۰
plusresetminus
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۶
راز درآمدهای ثروتمندترین مردان جهان

بزرگترین مدیران IT با حقوق سالانه یک دلار

ایتنا - این اتفاق به یک عادت مرسوم تبدیل شده است تا مدیران بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان نیز برای خود سالی یک دلار حقوق در نظر بگیرند. بر همین اساس نشریه «وال استریت» لیست بزرگترین مدیران آی‌تی جهان را که از این سنت پیروی می‌کنند به قرار زیر منتشر کرده است.
بزرگترین مدیران IT با حقوق سالانه یک دلار


میثم لطفی - روزنامه ایران - مرکز تحقیقاتی گارتنر در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که درآمد بازار جهانی فناوری‌ اطلاعات در سال ۲۰۱۴ میلادی به بیش از ۳.۸ تریلیون دلار می‌رسد و تنها در بخش دستگاه‌های الکترونیکی شامل تلفن‌های همراه، رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و ... بیش از ۶۰۸ میلیارد دلار پول جابه‌جا می‌شود. این گزارش که حاکی از افزایش ۳.۲ درصدی درآمدهای بازار جهانی فناوری است، نشان می‌دهد شرکت‌ها و سازمان‌ها امسال ۲.۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۳ برای خرید دستگاه‌ها و خدمات فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند و درمجموع ۱۴۳ میلیارد دلار از جانب این مراکز پول پرداخت می‌شود. همچنین گفته شده است که بیشترین هزینه پرداخت شده در این زمینه مربوط به خدمات مخابراتی می‌شود و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند طی سال ۲۰۱۴ میلادی ۱.۶ تریلیون دلار را به خود اختصاص می‌دهند.

البته باید توجه داشته باشید که محاسبات اعداد و ارقام مالی برای حوزه آی‌تی به اینجا ختم نمی‌شود. چون کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که درآمد کارمندان این صنعت امسال ۳ درصد رشد می‌کند تا بر این اساس هر کارمند عادی آمریکایی که به نوعی در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند در سال ۲۰۱۴ میلادی به طور میانگین ۸۷ هزار دلار حقوق بگیرد.
با این وجود، بسیاری از مدیران بزرگترین شرکت‌های فناوری که کارمندان معمولی آن‌ها در طول یک سال درآمد یاد شده را به دست می‌آورند، سالانه فقط یک دلار حقوق می‌گیرند! شاید درآمد سالانه یک دلار برای مدیران عامل شرکت‌های بزرگی چون گوگل، فیس‌بوک، اوراکل و ... دور از ذهن به نظر برسد. اما باید گفت که این افراد حقوق سالانه خود از این شرکت‌ها را تنها سالی "یک دلار" در نظر گرفته‌اند تا مابقی عایدی آن‌ها از پاداش‌ها و سود سهام شرکت کسب شود.


نخستین بار «لی لاکوکا» مدیرعامل شرکت خودروسازی کرایسلر در سال ۱۹۷۸ میلادی به صورت رسمی اعلام کرد که تصمیم گرفته است در هر سال فقط یک دلار حقوق بگیرد. او که در آن زمان کرایسلر را به یکی از بزرگترین خودروسازهای جهان تبدیل کرده بود، به این نتیجه رسید که با کاهش حقوق سالانه خود به یک دلار و کسب درآمد از سود سهام می‌تواند بر شهرت جهانی خود بیفزاید. اما هم‌اکنون که بیش از ۳۵ سال از آن زمان می‌گذرد، این اتفاق به یک عادت مرسوم تبدیل شده است تا مدیران بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان نیز برای خود سالی یک دلار حقوق در نظر بگیرند.
بر همین اساس نشریه «وال استریت» لیست بزرگترین مدیران آی‌تی جهان را که از این سنت پیروی می‌کنند به قرار زیر منتشر کرده است.

«لری پیج» بنیانگذار گوگل
او که هم‌اکنون ۴۱ سال دارد، پس از پایان تحصیلات در حوزه علوم رایانه با کمک یکی از دوستان شرکت گوگل را راه‌اندازی کرد و از سال ۲۰۱۱ به سِمَت مدیرعاملی این شرکت بزرگ اینترنتی منصوب شد. او چند سال قبل به صورت رسمی اعلام کرد با وجود آنکه بزرگترین شرکت اینترنتی جهان را تاسیس کرده است و مدیریت این شرکت را هم در دست دارد، سالانه تنها یک دلار از آن حقوق می‌گیرد. با این وجود اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی نشریه فوربز در گزارش رسمی خود مربوط به ثروتمندترین مردان جهان اعلام کرد که مجموع سرمایه‌ها و دارایی‌های پیج از ۳۲.۳ میلیارد دلار هم فراتر رفته است تا بر این اساس او نوزدهمین فرد ثروتمند در دنیا باشد.


«سرگئی برین» بنیان‌گذار گوگل
او که در دانشگاه همکلاسی «لری پیج» بود، به کمک این دوست قدیمی توانست پردرآمدترین شرکت اینترنتی جهان را پایه‌گذاری کند. او که اصلیت روسی دارد در سن ۴۰ سالگی به‌سر می‌برد و به همراه دو فرزند خود در کالیفرنیا زندگی می‌کند. برین هم در همان اوایل دهه نخست هزاره سوم به این نتیجه رسید که حقوق سالانه خود از شرکت گوگل را به سالی یک دلار کاهش دهد و فقط از طریق سود سهام در این شرکت کسب درآمد کند. اوایل امسال بود که نشریه فوربز اعلام کرد برین در مجموع ۲۸.۹ میلیارد دلار سرمایه دارد. البته باید توجه داشت که پیج و برین درمجموع صاحب ۱۶ درصد سهام گوگل هستند و مابقی در اختیار سرمایه‌گذاران است.

«اریک اشمیت» مدیرعامل اسبق گوگل
اشمیت که در ایالت واشنگتن آمریکا متولد شده است ۵۹ سال دارد و حرفه اصلی او مهندسی نرم‌افزار است. او بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ میلادی پست مدیرعاملی شرکت گوگل را در اختیار داشت و هم‌اکنون در هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف از جمله
شاید درآمد سالانه یک دلار برای مدیران عامل شرکت‌های بزرگی چون گوگل، فیس‌بوک، اوراکل و ... دور از ذهن به نظر برسد. اما باید گفت که این افراد حقوق سالانه خود از این شرکت‌ها را تنها سالی "یک دلار" در نظر گرفته‌اند تا مابقی عایدی آن‌ها از پاداش‌ها و سود سهام شرکت کسب شود
"دانشگاه کارنگی ملون" و "دانشگاه پرینستون" حضور دارد و ریاست هیئت مدیره شرکت‌های بزرگ را نیز عهده‌دار شده است. او مدیر اجرایی گوگل محسوب می‌شود و اگر چه از این شرکت تنها سالی یک دلار حقوق گرفته است، اما نشریه فوربز اعلام کرد که اشمیت با سرمایه‌ای بالغ بر ۸.۳ میلیارد دلار صدوسی‌وهشتیم ثروتمند جهان محسوب می‌شود.

«لری الیسون» مدیرعامل شرکت اوراکل
الیسون ۶۹ ساله یکی از بزرگترین تاجران، سرمایه‌گذاران و مدیران جهان محسوب می‌شود و شهرت اصلی وی به خاطر تاسیس شرکت اوراکل کسب شده است. او در زمینه تولید نرم‌افزارهای سازمانی تخصص دارد و سال‌هاست که از این شرکت بزرگ تنها سالی یک دلار حقوق می‌گیرد و در عوض تنها در سال ۲۰۱۳ میلادی از سود سهام اوراکل ۷۷ میلیون دلار درآمد کسب کرده است. الیسون که در طول زندگی خود ۴ بار ازدواج کرده است دو فرزند دارد و این روزها صاحب یکی از بزرگترین جزایر شخصی در آمریکا است. نشریه فوربز در سال ۲۰۱۴ میلادی گزارش داد که مجموع دارایی‌های الیسون از ۴۸ میلیارد دلار هم فراتر رفته است تا با این اتفاق او سومین فرد پولدار در آمریکا و پنجمین فرد ثروتمند در سراسر جهان باشد.


«مارک زوکربرگ» مدیرعامل شرکت فیس‌بوک
این جوان ۲۹ ساله که در ایالت نیویورک آمریکا متولد شده است، یکی از دانشجویان انصرافی دانشگاه هاروارد محسوب می‌شود و این روزها با تنها خواهر خود زندگی می‌کند. زوکربرگ جوان که همواره به شیطنت و بازیگوشی مشهور بوده است، در سال ۲۰۰۴ میلادی پس از تاسیس شبکه اجتماعی فیس‌بوک شهرت جهانی کسب کرد. او از همان ابتدا گفته بود که از این شرکت سالانه فقط یک دلار حقوق می‌گیرد. زوکربرگ که فیس‌بوک را خوابگاه دانشگاه هاروارد با کمک هم‌اتاقی‌های خود راه‌اندازی کرد، در سال ۲۰۰۷ به جوان‌ترین میلیاردر جهان تبدیل شود و همچنان عنوان جوان‌ترین ثروتمند جهان را در اختیار دارد. نشریه فوربز اعلام کرد که تا آپریل ۲۰۱۴ مجموع سرمایه‌های او به بیش از ۲۵.۳ میلیارد دلار رسیده است و در شبکه اجتماعی فیس‌بوک حدود یک‌سوم مردم جهان را عضو کرده است.


«مِگ ویتمن» مدیرعامل شرکت اچ‌پی
از ویتمن ۵۷ ساله همچنان به عنوان یکی از قوی‌ترین مدیران زن جهان یاد می‌کنند. او مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت اچ‌پی است و به همراه همسر و دو پسر خود در شهر آترتون در ایالت کالیفرنیای آمریکا زندگی می‌کند. ویتمن فارق‌التحصیل رشته MBA از دانشگاه هاروارد است و پیش از این هم مدیریت شرکت‌های بزرگی چون eBay، DreamWorks، Procter & Gamble و Hasbro را تجربه کرده است. نشریه نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۰۸ میلادی نوشت که او تنها زنی محسوب می‌شود که می‌تواند ریاست جمهوری آمریکا را در دست بگیرد. او که در تمام مدت حضور خود در شرکت اچ‌پی سالانه تنها یک دلار حقوق گرفت، این روزها سرمایه‌ای بالغ بر ۱.۹ میلیارد دلار را در اختیار دارد.

«جِری یانگ» بنیانگذار شرکت یاهو
یانگ که این روزها در سن ۴۵ سالگی به سر می‌برد، اصلیت تایوانی دارد و می‌گوید که اگرچه مادرش معلم زبان انگلیسی بوده است، در سن ۱۰ سالگی فقط معنی کلمه «کفش» را به زبان انگلیسی می‌دانسته است. اما پس از گذشت سه سال یانگ توانست مهارت خود در زبان انگلیسی را به اندازه شهروندان آمریکایی تقویت کند و با مطالعه کتب انگلیسی با دنیای اینترنت و رایانه آشنا شود. همین مسئله جرقه راه‌اندازی پورتال جامع یاهو را در ذهن او زد و سرانجام این اتفاق بزرگ رخ داد. او که تا چند سال قبل مدیرعاملی شرکت یاهو را هم در دست داشت، سالانه از این شرکت فقط یک دلار حقوق می‌گیرد و البته مجموع سرمایه‌هایش حدود ۲ میلیارد دلار محاسبه شده است. البته باید گفت زمانی که او یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت سیسکو هم بود سالانه فقط یک دلار از این شرکت حقوق می‌گرفت.


«استیو جابز» مدیرعامل اسبق اپل
جابز در ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۵۶ سالگی از دنیا رفت و همچنان از او به عنوان یکی از اثرگذارترین افراد در تاریخ فناوری جهان یاد می‌کنند. او که در شهر سانفرانسیسکو به دنیا آمد، یکی از بنیانگذاران اصلی شرکت اپل بود و در طول عمر خود بزرگترین تحول را در دنیای رایانه‌های شخصی، تلفن‌های همراه و رایانه‌های قابل حمل ایجاد کرد. از جابز با عنوان پدر تحولات دیجیتالی، استاد نوآوری، بنیان‌گذار عصر دیجیتال و استاد طراحی یاد می‌کنند. او در طول همه سال‌هایی که اپل را از یک تولیدکننده کوچک به یک شرکت جهانی تبدیل کرد سالانه فقط یک دلار از این شرکت حقوق می‌گرفت. با این وجود، در ژوئیه ۲۰۱۰ که در بستر بیماری به‌سر می‌برد و هنوز جان خود را از دست نداده بود سرمایه‌ای بالغ بر ۸.۳ میلیارد دلار در اختیار داشت.

نام‌هایی که آورده شد تنها تعداد محدودی از برترین مدیران جهان محسوب می‌شوند که سالانه یک دلار حقوق می‌گیرند و در عوض درطول هر سال میلیون‌ها دلار به سرمایه‌های خود می‌افزایند. البته برخی کارشناسان بر این باورند که احتمالا راز سرمایه‌های چندین میلیون دلاری این مدیران هم حقوق سالیانه یک دلاری است.
 
کد مطلب: 30353
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام