۰
plusresetminus
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۱

نکاتی برای والدین: کارهایی که هرگز نباید در رسانه های اجتماعی انجام دهید

ایتنا- حریم خصوصی را برای کودکانتان هم رعایت کنید! بیمارانی هستند که حاضرند برای عکس‌های کودک معصومتان پول هم بپردازند!
نکاتی برای والدین: کارهایی که  هرگز نباید در رسانه های اجتماعی انجام دهید


به گزارش ایتنا از روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ وقتی من بزرگ شدم والدینم عکس‌های کودکی‌ام را از آلبوم خانوادگی بیرون می آوردند و به دوستانم نشان می‌دادند و این کار باعث شرمساری من می‌شد.


در روزهای کودکی، گرفتن عکس‌های بی‌غل و غش و در آوردن شکلک‌ها توسط دوربین والدین ثبت می‌شود. از این‌رو والدین می‌بایستی در آینده از این عکس‌ها و آلبوم‌ها در حریم خصوصی خانه شان نگهداری کنند و آنها را به هر کسی نشان ندهند.

با سرعت رو به جلویی که در عصر حاضر داریم، وب سایت‌ها و اینترنت در هر ساعت از زمان بیداری ما قابل دسترس هستند و ما هم عکس‌هایمان را در فیسبوک و دیگر سایت‌ها به نمایش عمومی می‌گذاریم. دیگر آلبوم‌های عکس قدیمی با هویت دیجیتال کاربران گره خورده است.

به عنوان یک پدری که در رسانه‌های اجتماعی حرفه‌ای شده است و زمان زیادی را صرف کرده اغلب می بینیم که مردم با خونسردی و طیب خاطر چگونه فرزندانشان را بواسطه عملکرد اشتباهشان در آینده به عذاب دچار می‌کنند.

کارکرد هسته سایت‌های رسانه‌های اجتماعی برای این است که ما زندگی، لحظات و خاطراتمان را براحتی به اشتراک بگذاریم و اینگونه به نظر می‌رسد که با این شبکه‌ها در صمیمیتی کامل هستیم.

این اشتراک گذاری به نوعی یک حرکت نزولی به‌حساب می‌آید و متاسفانه ما هرگز به آن طرف قضیه نگاه نمی‌کنیم که این عکس‌ها و مطالب را برای چه کسانی به اشتراک می‌گذاریم.

در صورتیکه با همین عکسها دیگران می توانند در برخی گروههای مجازی ما را شرمسار کنند و در کل امروزه می توان با عکس کودکانمان در آینده آنان را دچار مشکلات عدیده کرد. مشکلاتی که از طرف مزاحمین سایبری یا کسانی که از پارامترهای شبکه شما استفاده می‌کنند.

ما مطمئنا قرارداد استفاده از این خدمات را امضا کرده‌ایم. اما وضعیت فرزندان چگونه می‌شود؟ به عنوان پدر و مادر (بستگان و دوستان) نیاز داریم که بدانیم چه عکسهایی را در اینترنت قرار می‌دهیم که بازتاب این عکس‌ها در آینده کودکانمان را در مسیر زندگی دچار مشکل نکنند. پس این ۶ نکته را همیشه مد نظر داشته باشید و به آنها عمل کنید:

۱. پروفایل خود را عمومی نکنید
اگر می‌خواهید یک مرد غریبه عکس دختر شما را ببیند کافی است دستتان را بالا بگیرید. اما مطمئن هستم افراد زیادی دستشان را در حال حاضر بالا نمی‌گیرند.

با این حال اگر پروفایل فیسبوک یا اینستاگرام شما عمومی است در واقع از تمام کسانی که به اینترنت دسترسی دارند دعوت کرده‌اید که عکس‌هایتان را ببینند. این نه تنها عملکردی احمقانه است بلکه به گونه‌ای هم نشان می دهید که از هیچ چیز نمی‌ترسید.

هر کسی حق دارد حریم خصوصی اش را نسبت به سطح استفاده اش از شبکه های اجتماعی تنظیم کند. حریم خصوصی باید طوری تنظیم شود که فقط افرادی که با آنها در ارتباط هستید بتوانند پست‌هایتان را ببینند.
همچنان می‌توانید حریم خصوصی هر پست را هم جداگانه تنظیم کنید و مراقبت بیشتری نسبت به اینگونه مسائل با فرزندان خود داشته باشید.

۲. عکس کودک دیگران را به اشتراک نگذارید
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این است که والدین عکس‌های گروهی فرزندان را در شبکه‌های اجتماعی قرار می دهند. والدین حق دارند که بدانند چه کسانی این عکس‌ها را می‌بینند و زیر آن نظر می‌گذارنند.

اگر هم بخواهند می‌توانند (مانند خیلی از کارکنان من) این عکس‌ها را دور از شبکه‌های اجتماعی نگه دارند.

شخصا برای من ناراحت کننده است که ببینم یکی از بستگان عکس فرزند من را در اینترنت قرار داده باشد و یک غریبه هم در مورد آن نظر بدهد. زمانیکه یک غریبه من را نمی‌شناسد پس به چه علت زیر عکس فرزند من نظر می‌گذارد؟

هنگامیکه من در چنین موقعیتی قرار بگیرم با شخصی که عکس را در اینترنت قرار داده گفت‌وگو خواهم کرد و پیام تندی هم برای غریبه‌ای که نظر داده ارسال می کنم و کاملا از خط قرمز رد خواهم شد.

ما در یک دنیای عجیب و غریب زندگی می کنیم. هرگز نمی‌توان بطور کامل انسان‌ها را شناخت و یا از نیت‌هایشان آگاه شد. آیا می‌خواهید به والدینی که تحت اینگونه رفتارها قرار گرفته‌اند کمک کنید؟

۳. برای کودکان پروفایل نسازید
من مجبور شدم یک خانمی که در فهرست دوستانم قرار داشت را حذف کنم. تنها دلیل هم این بود که این خانم پروفایلی برای فرزندش درست کرده بود و عکس‌های او را بر روی تمام پست‌هایم برچسب می‌زد. زمانی که کودکان به سن معقولی رسیدند دلایل زیادی وجود خواهد داشت تا در یک سایت بزرگ و جهانی مانند فیسبوک برای خود پروفایل بسازند.

گذشته از همه مسائل امنیتی، کودکان می‌توانند در آینده تصمیم بگیرند که داده‌هایشان را برای گرداب‌های تبلیغاتی باز بگذارند یا از این داده‌ها حفاظت کنند.

۴. حمام کردن کودک‌تان امری خصوصی است
ممکن است کودک شما در وان حمام بسیار شیرین به نظرتان برسد اما این چیزی است که فقط باید در حریم خصوصی خانه بماند. من فکر می‌کنم که شما قطعا نمی‌خواهید که مردم مسائل خصوصی شما را نظاره‌گر باشند و این هم دلیل نمی شود که چون کودکان انسان‌هایی کوچک هستند پس تمام دنیا می‌تواند نظاره گر بدن آنها باشد. در اینجا بحث بر سر مقیاس اندام‌ها نیست.

حتی افراد بیماری در دنیا وجود دارند که حاضرند برای دیدن این عکس‌ها پول پرداخت کنند. به عنوان یک فرد بزرگسال ما مسئول زندگی کودکانمان در حریم‌های خصوصی‌مان می‌باشیم.

۵. باعث خجالت کودکان نشوید.
چند سال پیش وب سایت www.Dogshaming.com تبدیل به یک سرگرمی شد. این سایت برای مردم جالب بود و پست هایش لایک‌ها و نظرات زیادی دریافت می کرد و عکس‌های پست شده هم به شکل قابل توجهی به اشتراک گذاشته می‌شد و طبق همین دلایل والدین زیادی تصمیم گرفتند همین کار را با کودکانشان انجام دهند.

هیچ آموزشی در این خصوص به والدین داده نشده بود اما ویدئوی این پدر مانند یک ویروس پخش شد اما نه به آن دلیلی که شما فکر می‌کنید. این ویدئو بازتاب بسیار خوبی داشت.

۶. غذای مزاحمین سایبری
من در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بزرگ شدم در آن زمان هم مزاحمین وجود داشتند و همه مردم هم آنها را می شناختند و من سعی می کردم همیشه از روبرو شدن با آنها اجتناب کنم. متاسفانه امروزه بسیاری از فعالیت‌های ما به وب انتقال پیدا کرده است و باعث شده است که انسانیت رو به زوال برود.

همیشه قبل از قرار دادن مطالب خاص در صفحه تان مکث و فکر کنید چون در غیر این صورت هیچ چیزی در مورد توانایی مزاحمین سایبری در جهت هدایت کاربران به سمت خودکشی ندانسته‌اید.

بیشتر از مزاحمین آفلاین در گذشته، مزاحمین آنلاین امروزه با مهارت به سراغ ترس‌هایتان می روند و بدانید مزاحمین با کمک هم می‌توانند همه چیز را به تمسخر بگیرند.

یکی از همکارانم برایم تعریف کرد که عکسی خجالت آور از کودکی فرزندش بر روی پس زمینه دسکتاپ کامپیوتر وی قرار داده بود که رویت این عکس در کلاس درس باعث مسخره شدن فرزندش توسط همشاگردی‌هایش شده بود.

در این جایگاه شما می توانید ناآگاهانه فرزندتان را به چیز دیگری تبدیل کنید. ممکن است فرزند شما در یک کلاس ۳۰ نفره هم بهترین باشد اما بالاخره یکبار نیش مسخره شدن را خورده است.

به عنوان یک انسان در حال تحول باید بدانید که بچه ها همیشه نمی‌توانند بهترین تصمیمات را بگیرند. چنانچه اینگونه تصاویر آنلاین شوند فقط و فقط و می‌تواند عذاب و خجالت را برایشان به همراه داشته باشد.

دروسی را که این تجربه های اجرایی به همراه دارند باعث می شوند دیگر کودکان شرمگین نشوند و این در صورتی است که شما مخاطبان شان را تحت کنترل داشته باشید همانطور که پدر و مادر شما برایتان این کارها را انجام داده‌اند.

هر کسی حق دارد از عواقب رفتارهایی که نسبت به کودکش در آینده رخ می‌دهد باخبر شود و ما در پایان یک درخواست ساده از شما داریم و آن این است که در مورد آینده و عدم امنیت در شبکه‌های اجتماعی فرزندان فکر کنید و آموزش ببینید.
کد مطلب: 38736
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام