۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰

اختلال اینترنت در کشور افزایش یافته است

ایتنا - در ایران ما، سال‌ها قبل یکی از دلایل رایج در خصوص علت قطعی اینترنت، کوسه‌ها و لنگر کشتی‌های خلیج فارس بودند! اما حالا زمانه عوض شده و دیگر به راحتی نمی‌توان قطع شدن اینترنت را به موجودات بی‌زبان ربط داد!
اختلال اینترنت در کشور افزایش یافته است

دانیال رمضانی - ماجرای اختلال اینترنت در ایران داستانی به قدمت راه‌اندازی اینترنت در کشور دارد. اگرچه در اکثر نقاط دنیا قطع شدن اینترنت مرسوم است و امکانی برای تضمین صد در صدی قطع نشدن آن وجود ندارد، اما پیش‌بینی مسیرهای جایگزین، علت قطعی‌ها، جبران خسارات و سرعت رفع مشکلات از جمله مواردی است که در کشورهای مختلف استانداردهای خاص خود را دارد و می‌تواند محل بحث و پیگیری باشد.

اختلال اینترنت گاه کشوری احساس می‌شود و گاه در نقاط خاص.
در ایران ما، سال‌ها قبل یکی از دلایل رایج در خصوص علت قطعی اینترنت، کوسه‌ها و لنگر کشتی‌های خلیج فارس بودند! به عبارت دیگر آنقدر اختلال‌ها به گردن کوسه‌ها و لنگرهای بی‌زبان کشتی‌ها می‌افتاد که طنزی درست شده بود که چرا کوسه‌ها اینقدر مزه کابل اینترنت مسیر ایران را دوست دارند و چرا لنگر کشتی‌ها فقط به سیم اینترنت ایران گیر می‌کند.
حالا اما دوره زمانه عوض شده و دیگر به راحتی نمی‌توان قطع شدن اینترنت را به موجودات بی‌زبان ربط داد زیرا با گسترش ارتباطات، کاربران قطعی‌ها را رصد می‌کنند و تقریبا به سرعت مشخص می‌شود که منشا داخلی داشته یا خارجی.

در سال‌های اخیر دیگر مثل گذشته خبری از رد پای کوسه و لنگر کشتی‌ها در قطع و اختلال اینترنت کشور در میان نیست بلکه دلایل و شایعات متنوعی همچون فیلترینگ، اجرای مانور تاب‌آوری شبکه‌های داخلی، اشتباه شرکت زیرساخت، حملات سایبری، عملیات‌هایی نظر جاده‌سازی وزارت راه و ... مطرح هستند. البته گاهی اختلال‌ها تکذیب و وجودشان انکار هم می‌شود.

در سال 91 اختلال‌های اینترنت یک رکورد و اوج را تجربه کرد، به نحوی که محمود خسروی مدیرعامل وقت شرکت ارتباطات زیرساخت برای آرام نگه داشتن رسانه‌ها و مردم در یک گفت‌وگو با اشاره به مسیرهای مختلفی که برای ترانزیت پهنای باند اینترنت تعریف و راه‌اندازی شده، خاطر نشان کرد که با این مسیرها دیگر به هیچ عنوان کشور با مشکل قطعی اینترنت مواجه نخواهد شد!

اواخر سال 91 محمدحسن نامی، سرپرست وقت وزارت ارتباطات هم تاکید کرد که دیگر در کشور قطعی اینترنت را تجربه نخواهیم کرد.
در سال‌های اخیر اما بروز اختلال در اینترنت کشور روند جالب توجهی را طی کرده است و ما را بر آن داشت تا مروری بر اختلال‌های اینترنت از سال 92 یعنی آغاز به کار دولت فعلی تا کنون داشته باشیم.

به شکل خلاصه بررسی اخبار اختلال‌ها نشان می‌دهد در سال 92 با سه مورد، سال 93 بدون اختلال، سال 94 با دو مورد، سال 95 با سه مورد، سال 96 با دو مورد، سال 97 با شش مورد و از ابتدای سال 98 تا کنون نیز با سه مورد اختلال در اینترنت کشور مواجه بوده‌ایم.

اگرچه اصولا اختلال‌های اینترنت در دنیا گریزناپذیر هستند، اما همان‌طور که ذکر شد علت این اختلال‌ها، تدابیر لازم برای جبران و ایجاد مسیرهای جایگزین و سرعت عمل رسیدگی به اختلال‌ها مساله‌ای محسوب می‌شود که محل بحث و پیگیری است.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد ما از سال 92 تا سال 97 حدود 2 تا 3 اختلال را در طول سال تجربه کردیم اما این رقم در سال 97 تقریبا دو برابر شد و در سال جاری که تا کنون به نیمه آن رسیده‌ایم نیز سه اختلال به ثبت رسیده که دو مورد آن به اشتباه و نحوه عملکرد تیم جدید مدیریتی در شرکت ارتباطات زیرساخت باز می‌گردد.

نکته دیگر درخصوص قطعی‌های اینترنت در ایران طی سال‌های اخیر، به علت آنها باز می‌گردد که در موارد متعددی نامعلوم است و زمینه‌ساز شایعات بی‌پاسخی شده و می‌شود.
بحث SLA و نحوه جبران خسارات ناشی از قطعی‌های اینترنت نیز همچنان مساله‌ای گنگ و غیرشفاف در کشور است که مجالی دیگر را برای بررسی می‌طلبد.
 
اختلال‌های اینترنت در سال 92
در سال 92 اگرچه مسوولان زیرساخت و دولت قبل قول داده بودند که دیگر قطعی اینترنت نخواهیم داشت (!) اما بررسی سوابق اخبار نشان داد که در آن سال‌ها حداقل کاربران سه بار اختلال و قطعی در اینترنت را تجربه کردند. سیاست شرکت زیرساخت و وزارت ارتباطات در آن مقطع اما تکذیب و انکار اختلال‌ها بود. به همین دلیل هیچ‌گاه علت دقیق اختلا‌های اینترنت در سال 92 روشن نشد.
 
10 اردیبهشت 92
علت: نامعلوم
اواسط اردیبهشت ماه سال 92 اختلال‌هایی در اینترنت از سوی کاربران و شرکت‌های اینترنتی اعلام شد. زیرساخت اما اختلال‌ها را به عهده نگرفت. روابط عمومی زیرساخت در آن مقطع گفته بود: ارایه پهنای باند و سرعت اینترنت در حال حاضر از سوی شرکت زیرساخت بدون هیچ مشکلی به شرکت‌هایی که درخواست داده‌اند، انجام می‌شود. ما در شبکه خودمان هیچ مشکلی نداریم و مشکل‌‌های این چند وقت اخیر مربوط به جاهای دیگر است که باید در آنجا پرس‌و‌‌جو کنیم.
 
23 خرداد 92
علت: نامعلوم
سابقه اخبار ما را به 23 خرداد سال 92 هم برد. یعنی زمانی که انتخابات ریاست‌جمهوری در آستانه برگزاری بود و اختلال‌هایی در اینترنت احساس می‌شد که فرقانی رییس وقت رگولاتوری در این باره گفته بود: اختلال اینترنت ربطی به انتخابات ندارد.

محمدعلی فرقانی با بیان اینکه شبکه اپراتورهای مخابراتی برای ارایه ارتباط امن و پایدار آمادگی کامل دارند، اظهار داشت: طی هفته گذشته سه مانور برای تست و آزمایش این شبکه‌ها در راستای حضور در انتخابات برپا شده که یکی از این مانورها به صورت سراسری بوده است.
وی در آن مقطع همچنین گفته بود: در موضوع انتخابات، اینترنت آنچنان درگیر نیست بلکه شبکه‌های تلفن ثابت و همراه بیشتر در بحث با انتخابات درگیر هستند که در این راستا ظرفیت خوبی در اختیار مسوولان اجرایی قرار گرفته است.

 


3 شهریور 92
علت: نامعلوم
اوایل شهریور ماه سال 92 هم اعلام شد، طی روزهای گذشته برخی از شرکت‌های ارایه‌کننده اینترنت به کاربران خود اطلاع دادند که به مدت یک هفته ارایه خدمات آنها با اختلالاتی همراه است و دلیل این اختلالات به آنها مربوط نبوده و به شبکه ارتباطات زیرساخت کشور برمی‌گردد.

شرکت زیرساخت که کار آسان تکذیب را در آن سال‌ها در دستور کار داشت، باز هم وجود اختلال‌ها را رد و اعلام کرد: در حال حاضر شبکه اینترنت کشور هیچ مشکلی ندارد و ما در ارایه پهنای باند به شرکت‌ها هیچ مشکلی نداریم و وضعیت اینترنت در حالت عادی قرار دارد.
موضوعی که باعث شد تا برخی رسانه‌ها به شوخی عامل اختلال‌های مستمر آن سال‌ها را موجودات فضایی بدانند.
 
اختلال‌های اینترنت در سال 93
در اتفاقی عجیب اما بررسی آرشیو و سوابق اخبار در سال 93، ما را با خبر و گزارشی در خصوص وقوع اختلال در اینترنت کشور مواجه نکرد.
 
اختلال‌های اینترنت در سال 94
در سال 94 اما اینترنت کشور در دو مقطع اختلال و قطعی را تجربه کرد و سال سختی را شاهد نبودیم.

14 شهریور 94
علت: قطع لینک مسیر ترکیه

محمود خسروی مدیرعامل وقت شرکت زیرساخت در آن مقطع گفته بود: جمعه شب گذشته، ترکیه به دلیل مسایل داخلی ۵۰ گیگابیت از لینک اینترنت ایران را قطع کرده بود که اکنون بار دیگر این ظرفیت به شبکه بازگشته است.
وی با بیان اینکه این موضوع به مانند انفجار خط لوله گاز است گفت: اگرچه اینترنت ایران از مسیرهای مختلفی خریداری می‌شود و مسیرهای پشتیبان دارد اما این قطعی لینک، در شبکه مشهود بوده است.
 
29 مهر 94
علت: قطعی مسیرهای ترکیه و باب‌المندب

اواخر مهرماه سال 94 رسانه‌ها گزارش دادند: طی روزهای گذشته کاربران اینترنت کشور و به‌خصوص نرم‌افزارهایی مانند تلگرام با اختلالات و کندی‌های بسیاری مواجه بود، بر همین اساس شرکت ارتباطات زیرساخت که مسوولیت تامین پهنای باند کشور را بر عهده دارد روز گذشته در قالب اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کرد: به دنبال قطعی مسیرهای ارتباطی ترکیه و باب‌المندب، بخشی از ارتباطات بین‌الملل کشورهای منطقه از جمله ایران دچار کندی شد.

اسماعیل رادکانی معاون وقت شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه حدود ۳۵ درصد ظرفیت اینترنت کشور از این دو مسیر تامین می‌شد، افزود: به دلیل قطعی مسیرهای ارتباطی ترکیه و باب‌المندب، بخشی از ارتباطات بین‌الملل کشورهای منطقه از جمله ایران دچار کندی شده بود که هم اکنون این مشکل برطرف شده است.
 
اختلال‌های اینترنت در سال 95
در سال 95 نیز جست‌و‌جوی اخبار ما را به سه مورد اختلال در اینترنت کشور رساند.
۲ آبان 95
علت: نامعلوم

دوم آبان‌ماه سال 95 یک شرکت اینترنتی اطلاعیه‌ای به این شرح را در سایت خود منتشر کرد: «اختلال فراگیری، در ساعت 14:15 مورخ 2/8/1395 (امروز) در شبکه دیتای کشور بروز کرد که سبب قطعی وسیع در سرویس کاربران اینترنت کشور شد. خوشبختانه این اختلال، توسط کارشناسان شرکت زیرساخت کشور، در ساعت 15:30 برطرف شد.»
از آنجا که این اختلال طولانی نبود اخبار زیادی هم پیرامون آن یافت نشد.
 
9 آذر 95
علت: نامعلوم

در تاریخ مذکور رسانه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر اختلال اینترنت در کشور منتشر کردند که البته با واکنش و توضیحی از سوی مسوولان وزارت ارتباطات یا شرکت زیرساخت مواجه نشد.

بر اساس اخبار در آن مقطع برخی رسانه‌ها اعلام کردند: همزمان با قطع شبکه اینترنت یکی از اپراتورهای موبایل در تهران، بحث اختلال اینترنت کشور به‌شکلی جدی‌تر مطرح شد تا اینکه یکی از اولین شرکت‌های دارنده شبکه توزیع محتوا (CDN) ایران به‌صورت رسمی پرده از اختلالات شبکه اینترنتی ایران برداشت.

این شرکت اعلام کرد: اختلالات شدید در اینترنت کشور باعث از دسترس خارج شدن بسیاری از دیتاسنترهای داخلی و همچنین مشکلات عدیده در بارگذاری محتوای خارج از ایران شده است.
بعد از این اظهارات مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در کانال تلگرامی این بنیاد به‌صورت رسمی در خصوص فیلتر شدن کلش‌آو‌کلنز گفت: این مشکل ناشی از اختلال در شبکه اینترنت است که در آینده نزدیک رفع می‌شود.
 
19 دی 95
علت: هجوم مردم به اینترنت

اواسط دی‌ماه سال 95 نیز گزارش‌هایی از گوشه و کنار در خصوص اختلال در اینترنت کشور منتشر شد. اگرچه در آن مقطع روابط عمومی وزارت ارتباطات، وجود هرگونه اختلال در اینترنت را رد و اعلام کرد: در پی ارتحال آیت‌اله هاشمی رفسنجامی شایعاتی مبنی بر اختلال در شبکه اینترنت کشور مطرح شده که این شایعات قویا تکذیب می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه اختلالی در شبکه اینترنت کشور وجود ندارد، افزود: لیکن به دلیل هجوم کاربران برای دریافت اخبار، شبکه اینترنت در حالت اشباع است و ممکن است این امر در برخی مناطق کندی‌هایی را ایجاد کرده باشد.
 
اختلال‌های اینترنت در سال 96
سال 96 وضعیت مشابهی با سال 95 داشت و ما دو مورد اختلال در وضعیت اینترنت کشور یافتیم.
 
29 فروردین سال 96
علت: بات میرایی

در مقطع مذکور، معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات به شکلی کوتاه از وجود اختلالی در شبکه اینترنت کشور خبر داد که اخبار بیشتری در رسانه‌ها و گزارش‌های مردمی در باره آن یافت نشد.
هادی سجادی معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران در همایش مدیران وزارت ارتباطات اظهار کرد: اخیرا یک بات میرایی بخش‌هایی از شبکه اینترنت کشور را مختل کرده بود که توسط سازمان شناسایی شد.
 
12 مرداد 96
علت: اجرای عملیات  DOWN TIME

در این مقطع اطلاعیه‌ای در سایت یکی از شرکت‌های اینترنتی به این شرح منتشر شد.
احتراما به استحضار می‌رساند طبق اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت، به دلیل اجرای عملیات DOWN TIME در خارج از کشور، تعدادی از ارتباطات بین‌الملل کشور به ظرفیت تقریبی 70 گیگا در تاریخ‌ها و ساعت‌های زیر دچار قطعی یا اختلالات می‌شوند: پنج‌شنبه 12 مردادماه 96 ساعت 01:00 – 06:00
همچنین عملیات DOWN TIME دیگری نیز در خارج از کشور روی تعدادی از لینک‌های بین‌الملل به ظرفیت تقریبی 10 گیگا در تاریخ‌ها و ساعت‌های زیر دچار قطعی یا اختلالات می‌شوند: دوشنبه 16 و سه‌شنبه 17 مردادماه 96 در تاریخ 16/5/96 از ساعت 22:00 تا تاریخ 17/5/96 ساعت 04:00

 

اختلال‌های اینترنت در سال 97
اما نکته قابل توجه در اختلال‌های اینترنت کشور، به اوج‌گیری کم‌سابقه آنها در دو سال اخیر باز می‌گردد. در سال 97 اینترنت کشور به دلایل متنوعی دچار اختلال شد.

18 فروردین 97
علت: نقص امنیتی در تجهیزات سیسکو

اوایل فروردین سال قبل پلیس فتا وجود اختلال اینترنتی در کشور به واسطه یک ضعف امنیتی در تجهیزات شبکه‌ای شرکت سیسکو را رسانه‌ای کرد.

سرهنگ علی نیک‌نفس با اشاره به اختلال رخ داده در سرویس اینترنت کشور گفت: بررسی‌های اخیر تیم تالوس که مرجع تهدیدشناسی و امنیت تجهیزات سیسکو است، نشان‌دهنده وجود این نقص امنیتی در بیش از 168 هزار ابزار فعال در شبکه اینترنت بوده است و این حمله سایبری ناشی از آسیب‌پذیری امنیتی در سرویس پیکربندی از راه دور تجهیزات سیسکو بوده و با توجه به اینکه روترها و سوییچ‌های مورد استفاده در سرویس‌دهنده‌های اینترنت و مراکز داده نقطه گلوگاهی و حیاتی در شبکه محسوب می‌شوند ایجاد مشکل در پیکربندی آنها تمام شبکه مرتبط را به صورت سراسری دچار اختلال کرده و قطع دسترسی کاربران این شبکه‌ها را در پی داشته است.
 
11 اردیبهشت 97
علت: نامعلوم

از اوایل اردیبهشت‌ماه سال 97 از گوشه و کنار اخباری مبنی بر اختلال در بخش‌هایی از اینترنت کشور در رسانه‌ها منتشر شد. بر اساس یکی از این اخبار، از حدود چهار روز پیش چندین استان کشور با اختلال اینترنت مواجه هستند و مشترکان اینترنت از اختلال گسترده اینترنت در کشور خبر می‌دهند. بر اساس گزارش‌های رسیده، اکنون نیز چندین استان کشور با اختلال مواجه هستند و برای حدود هفت شرکت ارایه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت این اختلال محسوس بوده است.

یکی از شرکت‌های اینترنتی در این خصوص گفته بود: از روز چهارشنبه پهنای باند گیت شیراز تقریبا نصف شده است. در نتیجه این اختلال افت کیفیت در دسترسی به سایت‌های داخلی کمتر بوده و عمده کندی در دسترسی به سایت‌های خارجی احساس می‌شود.
شرکت ارتباطات زیرساخت اما هرگونه اختلال و کندی اینترنت در کشور در آن چهار روز را رد و تاکید کرد: هم‌اکنون نیز ارتباطات بدون اختلال در جریان است.
 
1 خرداد 97
علت: نامعلوم

از اوایل خرداد ماه سال 97 کاربران اینترنت در کشور یک اختلال چند روزه دیگر را هم تجربه کردند. موضوع تا جایی پیش رفت که برخی نمایندگان مجلس در تذکری به آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات خواستار رفع مشکلات شدند.

در نتیجه ماجرای دستور 24 ساعته وزیر ارتباطات به سازمان رگولاتوری برای رفع مشکل مطرح شد که تنها پس از چند ساعت از این دستور معاون رگولاتوری از رفع 85 درصدی این مشکل خبر داد.

حقی درباره نتیجه دستور ۲۴ ساعته وزیر ارتباطات برای رفع اختلالات اینترنتی گفت: با توجه به این دستور و تاکید وزیر بر رسیدگی سریع و موثر درباره اختلالات رخ داده در سرویس‌های اینترنتی، کارگروهی از روز گذشته با حضور مدیران عامل و تیم‌های فنی شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی تشکیل شد.
معاون رگولاتوری ادامه داد: اولویت‌های کارگروه تشکیل شده به ترتیب رفع اختلال کسب‌و‌کار‌های فعال در بستر اینترنت، اپلیکیشن‌های پرطرفدار و دیگر کاربردهاست.
 
20 تیر 97
علت: قطع مکرر برق

تیرماه سال 97 مصادف با بی‌برنامگی در قطع مکرر برق شهرهای مختلف و به ویژه تهران شد. حجم قطع برق به حدی بود که در حال تبدیل شدن به یک بحران بود. مشکل از جایی شروع می‌شد که وزارت نیرو به علت ناتوانی در تامین و پیش‌بینی برق مورد نیاز کشور، تا مدتی از اعلام برنامه روزانه قطع برق نیز خودداری می‌کرد که این موضوع باعث اختلال در اینترنت بخش‌هایی از کشور هم شد.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های اینترنتی در آن مقطع گفته بود: شرکت‌هایی که به‌دنبال ارایه خدمات و سرویس کامل به مردم هستند با سختی روبه‌رو می‌شوند و عملا با گستردگی قطعی برق در مناطق، امکان سرویس‌دهی کامل وجود ندارد تنها کاری که می‌توان انجام داد شارژ یوپی‌اس‌ها به اندازه 30 دقیقه و رفتن به منطقه بعدی است و این کار بسیار سختی است.
 
20 مرداد 97
علت احتمالی: فیلترشکن‌ها

از اواسط مردادماه سال 97 شرکت‌ها و کاربران اینترنت در کشور یک اختلال طولانی و حدودا یک هفته‌ای را تجربه کردند. موضوعی که با وجود اهمیت آن دلیل روشنی برای آن ذکر نشد و این بار و البته به شکل غیررسمی استفاده از فیلترشکن‌ها به عنوان عامل اختلال معرفی شد.

رسانه‌ها در این باره نوشتند: اختلال اینترنتی، هفته گذشته بار دیگر به اوج رسید؛ اختلالی که به گفته کارشناسان از سوی منبع ناشناس داخلی ایجاد شد و با قطع ارتباط با سرورهای خارجی، ضررهای هنگفتی به شبکه اینترنت کشور وارد کرد.

از روز دوشنبه تا چهارشنبه شبکه اینترنت کشور و سایت‌های رمزگذاری‌شده ایرانی دچار اختلال جدی شدند. بسته‌های اطلاعاتی اینترنتی، به‌دلیلی نامعلوم، توسط نهادی ناشناس، جایی در میانه راه گم شده یا به‌اصطلاح کارشناسان امنیت شبکه، Loss شده و از دسترس خارج می‌شدند.

در خصوص علت اختلال‌ها گفته شد، نخستین احتمال، اعمال فیلترینگ به شیوه‌ای جدید و بستن فیلترشکن‌ها با روشی است که قبلا و با روش‌های قدیمی جواب نداده بود و الان گروهی دنبال امتحان‌کردن روش‌های دیگری در این‌باره هستند. برخی دیگر نیز ادعا کرده‌اند، احتمال شنود اطلاعات وجود دارد. تست‌کردن بخش‌هایی از اینترانت ایران (شبکه ارتباط بومی که از اینترنت جهانی جداست)، نیز از سوی کارشناسان فنی به عنوان یکی از احتمالات مطرح می‌شود. «با توجه به نوع اختلال به‌ نظر می‌رسد این مشکل ارتباطی با فیلترینگ داشته باشد.»
 
13 مهر 97
علت: قطع فیبرنوری

در مقطع مذکور، صادق عباسی شاهکوه مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در یک نشست خبری علت اختلال دیشب اینترنت در کشور را بیان کرد و گفت: شب گذشته به دلیل قطع فیبر نوری در خارج از کشور 20 درصد از ظرفیت اینترنت کشور از مدار خارج شد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این قطعی در ساعات پیک روزانه مصرف اینترنت رخ داد و از ساعت 21 تا یک بامداد ادامه داشت.
 

اختلال‌های اینترنت در سال 98
اگرچه سال 98 تازه به نیمه‌های خود نزدیک می‌شود و امکان دقیقی برای مقایسه آن با سال‌های قبل فراهم نیست، اما در سال اخیر از سه مورد اختلال ثبت شده در وضعیت اینترنت کشور، دو مورد مشخصا به عملکرد اشتباه شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی انحصاری تامین اینترنت کشور باز می‌گشت که در نوع خود به نسبت دلایل ذکر شده در سال‌های گذشته کم‌سابقه بود.
 
29 اردیبهشت 98
علت: اشتباه زیرساخت

اردیبهشت‌ماه سال 98 برخی رسانه‌ها گزارش دادند از اواسط فروردین ماه سال جاری بسیاری از کاربران و کسب‌و‌کارهای اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی خبر از اختلال و قطع و وصلی بالا در شبکه اینترنت کشور را می‌دادند. در همان زمان شرکت ارتباطات زیرساخت، هرگونه اختلال در شبکه اینترنتی را رد کرد. همچنین در همان زمان برخی شرکت‌های اینترنتی این ادعا را مطرح کردند که مشکل شرکت ارتباطات زیرساخت در تامین پهنای باند بین‌الملل مورد نیاز کشور باعث ایجاد این اختلال‌ها در کشور شده است. آنها مدعی شده بودند که زیرساخت برای کنترل میزان مصرف پهنای باند کشور، پورت‌های مورد استفاده VPN را محدود کرده تا از این طریق نیز جلوی استفاده بیش از حد پهنای باند بین‌الملل در کشور گرفته شود.

اما در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه سال جاری رسانه‌‌ها به نقل از وزیر ارتباطات علت اختلال دو ماهه در اینترنت کشور را پیگیر شدند که پاسخ او به این شرح بود: این اختلال ربطی به کمبود پهنای باند نداشته و به خاطر مشکل در تمدید قرارداد شرکت ارتباطات زیرساخت با تامین‌کننده پهنای باند خارجی به وجود آمده است.

به گفته وزیر ارتباطات به دلیل وجود یک ناهماهنگی با پایان قرارداد زیرساخت با تامین‌کننده خارجی، این شرکت خارجی برای بالا بردن قیمت و فشار به زیرساخت ۲۰۰گیگ اینترنت این شرکت را قطع و همین مساله نیز باعث اختلال در شبکه شده است، این اتفاق خلاف مقررات است.

زیرساخت باید چند برابر ظرفیت فروخته شده پهنای باند خود ظرفیت موجود داشته باشد. از سازمان تنظیم هم خواسته‌ام با این شرکت به دلیل مشکل به وجود آمده برخورد کند. از فتاحی هم می‌خواهم بیشتر در مورد موضوعات مربوط به این شرکت شفاف باشد!
 
6 تیر 98
علت: قطع فیبرنوری اروپا

کاربران اینترنت ایران در تیرماه نیز بار دیگر با خبر اختلال در اینترنت کشور مواجه شدند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، از بامداد امروز (ششم تیرماه) گزارشات زیادی مبنی بر اختلال در اینترنت کشور منتشر شد و عده‌ای آن را مرتبط با حملات سایبری می‌دانستند. اما معاون وزیر ارتباطات با رد این ادعاها؛ علت را قطعی دو مسیر انتقال فیبر نوری در اروپا اعلام کرد.

سجاد بنایی که از طریق توییتر اطلاع‌رسانی کرد، گفته بود: پیرو قطعی دو مسیر انتقال فیبر نوری در اروپا اختلال گسترده‌ای بین ۴۳ دقیقه بامداد و ساعت ۲ بامداد امروز به وجود آمد که موجب افت محسوس سرعت و کیفیت اینترنت اکثر کاربران داخل کشور گردید. با توجه به بررسی‌های به عمل آمده هیچ‌گونه حمله یا خرابی عمدی شناسایی نشده.
 
1 شهریور 98
علت: اشتباه زیرساخت

در روز نخست شهریور ماه بار دیگر اینترنت کشور یک اختلال سراسری را تجربه کرد که در این مورد هم مقصر شرکت ارتباطات زیرساخت بود.
در این باره سجاد بنابی نایب رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به خبرگزاری‌ها گفت: شب گذشته اختلالی در شبکه ارتباطات بین‌الملل ایجاد شد و یکی از تامین‌کنندگان اینترنت بین‌الملل نیز برای گذرگاه بین‌الملل زیرساخت، تنظیمات مسیریابی پیش‌فرض (defult route ) را به اشتباه برای ما ارسال کرده بود که به دلیل عدم تنظیمات صحیح، بخش فنی متوجه این اشتباه نشد و کمتر از یک ساعت بخشی از ترافیک شبکه اینترنت کشور با اختلال مواجه شد.

وی با تاکید بر اینکه این مشکل به دلیل اشتباهات تنظیمات مسیریابی شبکه از سوی بخش فنی شرکت ارتباطات زیرساخت رخ داد، گفت: این مساله باعث شد که حدود ۵۰ درصد ترافیک اینترنت کشور از ساعت ۱۹:۱۷ تا ساعت ۲۰:۱۰ مختل شود که به سرعت این مشکل حل شد و ارتباطات به حالت عادی بازگشت.(عصر ارتباط)
 
کد مطلب: 57983
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام