۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
دلواپسي با برداشت‌هاي سليقه‌اي

پاسخ سازمان فناوری اطلاعات به رسانه‌های زنجیره‌ای

ایتنا - به راستی، آیا خبری در راه است که برخی رسانه‌های هم‌سود نظیر فارس، تسنیم و کیهان از طریق پاسکاری خبری درباره خبر یک ماه قبل، طوفانی در لیوان برپا کرده‌اند و اذهان مردم را درگیر غیرواقعیات می‌کنند؟
پاسخ سازمان فناوری اطلاعات به رسانه‌های زنجیره‌ای


در پی انتشار گزارشی در خصوص وضعیت امنیت در شبکه‌های اجتماعی داخلی و نیز اخبار متعاقیب آن در برخی رسانه‌ها، سازمان فناوری اطلاعات در این زمینه بیانیه‌ای منتشر کرد.
به گزارش ایتنا متن این بیانیه به شرح زیر است:


پس از کسب موفقیت‌های دولت تدبیر و امید در سایه رهبری عالی نظام در مبارزه با استکبار و توفیق برجام، شاهد تلاش‌های رسانه‌های زنجیره‌ای در جهت تضعیف جایگاه دولت و تخریب تلاش‌ها به هر بهانه‌ای هستیم که مرور تیترهای غیرحرفه‌ای همراه با تمایلات شخصی این دست از رسانه‌ها طی چند صباح گذشته می‌تواند شاهدی باشد بر این تحلیل کارشناسان ارتباطات.

بدون شک، يكي از اهداف اصلي حضور سازمان‌ها و دستگاه‌ها در نمايشگاه‌هاي مختلف افزايش سطح آگاهي عمومي مخاطبان از دستاورد ها و تلاش هاي مجموعه مي‌باشد كه براي اين منظور اقدام‌هاي مختلفي عملياتي مي‌شود كه برگزاري كارگاه‌هاي جانبي يكي از اين اقدام‌ها است. در همين راستا سازمان فناوري اطلاعات ايران در نمايشگاه تلكام ۹۴ كارگاه‌ها ي مختلفي را برگزار كرد كه از آن جمله مي‌توان به كارگاهاي زيرساخت‌هاي ارتباطي توسعه دولت الكترونيك– راهكارهاي جذب و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در ايجاد ظرفيت‌هاي پردازشي كشور- چالش‌ها و تهديدات امنيتي(اينترنت اشياء) و بررسي روندهاي فناوري‌هاي ارتباطي دنيا اشاره كرد.
تبیین و بررسی مولفه‌های امنيت شبكه‌هاي اجتماعي داخلي و خارجي، يكي ديگر از اين كارگاه‌ها بود كه هدف اصلي آن افزايش آگاهي و تحليل ريسك‌ها و نحوه ارتقاء كيفيت امنيت شبكه‌هاي اجتماعي در راستاي حفظ حريم خصوصي و افزايش ضريب امنيت و حقوق كاربران كشورمان بوده كه در آخرين روز نمايشگاه تلكام برگزار شد. مطالب مطرح شده در اين كارگاه براي تعدادي از كارشناسان و خبرنگاران به عنوان سفيران آگاهي‌بخش جامعه در راستاي افزايش اطلاعات كاربران ارائه گرديد، كه بخش‌هايي از مطالب ارائه شده در كارگاه به صورت گزينشي منعكس شد.

در اين كارگاه، پژوهش مشترك معاونت امنيت فضاي توليد و تبادل اطلاعات سازمان و مركز راهكارهاي اطلاعاتي هوشمند دانشگاه صنعتي شريف كه در راستاي وظايف قانوني سازمان انجام شده بود مطرح شد. از جمله مباحث عنوان شده در اين كارگاه مي‌توان به تعريف شبكه‌هاي اجتماعي و ذينفعان آن، مباحث امنيتي در جهت حفظ حريم خصوصي و جلوگيري از دسترسي‌هاي نادرست، تهديدهاي شبكه‌هاي اجتماعي
گزارش‌هاي منتشره، زمینه‌سازی بود تا تعدادی از رسانه‌های زنجیره‌ای با ذوق‌زدگی، فرصتی طلایی را یافته و این موضوع را دستاویزی کنند برای بازی در زمین رسانه‌های بیگانه و برخلاف منویات مقام معظم رهبری که همواره همدلی و همزبانی را در کشور میان بخش‌های مختلف خواستار بودند
خارجي و مقابله اتحاديه اروپا با آن بر اساس قوانين و مقررات حاكم و همچنين اصول OECD در جهت حفظ حريم خصوصي اشاره كرد. نحوه مناسب و ايده‌آل استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي و نقاط خطر احتمالي و حمله‌هاي امنيتي قابل وقوع در اين شبكه‌ها و همچنين بررسي شبكه‌هاي اجتماعي داخلي از ديگر عناويني بود كه در اين كارگاه مورد بررسي قرار گرفت.
سطح‌بندی شبكه‌هاي اجتماعی و تقسيم‌بندي شبكه‌ها(بدون ذكر نام) در دسته هاي A،B، C،D با خطاهاي امنيتي با ريسك بالا، متوسط و كم از جمله مواردي بود كه در آن نشست توسط كارشناسان اين حوزه بيان شد.

وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه آن، همانگونه كه از آغاز به كار دولت تدبير و اميد حمايت از پروژه‌ها و توليدات بومي در حوزه فاوا نظير شبكه‌هاي اجتماعي داخلي، جويشگرهاي بومي و توسعه خط و زبان فارسي در فضاي مجازي را به عنوان يكي از سياست‌هاي مهم و استراتژيك خود به صورت عملي و نه شعاري پيگيري كرده كه از آن جمله مي‌توان به حضور پررنگ جناب آقای دكتر واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در شبكه‌هاي اجتماعي داخلي و ارتباط مستقيم از طريق اين شبكه‌ها با كاربران اشاره كرد، همچنان به حمايت از طرح‌ها و ايده‌هاي بومي در جهت بالندگي و شكوفايي كشور ادامه خواهد داد.

در اين ميان گزارش‌هاي منتشر شده در تعداد انگشت‌شماري از رسانه‌ها كه شامل بخشي از مطالب عنوان شده در كارگاه مذكور بوده و بر اساس برداشت‌هاي رسانه‌اي صورت گرفته بود، زمینه‌سازی بود تا تعدادی از رسانه‌های زنجیره ای با ذوق‌زدگی فرصتی طلایی‌(به‌رغم تصورات اشتباه که ناشی از دیدگاه غیرحرفه‌ای ایشان است) را یافته و این موضوع را دستاویزی کنند برای بازی در زمین رسانه‌های بیگانه و برخلاف منویات مقام معظم رهبری که همواره همدلی و همزبانی را در کشور میان بخش‌های مختلف خواستار بودند.
این رسانه‌های زنجیره‌ای آنقدر مشغول تلاش‌های خود برای تفرقه‌افکنی میان ملت و دولت و ایجاد فضای ابهام‌آلود برای گرفتن ماهی از آب گل‌آلود بودند که اطلاعیه تکمیلی مركز ماهر در این خصوص نیز برای ایشان مفید فایده نبود و با تكيه به مطالب ناصحیح اقدام به قلمفرسايي کرده و بدون بررسی اصل خبر، مبادرت به اتهامات و تخریب‌ها به وزارت ارتباطات کردند.

بررسی سابقه این حجمه خود به تنهایی می‌تواند گویای واقعیت‌هایی باشد که قضاوت در آن خصوص را به وجدان بیدار حق‌جویان واگذار می‌کنیم.
۱. کارگاه امنيت شبکه‌های اجتماعي داخلي و خارجي در هفتم مهرماه در آخرین روز نمایشگاه تلکام برگزار شد که ۹۴/۷/۱۷ نخستین خبر روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت.

۲. خبرگزاری فارس، در تاریخ ۹۴/۸/۵ اقدام به انتشار گزارشی با عنوان نقض امنیت ۹ شبکه اجتماعی داخلی با استفاده از بخشي از مطالب عنوان شده در كارگاه مذكور و با توجه به برداشت‌هاي رسانه‌اي خود کرد و بر اساس همین برداشت رسانه‌ای نیز، عکسی شامل چند نام را در گزارش خود قرار داد.

۳. سه روز بعد، یعنی در تاریخ ۹۴/۸/۸ مرکز ماهر با انتشار اطلاعیه‌ای
این رسانه‌های زنجیره‌ای آنقدر مشغول تلاش‌های خود برای تفرقه‌افکنی میان ملت و دولت و ایجاد فضای ابهام‌آلود برای گرفتن ماهی از آب گل‌آلود بودند که اطلاعیه تکمیلی مركز ماهر در این خصوص نیز برای ایشان مفید فایده نبود و با تكيه به مطالب ناصحیح اقدام به قلمفرسايي کرده و بدون بررسی اصل خبر، مبادرت به اتهامات و تخریب‌ها به وزارت ارتباطات کردند
روی سایت خود توضیحات تکمیلی در خصوص گزارش فارس را در جهت تنویر افکار عمومی منتشر کرد.

۴. در این میان، یکی از مدیران شبکه‌های اجتماعی نامبرده شده در گزارش ناقص خبرگزاری فارس با اتکا به این خبر و بدون عنایت به اصالت و صحت آن، تحلیلی بلندبالا و غیرمنصفانه(علیرغم حمایت گسترده وزارت ارتباطات از محصولات بومی در فضای سایبری) شامل انواع تهمت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات ایران تهیه و منتشر کرد.

۵. روز بعد یعنی ۹۴/۸/۹ حجمه آغاز و رسانه‌های زنجیره‌ای تلاش کردند تا این حرکت را که در جهت فرهنگ‌سازی برای حضور در فضای مجازی و حفظ حقوق کاربران ایرانی در اینترنت صورت گرفته بود را به ابزاری برای تخریب تلاش‌ها تبدیل کنند که خبرگزاری تسنیم نخستین آنها محسوب می‌شود.

۶. روز بعد، یعنی ۹۴/۸/۱۰، روزنامه باسابقه کیهان نیز که معمولا در انتخاب و درج اخبار تخصصی این بخش، عمدتا با دقت خاص عمل کرده بود، بدون توجه به صحت منشاء خبر، مبادرت به درج کامل خبر رسانه‌های یاد شده کرد و نکات اتهام‌برانگیزی نیز در آن قرار داد.

۷. اما گزارش کیهان پایان کار نبود و در ادامه راه و به تدریج سایت‌های خبری دیگری نیز به بازنشر مطالب منتشر شده طی این مدت، بدون کسب اطلاع از صحت و سقم مساله از مبداء(سازمان فناوری اطلاعات ایران) مبادرت نموده و فضاسازی را تکمیل کردند که از آن نمونه می‌توان به بازنشر گزارش کیهان در سایت جهان نیوز در تاریخ ۹۴/۸/۱۱ اشاره کرد.

۸. بازنشر یادداشت غیرمنصفانه مدیر یکی از شبکه‌های اجتماعی که برای نخستین بار در تاریخ ۹۴/۸/۹ در خبرگزاری تسنیم صورت گرفته بود، برای بار پنجم و در تاریخ ۹۴/۸/۱۲ در سایت عصر ایران آخرین اقدام زنجیره‌ای می‌باشد که تا لحظه تنظیم این گزارش صورت گرفته است.
جالب اینکه، سایت وزین "الف" نیز یک روز قبل، عینا مطلب را منتشر کرده بود.

اما به این دست از رسانه‌ها توصيه مي‌كنيم با رعايت اصول حرفه‌اي، اخلاق‌مداري، رعايت انصاف، در برنامه‌هاي تخصصي دقت داشته باشند تا اينگونه مجبور نباشند بر اساس برداشت شخصي و غيرحرفه‌اي درباره موضوعي تخصصي اظهار نظر كنند و از ایشان تقاضا داریم تا در راستای سیاست‌های کلان نظام، در جهت حمایت از تولیدات داخلی ما را یاری رسانند.
رعایت اخلاق اسلامی از جمله مواردی است که همواره از سوی بزرگان مورد سفارش اکید بوده و در همین راستا از رسانه‌های گروهی با هر دید سیاسی، حزبی و جناحی تقاضا داریم اندکی بیشتر در آیه شریفه ۱۲ سوره حجرات، "یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیراً مِن الظّن انّ بَعْضَ الظّنِ اثمٌ" (ای کسانی که ایمان آورده‌اید از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید، چرا که بعضی گمان‌ها، گناه است.) تامل کنند.

به راستی، آیا خبری در راه است که برخی رسانه‌های هم‌سود نظیر فارس، تسنیم و کیهان از طریق پاسکاری خبری درباره خبر یک ماه قبل، طوفانی در لیوان برپا کرده‌اند و اذهان مردم را درگیر غیرواقعیات می‌کنند. "این تذهبون"

شايان ذكر است به منظور تنویر افکار عمومی، فايل كامل مطالب ارائه شده در كارگاه امنيت شبكه‌هاي اجتماعي داخلي و خارجي قرار داده می‌شود که علاقه‌مندان مي‌توانند جهت دريافت، اینجا كليك كنند.
 
کد مطلب: 39089
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام