۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۴

مشکل محاسبه ارزی غرفه‌های نمایشگاه الکامپ همچنان باقی است

ایتنا - ناصر سعادت رییس سازمان نصر خطاب به صنف: به هیچ وجه قانون‎شکنی را از من انتظار نداشته باشید.
مشکل محاسبه ارزی غرفه‌های نمایشگاه الکامپ همچنان باقی است


پیش ثبت نام بیست و یکمین نمایشگاه بین‎المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ ۲۰۱۴) از امروز آغاز شده و علاقه‎مندان با مراجعه به سایت www.iran-elecomp.com می‎توانند نسبت به پیش ثبت‎نام و پس از آن جانمایی اقدام کنند.
نمایشگاه الکامپ امسال توسط شرکت راهبر تجارت مدیریت کوشا و تحت نظارت سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کشور برگزار می‏شود، از این رو شرکت‎های مطرح فناوری اطلاعات از اکنون به تکاپو افتاده‎اند تا حضوری پررنگ در نمایشگاه داشته باشند.

هرچند شرکت‎های فناوری اطلاعات از اینکه نمایشگاه امسال زیر نظر سازمان نصر برگزار می‏‌شود، ابراز رضایت می‎کنند و حضور سازمان را دلیلی بر شفافیت مالی و رشد کمی و کیفی این دوره از نمایشگاه می‌دانند، اما با این وجود هنوز در مورد محاسبه ارزی-‌ریالی غرفه‎ها نگرانی دارند و امیدوارند مسوولان سازمان نظام صنفی رایانه‎ای فکری برای حل این مشکل کرده باشند.

بحث محاسبه متراژ ارزی در الکامپ چند سالی است که به یکی از مهم‎ترین چالش‎های این نمایشگاه تبدیل شده و روسای پیشین سازمان نصر کشور در هر دوره
سال گذشته سازمان نصر به دلیل به توافق نرسیدن با شرکت سهامی نمایشگاه‎ها برای حل مشکلات ارزی، دو هفته قبل از برگزاری نمایشگاه الکامپ از برگزاری آن انصراف داد
از برگزاری الکامپ سعی می‏کردند به نحوی در رایزنی با مدیران شرکت سهامی نمایشگاه‎های بین‎المللی و سازمان توسعه و تجارت این معضل را به گونه‎ای مدیریت کنند تا شرکت‏‌های حاضر در نمایشگاه هزینه کمتری متقبل شوند. این موضوع آنقدر برای صنف اهمیت دارد که سال گذشته سازمان نصر کشور به دلیل به توافق نرسیدن با شرکت سهامی نمایشگاه‎ها برای حل مشکلات ارزی، دو هفته قبل از برگزاری نمایشگاه الکامپ از برگزاری آن انصراف داد. اما گویا امسال سازمان سیاست خود را تغییر داده و به این نتیجه رسیده است که محاسبه ارزی‌–‌ریالی غرفه‎های نمایشگاه باید طبق آیین‎نامه صورت بگیرد و نمی‎توان قانون را نادیده گرفت. بنابراین بیشترین هم و غم خود را روی شفافیت مالی نمایشگاه گذاشته تا به گفته رییس سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کشور مانند الکامپ نوزدهم ۱۲۰۰ متر غرفه ارزی ۲۰۰ متر به شرکت نمایشگاه‏ها گزارش نشود.

ناصرعلی سعادت در مورد موضع کنونی سازمان برای حل مشکلات ارزی غرفه‎ها با تاکید بر اینکه فقدان شفافیت در روند محاسبه ارزی غرفه‎ها نگرانی صنف IT است، به فناوران گفت: غرفه‎های الکامپ نیز مانند بسیاری از نمایشگاه‎های دیگر به صورت ارزی محاسبه می‎شود و این قانون همیشه بوده و نمی‌توان آن را تغییر داد. اما روند محاسبه آن را می‎توان شفاف کرد تا شرکت‎ها بر اساس متراژ ارزی خود هزینه پرداخت کنند.
وی افزود: همه نسبت به این قانون آگاه هستند. سال گذشته تلاش زیادی شد تا قاتون
گویا امسال سازمان نصر سیاست خود را تغییر داده و به این نتیجه رسیده است که محاسبه ارزی‌–‌ریالی غرفه‎های نمایشگاه باید طبق آیین‎نامه صورت بگیرد و نمی‎توان قانون را نادیده گرفت
تغییر داده شود ولی این اتفاق نیفتاد و ما هم معتقدیم حتما اشکالاتی در قانون وجود دارد.

سعادت در ادامه گفت: غرفه‎دار همان ابتدا اعلام می‎کند که به طور مثال ۳۰ متر از غرفه‎اش شامل ارزی می‎شود. اگر بیش از آن ارزی باشد، سازمان کاری نمی‎تواند انجام دهد و طبق قانون باید هزینه آن را طبق متراژ پرداخت کند. سعادت در عین حال خطاب به صنف تاکید کرد: به هیچ وجه قانون‎شکنی را از من انتظار نداشته باشید. اگر کسی ۱۰۰ متر غرفه بگیرد و عین آن ارزی باشد و ادعا کند که فقط ۱۰ متر ارزی داشته است، قابل قبول نیست و برای جلوگیری از این کار از تمام غرفه‎ها چک تضمین ارزی می‎گیریم تا حقی از کسی ضایع نشود و کسی خلاف حرفی که زده عمل نکند.
وی همچنین اضافه کرد: شاید نتوانیم در مورد محاسبه ارزی غرفه‎ها کاری انجام دهم، اما این قول را می‎دهم که با نگاه مثبتی که آقای اسفهبدی دارند جایی که بتواند کمکی به شرکت‎ها کند از او بخواهم که این کار را بکند.

وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده برگزارکننده با برخی از شرکت‎ها برای اسپانسری نمایشگاه الکامپ تماس داشته است،گفت: تمام تصمیم‎گیری‏ها در این رابطه باید زیر نظر سازمان صورت گیرد و در این مورد کسی با من مذاکره نکرده است. قطع یقین پولی که اسپانسر می‎دهد کاملا مشخص است و دیگر شاهد موضوعاتی مانند زیرمیزی و غیره نخواهیم بود. سعادت افزود: در نمایشگاه امسال قطعا همه چیز شفاف است و شرکت‎ها بخش ارزی و خدماتی و غیره را به صورت کاملا تفکیک شده اعلام می‎کنند تا مشکلی پیش نیاید.
 
کد مطلب: 38661
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام