کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بر اساس بررسی جدید محققان مشخص شد

ده فناوری ترسناک در زندگی روزمره

24 فروردين 1393 ساعت 13:49

ایتنا - کارشناسان مرکز HowStuffWorks به این نتیجه رسیده‌اند که فناوری‌ علاوه بر کاربردهای بیشمار خود می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را شامل شود و در بسیاری از مواقع کاربران را دچار نگرانی کند.




روزنامه ایران - میثم لطفی - فناوری باعث می‌شود زندگی شما آسان‌تر دنبال شود. این روزها با استفاده از گوشی هوشمند همه قابلیت‌های رایانه‌های رومیزی بزرگ و سنگین را در جیب خود می‌گذارید، ساعت مچی شما می‌تواند به اینترنت متصل شود و برنامه‌های تلویزیونی را پخش کند، عینک آفتابی شما می‌تواند همه قابلیت‌های الکترونیکی مورد نیاز شما را ارایه دهد و صورتحساب‌های ماهانه با چند کلیک پرداخت شود. این‌ها مزایایی است که هر کاربری را به استفاده از فناوری ترغیب می‌کند.
اما به نظر شما فناوری روی دیگر خود را هم به ما نشان می‌دهد؟

کارشناسان مرکز HowStuffWorks بر اساس آخرین بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که فناوری‌ علاوه بر کاربردهای بی‌شمار خود می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را شامل شود و در بسیاری از مواقع کاربران را دچار نگرانی کند. این مشکلات انواع ناامنی‌ها و اختلالات را شامل می‌شوند، اما مرکز یاد شده فهرست ۱۰ فناوری مدرن ترسناک و وحشت‌آفرین را که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد، منتشر کرده‌ است.

۱-‌نظارت بر اینترنت: در سال ۲۰۱۳ میلادی به‌طور میانگین در هر ماه ۳۸۰ میلیون کاربر در سراسر جهان به سایت‌های اینترنتی وابسته به گوگل و یاهو سر زدند. هر پست الکترونیکی که از طریق سرویس Gmail ارسال می‌شود، هر اطلاعاتی که در سرویس Google Docs روی اینترنت ذخیره می‌گردد و هر گفت‌وگوی اینترنتی که مبتنی بر ابزار Yahoo Messenger انجام می‌شود، اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای دارد که در مراکز داده و سرورهای جهانی نگهداری می‌شود. گفته می‌شود که تمامی این اطلاعات شخصی و داده‌های خصوصی رمزگذاری می‌شوند و به دقت از آنها مراقبت می‌شود.

به دنبال افشاگری‌های «ادوارد اسنودن» کارمند اسبق «سازمان امنیت ملی امریکا» (NSA) در سال ۲۰۱۳ میلادی مشخص شد که اطلاعات موجود در این سرورها چندان هم ایمن نیستند و این سازمان جاسوسی به صورت مستمر به پست الکترونیکی، تاریخچه گشت‌وگذار اینترنتی شما و محتویات تماس‌های تلفنی میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان سر می‌زده است تا به این بهانه بتواند امنیت خود را برقرار سازد. سازمان NSA در قالب طرحی محرمانه موسوم به PRISM از دادگاه عالی امریکا مجوز گرفته است تا شرکت‌هایی مانند گوگل و یاهو را مجبور کند اطلاعات کاربران شخصی خود را در اختیارش بگذارند. این سازمان جاسوسی همچنین بدون آگاهی یاهو و گوگل در سرورهای پردازش ابری آن‌ها وارد می‌شده و اطلاعات موجود را به نفع خود مورد استفاده قرار می‌داده است. کارشناسان این مسئله را وحشتناک‌ترین تبعات فناوری برای مردم جهان می‌دانند.

۲-‌ ژئومهندسی: وسایل نقلیه موتوری، کنترل انرژی الکتریسیته و فعالیت کارخانه‌های صنعتی را مهم‌ترین نوآوری در حوزه مهندسی می‌دانند که البته همین اتفاقات مهم‌ترین منبع تولید گاز دی‌اکسیدکربن هم هستند. کشورهای صنعتی این روزها قادر به کاهش تولید دی‌اکسیدکربن نیستند و به همین خاطر گروهی از دانشمندان راه‌حل مخاطره‌آمیز «ژئومهندسی» را مطرح کرده‌اند. به عبارت ساده، ژئومهندسی از علم و فناوری استفاده می‌کند تا کره زمین را هک کند و آن را به حالت اصلی برگرداند. این فرآیند از طریق انتشار ذرات معلق مواد شیمیایی مانند دی‌اکسید سولفور در جو، انتشار عنصر آهن در اقیانوس‌ها، بارورسازی ابرها و ... دنبال می‌شود که البته مشکلات فراوانی به دنبال دارد و برای مثال، اگر با این اتفاق شکوفه‌های جلبکی از کنترل خارج شوند محوطه وسیعی از اقیانوس به یک بخش کشنده برای آبزیان تبدیل می‌شود یا اینکه بارورسازی نادرست ابرها می‌تواند بادهای موسمی و مخرب را برای نیمی از جهان ایجاد کند. کارشناسان می‌گویند که اجرای پروژه ژئومهندسی بسیار خطرناک است و بهتر است که این طرح اجرا نشود.

۳-‌خودروهـــای بـدون سرنشین: هر سال به‌طور میانگین ۳/۱ میلیون نفر در سراسر جهان به‌خاطر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و در مقابل هر راننده امریکایی سالانه ۳۸ ساعت را در ترافیک به‌سر می‌برد. اما گوگل به تازگی از یک خودروی بدون سرنشین رونمایی کرده است تا از هدر رفتن عمر انسان در ترافیک‌ جلوگیری کند و آمار تلفات جاده‌ای را هم پایین بیاورد. این خودرو برمبنای الگوریتم ویژه و نرم‌افزار هوشمند Chauffeur گوگل فعالیت می‌کند و با استفاده از گیرنده ماهواره‌ای GPS و اسکنر جاده مسیر خود را می‌یابد که البته خودروی بدون سرنشین گوگل هنوز مراحل آزمایشی را پشت‌سر می‌گذارد. اما یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در این زمینه اختلالات نرم‌افزاری خودروی بدون سرنشین نیست؛ بلکه نگرانی اصلی متوجه روبوت نصب شده روی این خودروها می‌شود. این خودرو می‌تواند با موقعیت‌های غیرمنتظره‌ای مواجه شود که هیچ سیستمی جز انسان قادر به رهایی از این خطرات نیست. علاوه بر این، سیستم هشدار دهنده خطرات جاده‌ای هم می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد و عابران پیاده را با خطرات جدی مواجه کند.

۴-‌چاپگرهای سه‌بعدی: شرکت MakerBot Replicator 2 فناوری جدیدی ارایه کرده است که به کمک آن می‌توانید مدل سه‌بعدی و پلاستیکی از هر شیئی که به‌نظرتان می‌رسد، از اسباب‌بازی گرفته تا پره‌های توربین بادی یا قایق بادبانی را بسازید. چاپگرهای سه‌بعدی خانگی نیز در دست تولید هستند و به‌زودی روانه بازار جهانی می‌شوند. در سال ۲۰۱۱ میلادی یک گروه متخلف با استفاده از چاپگر سه‌بعدی دستگاه تقلبی خودپرداز تولید کردند و با نصب آن در سراسر شهر موفق شدند پول زیادی به‌جیب بزنند. اما نگرانی اصلی در این زمینه استفاده از چاپگر سه‌بعدی برای ساخت اسلحه، بمب و دیگر سلاح‌های خطرناک است. در سال ۲۰۱۳ میلادی یکی از دانشجویان دانشگاه تگزاس امریکا اعلام کرد که با چاپگر سه‌بعدی یک اسلحه واقعی با کالیبر ۳۸۰ تولید کرده است. بدنه این اسلحه از جنس پلاستیک ساخته شده بود. اما چاپگر سه‌بعدی در همان زمان می‌توانست آن را با فلز تولید کند.

۵-‌هواپیمای بدون سرنشین: پروژه اخیر آژانس مرکزی اطلاعات امریکا(CIA) یک هواپیمای بدون سرنشین است که Predator نام دارد و این روزها بدون تولید کوچکترین صدا در آسمان پاکستان پرواز می‌کند و ضمن تصویربرداری ویدیویی، قادر است موشک‌های خود را پرتاب کند. کاخ سفید و سازمان‌های امنیتی امریکا هواپیماهای نظامی را جایگزین مناسب برای اقدامات نظامی می‌دانند. اما همین هواپیماهای کوچک تاکنون باعث کشته شدن هزاران انسان بیگناه شده‌اند. نگرانی اصلی در این زمینه مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین نظامی می‌شود که مانند جاسوس همه‌جا حضور دارند. کنگره امریکا در سال ۲۰۱۲ لایحه‌ای را به‌تصویب رساند که به موجب آن «سازمان فدرال هوانوردی» مجوز تولید هواپیماهای بدون سرنشین را دریافت کرد. حامیان حقوق بشر نگران آن هستند که این هواپیماها به صورت ۲۴ ساعته مردم را کنترل می‌کنند و حریم شخصی آن‌ها را زیرپا گذاشته‌اند.

۶-‌عینک Google Glass: این عینک هوشمند دوربین دیجیتال دارد و یک نمایشگر بزرگ را در مقابل چشم کاربر ظاهر می‌کند. گوگل عینک هوشمند خود را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که حرکت سر یا چشمک زدن را یک فرمان خاص تلقی می‌کند و از این طریق تصویربرداری از محیط پیرامون را انجام می‌دهد. در کنار همه مزایای عینک Glass، این محصول می‌تواند نگرانی‌های فراوانی را در مورد زیرپا گذاشتن حریم خصوصی کاربران به همراه داشته باشد. این عینک می‌تواند بدون دخالت دست در مترو، مطب پزشک یا باشگاه ورزشی شروع به تصویربرداری کند و در اماکن مختلف از جمله سالن‌های سینما و تئاتر که تصویربرداری ممنوع است، قوانین را زیرپا بگذارد. گوگل می‌گوید که این عینک قوانین را نقض نمی‌کند و هنگام تصویربرداری یک چراغ کوچک در آن روشن می‌شود.

۷-‌فناوری‌های خودآگاه: مبحث هوش مصنوعی از زمان اختراع رایانه مطرح شد. این فناوری هنوز به پیشرفت نهایی نرسیده است و کارشناسان مطالعات خود را روی آن انجام می‌دهند. «ورنر وینگ» از محققان دانشگاه سندیگو در سال ۱۹۹۳ طرحی را مبتنی بر هوش مصنوعی مطرح کرد که برپایه آن رایانه‌های خودآگاه ساخته می‌شد و رابط کاربری ویژه بین انسان و رایانه، دستگاه‌هایی با هوش انسانی را می‌ساخت. اگرچه این پروژه به انجام نرسید، اما دانشمندان همچنان به مطالعات خود در این زمینه ادامه می‌دهند. اما این سناریو که روزی ماشین به جای انسان تصمیم بگیرد، می‌تواند خطر جدی برای ما محسوب شود و بیش از یک نگرانی ساده در زندگی انسان‌ها اختلال ایجاد کند.

۸-‌جنگ سایبری: «جیمز کامی» مدیر سازمان FBI در سال ۲۰۱۳ پیش‌بینی کرد که حملات سایبری به‌زودی جایگزین جنگ‌های سنتی می‌شود و بزرگترین تهدید برای ساکنان کره خاکی به‌حساب می‌آید. سال گذشته کره جنوبی حملات سایبری گسترده را مقابل کره شمالی انجام داد، هکرها وارد سیستم پنتاگون شدند، برخی سازمان‌های تروریستی به مراکز مهم دنیا حمله کردند و نبرد سایبری رسماً آغاز شد. کارشناسان می‌گویند اگر این فرآیند به درستی کنترل نشود در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود که نبردهای سایبری همه کشورها را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

۹-‌هک شدن DNA: در سال ۲۰۰۳ برای نخستین بار نقشه ژنوم انسان طراحی شد و محققان سراسر جهان موفق شدند بیش از ۳ میلیارد ریشه اصلی را که باعث بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر و سرطان می‌شوند شناسایی کنند؛ اما این آغاز ماجرا بود، مشکل اصلی بیوتکنولوژی فقط ترسیم نقشه DNA بدن نیست، بلکه طراحی DNA جدید برای درمان بیماری‌ها دشوارترین بخش محسوب می‌شود. در حالت خوشبینانه، پزشکان در آینده نزدیک می‌توانند برای تومورهای سرطانی یا اختلالات مغزی درمان‌های قطعی پیدا کنند. اما علاوه بر این، تروریست‌های آینده قادر خواهند بود سیستم ژنتیک بدن انسان را مورد هدف قرار دهند تا به عنوان مثال، با ایجاد اختلال ژنتیکی در بدن رئیس جمهور امریکا، سیستم دفاعی او از کار بیفتد و ناتوان شود. توجه داشته باشید که کلاه یا دستکش هم می‌تواند نقشه DNA شما را در اختیار خرابکاران بگذارد.

۱۰- آگهی‌های صدادار: تصور کنید وارد یک فروشگاه بزرگ می‌شوید و به‌جای آنکه کالاهای مختلف توجه شما را جلب کند، صداهایی به‌گوش می‌رسد که شما را ترغیب به خرید کالای خاص می‌کند. هرچه تلاش کنید هیچ کس را اطراف خود نمی‌بینید. زیرا این صدای صنعت تبلیغات است. شرکت Holosonics از ساخت فناوری خبر داده است که Audio Spotlight نام دارد و با استفاده از اسپیکرهای کوچک، صدا را به صورت متمرکز با پرتوهای کوتاه منعکس می‌کند. فرکانس‌های التراسونیک برای گوش انسان بسیار قوی هستند و به همین خاطر شنیده نمی‌شوند. اما زمانی که این صدا از اسپیکر خارج می‌شود، گوش انسان آن را تغییر می‌دهد و قابل شنیدن می‌کند. این سیستم برای تبلیغات داخل فروشگاه‌ها بسیار مناسب است و بر اساس آن احتمال می‌رود کالایی را خریداری کنید که نیازی به آن ندارید.


کد مطلب: 30093

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/30093/ده-فناوری-ترسناک-زندگی-روزمره

ايتنا
  https://www.itna.ir