۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۷

تاثیر اینترنت بر پیشرفت کشورها

ایتنا - مطابق مطالعات، دسترسي به اينترنت پرسرعت مي‌تواند نقش تاثير گذاري بر كاهش جرائم، افزايش قدرت واكنش نيروهاي پليس به وقوع جرائم، بهبود روند رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي و بهبود توانايي ارگان‌ها و بخش‌هاي مرتبط ديگر براي واكنش در شرايط اضطراري داشته باشد.
تاثیر اینترنت بر پیشرفت کشورها


ندا لهردي - در حالي كه جمعيت جهان رو به افزايش است، نيازهاي افراد به استفاده از امكانات و خدمات مدرن ارتباطي هم بيشتر مي‌شود. در اين ميان اما اينترنت بستري مهم و گسترده براي دسترسي مردم جهان به ارتباطات است و به همين علت هم در طول سال‌هاي گذشته ميزان نفوذ اينترنت در كشورهاي مختلف جهان به سرعت در حال افزايش است و هر روز به تعداد كاربران اين شبكه جهاني افزوده مي‌شود.

بر اساس آمارهاي منتشر شده از طرف اتحاديه جهاني مخابرات (ITU)، در حالي كه در سال ۱۹۹۳ تنها ده ميليون نفر از مردم جهان به اينترنت دسترسي داشتند، اين تعداد ظرف دو سال در سال ۱۹۹۵ به ۶۷۰ ميليون نفر و در سال ۲۰۱۱ به ۴۵/۲ ميليارد نفر رسيده است.
طبق اين آمار، تخمين زده مي‌شود كه جمعيت جهان تا پايان سال ۲۰۱۳ به ۱/۷ ميليارد نفر برسد كه از اين تعداد ۷۷ درصد در كشورهاي توسعه يافته و ۳۱ درصد در كشورهاي در حال توسعه هستند.
در حقيقت با گذشت زمان ميزان نفوذ اينترنت در كشورهاي توسعه يافته و پيشرفته سرعت كندتري خواهد داشت و در مقابل دسترسي به اينترنت در كشورهاي در حال توسعه مانند كشورهاي واقع در آسيا، آفريقا، آمريكاي لاتين و خاورميانه با سرعت قابل ملاحظه‌اي رشد پيدا مي‌كند.

با توجه به اين آمارميزان نفوذ اينترنت در كشورهاي مناطق مختلف آفريقا، آمريكا، كشورهاي عربي، آسيا و اروپا به ترتيب به ۱۶ درصد، ۶۱ درصد، ۳۸ درصد، ۳۲ درصد و ۷۵ درصد مي‌رسد.
اين در حالي است كه همزمان با افزايش سطح دسترسي مردم كشورهاي مختلف به اينترنت، تقاضا براي دسترسي به اينترنت پرسرعت هم بيشتر و بيشتر مي‌شود.
در حقيقت افزايش سرعت اينترنت در كشورها مي‌تواند تاثير چشمگيري بر روند رشد و توسعه آنها در بخش‌هاي مختلف داشته باشد.

در همين راستا سه موسسه تحقيقاتي Analysys Mason، Tech4i2 و DG Connect به بررسي تاثيرات اجتماعي و اقتصادي دسترسي به اينترنت پر سرعت پرداخته‌اند.
اين تحقيقات نشان مي‌دهد كه اينترنت پر سرعت مي‌تواند نقش مهمي در پيشرفت جوامع به خصوص روستايي و محلي داشته باشد، به عنوان مثال ارائه اطلاعات و خدمات محلي از طريق اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي مي‌تواند تاثير زيادي بر سرعت انجام امور مختلف و البته مدرنيزه كردن آنها و ارائه امكانات و خدمات به روز براي افزايش رفاه عمومي داشته باشد.

نمونه جالب در اين مورد آمريكا است كه براساس مطالعه‌اي در ۲۰۰۹ از ميان كاربران اينترنت پر سرعت اين كشور ۸۰ درصد از اينترنت براي ديدن و خواندن اخبار محلي و كشوري استفاده مي‌كردند و ۷۹ درصد هم دست كم يك وب‌سايت محلي يا دولتي را بازديد كرده بودند.
علاوه بر اينها، دسترسي به اينترنت پرسرعت مي‌تواند نقش تاثير گذاري بر كاهش جرائم، افزايش قدرت واكنش نيروهاي پليس به وقوع جرائم، بهبود روند رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي و بهبود توانايي ارگان‌ها و بخش‌هاي مرتبط ديگر براي واكنش در شرايط اضطراري داشته باشد.
به طور كلي دسترسي به اينترنت پر سرعت مزاياي زيادي براي ارتقاي ميزان توانايي خدمات عمومي و اجتماعي خواهد داشت به اين ترتيب كه بخش‌هاي مرتبط مي‌توانند با استفاده از اينترنت پر سرعت به راحتي موارد دريافتي از سطح جامعه شامل متن‌ها، عكس‌ها يا فيلم‌ها را در حداقل زمان ممكن دريافت كرده و به اشتراك بگذارند تا امكان ارائه خدمات بهتر به خصوص در شرايط اضطراري را فراهم بياورند.
استفاده از اينترنت پر سرعت همچنين نقش مهمي در بهبود تحصيل، آموزش و مهارت‌آموزي در بزرگسالان و كودكان به عنوان مثال از طريق آموزش از راه دور و دسترسي آنلاين به اطلاعات آموزشي خواهد داشت.


بررسي‌هاي مختلف در اين زمينه نشان مي‌دهد كه دسترسي به اينترنت پر سرعت امكان دانلود و آپلود سريع‌تر ويدئوها را براي برگزاري ويدئو كنفرانس‌هاي مربوط به كلاس‌هاي آموزش از راه دور و مجازي فراهم مي‌آورد.
در اين مورد مدارس مجازي انگلستان نمونه خوبي هستند كه از پهناي باند كافي و مناسب ۲/۱۹ مگابيت بر ثانيه‌اي براي برگزاري كلاس‌هاي آموزش از راه دور استفاده مي‌كنند. 

در اين ميان بهبود اقتصادي و افزايش اشتغالزايي يكي از ملموس‌ترين تاثيراتي است كه دسترسي به اينترنت پر سرعت در كشورها مي‌تواند داشته باشد.
به صورت عمومي تاثير افزايش نفوذ اينترنت پر سرعت بر بهبود شرايط اقتصادي و اشتغالزايي در هر كشور و جامعه‌اي نمود بيشتري نسبت به تاثير آن بر بخش‌هاي كوچك‌تر جامعه خواهد داشت. بررسي‌هاي مختلفي وجود دارند كه نشان مي‌دهند دسترسي به اينترنت پر سرعت مي‌تواند تاثير مثبتي بر رشد اقتصادي آن جامعه داشته باشد و شايد مهم‌ترين تاثير آن بر افزايش توليد ناخالص داخلي آن كشور باشد. اين رشد از طريق سرمايه گذاري در زير ساخت‌ها و گسترش دسترسي به اينترنت پر سرعت امكان پذير خواهد بود.

شش تحقيق مختلف به اين نتيجه رسيده‌اند كه با هر ميليارد يورو سرمايه‌گذاري در توسعه اينترنت پر سرعت در هر كشور به طور متوسط ۹۳۲۰ شغل مستقيم مي‌تواند ايجاد شود.
يك تحقيق انجام شده در اين مورد توسط محققي به نام «نينا زرينچ» نشان مي‌دهد كه افزايش ۱۰ درصدي ميزان نفوذ اينترنت پر سرعت در هر كشور مي‌تواند به افزايش ۹/۰ تا ۵/۱ درصدي توليد ناخالص ملي آن كشور منجر شود.
از طرفي نمي‌توان از تاثير دسترسي به اينترنت پر سرعت بر افزايش پس انداز افراد چشم پوشيد كه به طور عمده از طريق خريد آنلاين اجناس و خدمات مختلف به دست مي‌آيد. تحقيقات مختلف وجود رابطه مستقيم ميان توسعه اينترنت پر سرعت و افزايش سطح درآمد افراد را تاييد كرده‌اند.

در نهايت اين تحقيق اخير كه براي مركز تحقيقات اتحاديه اروپا انجام شده است، نشان مي‌دهد كه به طور كلي استفاده از اينترنت پر سرعت نقش غير قابل انكاري در بهبود كيفيت زندگي افراد و رفاه اجتماعي خواهد داشت كه كمك به كاهش اتلاف وقت و انرژي، استفاده از خدمات و تسهيلات بهتر، تعاملات اجتماعي بهتر با دوستان و افراد خانواده و همراهي با روند رشد جهاني تنها مواردي از تاثيرات آن هستند.

از طرفي استفاده از اينترنت پر سرعت مي‌تواند به كاهش هزينه‌هاي درمان و افزايش ارائه و ارتقاي خدمات بهداشتي و اجتماعي هم كمك كند كه درمان از راه دور و كنترل آنلاين بيماران يكي از بهترين روش‌هاي به كار گرفته در اين زمينه هستند كه در حال حاضر در بسياري از كشورهاي پيشرفته مورد استفاده قرار مي‌گيرند. مركز راهبردي فناوري اطلاعات آمريكا در سال ۲۰۰۷ تحقيقي در اين زمينه انجام داد كه نشان مي‌داد كنترل آنلاين و از راه دور بيماران در اين كشور مي‌تواند در هر سال سودي در حدود ۲۱ ميليارد دلار براي اين كشور به همراه آورد.

شهري پيشرفته در قلب هلند
شهر «نوئنن» كه در جنوب كشور هلند و حدود ۱۰ كيلومتري شهر ايندهوون قرار دارد، در اين تحقيق به عنوان نمونه‌اي از يك شهر پيشرفته با سطح دسترسي بالا به اينترنت پر سرعت معرفي شده است. ميزان درآمد و تحصيلات مردم اين شهر به طور عمومي بالاتر از متوسط كشور هلند است. اين شهر تجربه اجراي اولين پروژه اجرا شده توسط ساكنان خود شهر را در اروپا دارد.
پروژه دسترسي به اينترنت اين شهر با نام OnsNet كه به معناي شبكه ما است، در اواسط سال ۲۰۰۱ راه‌اندازي شد. هدف اين طرح در ابتدا ايجاد دسترسي به اينترنت پرسرعت و برقراري ارتباط ويدئويي و تصويري افراد مسن و ناتوان با پزشكان از خانه بوده است.

براي اجراي اين طرح وزارت امور اقتصادي هلند براي دسترسي هر خانه به اين طرح ۸۰۰ يورو سرمايه‌گذاري كرد و در نهايت ميزان بودجه دولتي كه براي اجراي اين طرح اختصاص يافت به حدود ۲/۶ ميليون يورو رسيد. البته بخش خصوصي هم براي اجراي اين طرح و دسترسي هر خانه به اينترنت پر سرعت ۱۵ يورو هزينه كرد و پيش‌بيني شد كه زمان بازگشت سرمايه براي بخش خصوصي حدود ده سال خواهد بود.
حالا مردم اين شهر براي دسترسي به اينترنتي با سرعت بين ۱۰۰ تا ۱۲۰ مگابيت در هر ثانيه در هر ماه حدود ۶۷ يورو مي‌پردازند.

كشوري با بيشترين كاربران اينترنت پر سرعت
ژاپن با استفاده از سه تكنولوژي مختلف دسترسي مردم اين كشور به اينترنت پر سرعت را فراهم آورده است.
اين كشور در حال حاضر بيشترين تعداد كاربران اينترنت پر سرعت در جهان را دارد. اين كشور در فاصله سال‌هاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ دو تكنولوژي ADSL و FTTP را به كار گرفت و در نهايت در سال ۲۰۱۰ اينترنت پر سرعت كابلي را به خانه مردمش برد. اين روند به رونق اقتصادي و افزايش سطح درآمد و رفاه عمومي مردم اين كشور در سال‌هاي اخير منجر شده است.
 
 
کد مطلب: 26660
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام