کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت:

ایرانسل بازی را می‌بازد

6 دی 1393 ساعت 16:00

ایتنا - معاون رگولاتوری: اگرچه ایرانسل با افزایش دو برابری تعرفه بسته‌های اینترنتی‌اش کار خلافی انجام نداده است اما این اپراتور، نخستین بازنده فضای رقابتی بین اپراتورهای تلفن همراه شد.




اپراتورها در آزمون کاهش تعرفه اینترنت تلفن همراه
روزنامه ایران - صادق سلمانی - از اول دی ماه و بر اساس مصوبه شماره ۲۰۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه اینترنت تلفن همراه فارغ از فناوری آن از ۱۴ ریال به نیم ریال در سیمکارت‌های دائمی و ۷۵ صدم ریال در سیمکارت‌های اعتباری کاهش یافت و هر سه اپراتور تلفن همراه موظف شدند که قیمت‌های خود را بر اساس این مصوبه کاهش دهند.

افزایش ۲ برابری نرخ بسته‌های اینترنت ایرانسل
هنوز یک روز از اجرای تعرفه‌های جدید اینترنت تلفن همراه نگذشته بود که اپراتور دوم تلفن همراه برای جبران درآمد، قیمت بسته‌های اینترنتی خود را ۲ برابر کرد که در پی این اقدام، مشترکین ایرانسل با حضور در صفحه‌های اجتماعی محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند و حتی برخی از آنها اعلام کردند که از این به بعد دیگر از سیمکارت ایرانسل خود استفاده نخواهند کرد. اپراتور همراه اول تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز تعرفه‌های خود را تغییر نداده و اپراتور سوم یا همان رایتل هم مدت کوتاهی است که تعرفه اینترنت خود را به نیم ریال کاهش داده است. دو روز بعد روابط عمومی ایرانسل با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با هدف مدیریت ترافیک شبکه، بسته‌های شبانه یک روزه یک گیگابایتی با قیمت هزار تومان و یک ماهه ۲۴ گیگابایتی با قیمت ۱۰ هزار تومان به مشترکین عرضه شده است.

افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی ایرانسل در چارچوب مصوبه کمیسیون
دو روز بعد از افزایش دو برابری تعرفه‌های بسته‌های اینترنت ایرانسل، غلامرضا داداش‌زاده، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه اپراتور دوم تلفن همراه در چارچوب تعرفه‌های مصوب اینترنت تلفن همراه، بسته‌های اینترنتی خود را افزایش داده است گفت: در گذشته بسته‌های اینترنتی با قیمت پایین ارائه می‌شد که این اپراتور در چارچوب تغییر مصوب اینترنت تلفن همراه عمل کرده است.
روز پنجشنبه هم که محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به کرمانشاه سفر کرده بود در جمع خبرنگاران گفت که یکی از سه اپراتور تعرفه خود را بالاتر اعلام کرد ولی از سقف تعیین شده بالاتر نبود و تخلفی صورت نگرفته است.

علت افزایش دو برابری تعرفه‌های اینترنت تلفن همراه
«تا پیش از اجرایی شدن مصوبه ۲۰۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر کاهش تعرفه اینترنت تلفن همراه، تعرفه قبلی به ازای هر کیلوبایت ۱۴ ریال بود که اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه در یک فضای رقابتی، تعرفه‌ای بین ۴ تا ۵ ریال را برای ارائه اینترنت Gprs و edge از مشترکین خود دریافت می‌کردند اما بر اساس مصوبه جدید، هر سه اپراتور تلفن همراه موظف هستند که از تعرفه نیم ریال برای سیمکارت‌های دائمی و ۷۵ صدم ریال برای سیمکارت‌های اعتباری بابت هر کیلوبایت اینترنت استفاده کنند.»
بر همین اساس غلامرضا داداش‌زاده‌، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان مطلب فوق و با تأکید بر اینکه اپراتورهای تلفن همراه علاوه بر اجرایی کردن مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر کاهش تعرفه اینترنت می‌توانند ۸ بار در سال از تعرفه‌های تشویقی هم استفاده کنند گفت: اپراتورها قطعاً در این ۸ بار، سقف مصوب کمیسیون را رعایت می‌کنند و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم بر این موضوع نظارت می‌کند تا اپراتورها فضای رقابت بازار را به هم نریزند و اصطلاحاً damping نکنند. طول دوره این تعرفه‌های تشویقی ۳ ماه است که بدین وسیله اپراتورها مشترکین را به استفاده از آنها تشویق می‌کنند. داداش‌زاده خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه ۲۰۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه اینترنت تلفن همراه مستقل از فناوری ارائه آن (۳G و ۴G) برای سیمکارت‌های دائمی به ازای هر کیلوبایت مصرف، نیم ریال در نظر گرفته شد و چون در سیمکارت‌های اعتباری این اختیار به اپراتورها داده شده که می‌توانند تا ۵۰ درصد تعرفه را افزایش بدهند تعرفه اینترنت در این نوع از سیمکارت‌ها به ازای هر کیلوبایت ۷۵ صدم ریال در نظر گرفته شده است.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تأکید بر اینکه در مصوبه ۲۰۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قید شده است که اپراتورها کماکان می‌توانند از بسته‌های تشویقی در قالب مصوبه جدید استفاده کنند تصریح کرد: اپراتور دوم به این نتیجه رسیده است که طبیعتاً بخشی از درآمد خودش را از دست می‌دهد و چون مردم هم معمولاً از تعرفه آزاد کمتر استفاده کرده و سعی می‌کنند که از بسته‌های تشویقی استفاده کنند، این موضوع عدم تعادل در درآمد اپراتور ایرانسل را به وجود آورد و این اپراتور بر اساس قانون مجبور به افزایش دو برابری تعرفه بسته‌های تشویقی‌اش شد.
وی افزود: ایرانسل در گذشته هر گیگابایت را ۵ هزار تومان می‌فروخت که یکباره تعرفه آن را به ۱۰ هزار تومان افزایش داد که این اپراتور دقیقاً در چارچوب مصوبه ۲۰۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات عمل کرده و سقف تعرفه را برای مشتریان خودش در نظر گرفته است و به ازای هر دوره نیز می‌تواند این کار را انجام بدهد.
داداش‌زاده درباره علت افزایش دو برابری تعرفه‌های اینترنت تلفن همراه توسط ایرانسل گفت: این اپراتور با نگاه مقطعی به درآمدش عنوان کرده که درآمدش کاهش پیدا کرده است. فضا، فضای رقابتی است و در عین حال که اپراتور ایرانسل تعرفه‌های بسته‌هایش را دو برابر افزایش داده است، همراه اول تعرفه‌های بسته‌های اینترنت خود را تغییر نداده و اعلام کرده است که تعرفه‌ها را در سقف مصوب نگاه می‌دارد. به عنوان مثال همراه اول بسته‌هایی دارد که تعرفه آنها ۳۷ هزارم و ۴۷ هزارم ریال در هر کیلوبایت است که قیمت هر گیگابایت آن نزدیک ۴۷۰۰ تومان می‌شود.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تأکید بر اینکه ایرانسل از اینکه بیش از حد تعرفه‌ها را افزایش داده است ضرر خواهد کرد تصریح کرد: اپراتورهای تلفن همراه همان‌طور که در فضای اینترنت تلفن همراه ۱۴ ریال روی قیمت‌های ۴ الی ۵ ریال با یکدیگر رقابت می‌کردند در فضای نیم ریالی هم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. ما سعی خواهیم کرد که وارد فضای رقابتی اپراتورها نشویم و صرفاً بسته‌های تشویقی که ۸ بار در سال اپراتورها آنها را به مشترکین ارائه می‌کنند، تأکید کنیم.

ایرانسل بازنده رقابت اپراتورها
«ایرانسل فکر کرده است که می‌تواند فضای رقابت را مدیریت کند و ما هم احساسمان بر این است که نخواهد توانست. در حال حاضر سه اپراتور در کشور داریم و قیمت اینترنت در آنها کاملاً به صورت رقابتی است.»
داداش‌زاده در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان مطلب فوق و با تأکید بر اینکه این کج سلیقگی ایرانسل باعث از دست دادن مشتری می‌شود گفت: ایرانسل فکر می‌کرد که در این فضای رقابتی می‌تواند به صورت مقطعی بسته‌هایش را دو برابر افزایش بدهد اما از سوی دیگر، اپراتورهای اول و سوم بسته‌هایشان را در سقف نگه داشتند تا مردم روی آنها سوئیچ ‌کنند. اگرچه ایرانسل با افزایش دو برابری تعرفه بسته‌های اینترنتی‌اش کار خلافی انجام نداده است اما این اپراتور، نخستین بازنده فضای رقابتی بین اپراتورهای تلفن همراه شد.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین درباره موضوع افزایش هزینه بسته‌های اینترنت مشترکین خطوط ثابت همراه اول و اقدامات این سازمان برای احقاق حقوق مشترکین خاطرنشان کرد: به همراه اول به جای تذکر، اخطار دادیم چون که این اپراتور در ابتدا بروز چنین مشکلی را نمی‌پذیرفت. ما معتقدیم که این اتفاق افتاده است و علت آن هم بروز اشکال در ارتقای سیستم crm یا امور مشترکین این اپراتور بوده است و به همین دلیل اس‌ام اس‌های مربوط به پایان اعتبار بسته اینترنتی خریداری شده و تمدید آن به دست مشترکین همراه اول نرسیده است و من از این تریبون عرض می‌کنم که همراه اول آماده پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مشترکین است و اگر پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی آنها ارائه نشد، مشترکین همراه اول می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگری کنند و ما آماده رسیدگی به شکایات آنها هستیم. وی افزود: باید بپذیریم که اشتباه کلانی رخ داده است و برای پاسخ دهی به مردم نیازمند یک دوره زمانی هستیم. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مقاطع مختلف توانسته است حق مردم را از اپراتور همراه اول بگیرد و در آینده این حق با عنوان بستانکاری در قبض‌های بعدی مشترکین اعمال خواهد شد.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی اگر چه بنابر تأکیدات محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قیمت اینترنت تلفن همراه را کاهش داد و همچنین ایرانسل هم در راستای افزایش دو برابری تعرفه بسته‌های اینترنتی‌اش اقدامی خلاف قانون انجام نداده است اما به نظر می‌رسد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم باید نظارت جدی بر بازار رقابت میان اپراتورها داشته باشد تا در جریان این رقابت، اپراتورها با کاهش سقف درآمد که اثرات منفی‌ای روی کیفیت اینترنت مشترکین خواهد گذاشت، روبه‌رو نشوند.
  


کد مطلب: 33817

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/33817/ایرانسل-بازی-می-بازد

ايتنا
  https://www.itna.ir