۰
plusresetminus
سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۶
الکامپ نوزدهم بدون مجری وارد تقویم نمایشگاه‌ها شد

آزمون و خطا در الکامپ پایان می‌یابد؟

ایتنا - پیش از این چند سالی بود که شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی خود مجری‌گری نمایشگاه را بر عهده می‌گرفت و در واقع الکامپ تنها نمایشگاه تجاری این شرکت بود.
آزمون و خطا در الکامپ پایان می‌یابد؟


نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (IRAN ELECOMP ۲۰۱۳) مانند سال گذشته ۱۹ تا ۲۲ آذر ماه برگزار می‌شود.
نمایشگاه الکامپ سال گذشته نیز ۱۹ تا ۲۲ آذرماه برگزار شد؛ با این تفاوت که نمایشگاه هجدهم ظاهرا به درخواست شرکت‌های حاضر در نمایشگاه هفدهم، در روزهای وسط هفته برگزار می‌شد اما امسال این نمایشگاه روز سه‌شنبه آغاز شده و بنابراین احتمالا دو روز نخست نمایشگاه با استقبال بیشتر متخصصان و شرکت‌های خصوصی و دولتی و دو روز پایانی نمایشگاه با استقبال مردم مواجه شود.

الکامپ بدون مجری
نمایشگاه الکامپ سومین سال پیاپی بدون مشخص شدن مجری، به تقویم نمایشگاهی شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران وارد شده است. پیش از این چند سالی بود که شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی خود مجری‌گری نمایشگاه را بر عهده می‌گرفت و در واقع الکامپ تنها نمایشگاه تجاری این شرکت بود.
از سه سال گذشته و با افزایش اعتراضات صنفی و رسانه‌ای در مورد نحوه برگزاری نمایشگاه و واگذار نشدن آن به بخش خصوصی و نهادهای صنفی، شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌ها تصمیم گرفت الکامپ شانزدهم را به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای واگذار کند.
این اقدام در حدود تنها دو ماه باقی مانده به نمایشگاه صورت گرفت تا عملا وقت چندانی برای برنامه‌ریزی نماند.

با این حال نمایشگاه با کیفیت و رشد نسبتا خوبی برگزار شد و بسیاری از شرکت‌های معتبر حوزه تنها به دلیل مجری‌گری سازمان نصر، حاضر به شرکت در نمایشگاه شانزدهم شدند.
پس از الکامپ شانزدهم، اختلاف سازمان نصر با شرکت سهامی‌ نمایشگاه‌ها بر سر مسایل مالی آغاز و به همین دستاویز، الکامپ هفدهم به یکی از پیمانکاران نمایشگاه واگذار شد. اما مسایل مالی پیش آمده میان شرکت پیمانکار و حاضران در نمایشگاه و دریافت برخی وجوه بابت خدمات و همچنین اعتراض دوباره و یکپارچه صنفی سبب شد تا الکامپ بار دیگر به مجموعه‌ای صنفی واگذار شود. اما این بار نه به سازمان نصر که به مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و با پشتوانه اتاق ایران واگذار شد. 

با این حال رییس اتاق ایران در جلسه‌ای با مدیران ارشد سازمان نصر، حمایت آنان را جلب کرد و گفته می‌شود در قبال این حمایت، قول کمک به سازمان نصر برای مجری‌گری الکامپ نوزدهم را هم داده است. 

پایان آزمون و خطا؟
سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران علاقه چندانی به پاسخگویی شفاف و اتخاذ روال مشخص در انتخاب مجریان نمایشگاه ندارد. با وجود سوالات فراوان اهالی صنف و رسانه‌ها، هیچ‌کدام از مدیران سازمان توسعه تجارت توضیحی شفافی در مورد علت انتخاب یا حذف مجریان نمایشگاه الکامپ ارایه نمی‌کنند.
هچنین انتخاب مجری ملاک مشخصی ندارد و معلوم نیست پارامترهای مربوط به برگزاری استاندارد نمایشگاه بیشتر مدنظر برای انتخاب مجری است یا بی‌دردسر بودن تعامل شرکت نمایشگاه‌ها و مجری بر سر مسایل مختلف و به ویژه مسایل مالی.

با این حال الکامپ در چهار سال گذشته چهار نوع مجری را به خود دیده است. شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌ها ثابت کرده است مجری خوبی برای نمایشگاه‌های تجاری نیست و حداقل مدیران این شرکت نیز در سخن، اعلام می‌کنند علاقه‌ای به تصدی‌گری و مجری‌گری نمایشگاه‌ها ندارند.
تعامل شرکت‌های صنف با شرکت‌های پیمانکار شرکت سهامی ‌نمایشگاه‌ها نیز به نظر چندان مطلوب نیست و در برگزاری این نوع نمایشگاه صرفا مسایل تجاری در اولویت قرار می‌گیرد و نه رشد و توسعه بازار فناوری اطلاعات. وضعیت نهادهای صنفی ینز به نظر مشخص است.
سازمان الکامپ نسبتا خوبی را در دوره شانزدهم برگزار کرد هرچند این نمایشگاه نیز خالی از اشکال نبود و این اشکالات را هم نمی‌توان فقط به گردن زمان کم سازمان انداخت.

مجمع تشکل‌ها نیز سال گذشته هرچند تعامل خوبی با شرکت‌های خصوصی داشت اما خالی ماندن سالن دولت الکترونیک سبب شد تا کوچک‌ترین نمایشگاه سه سال گذشته به نام مجمع تشکل‌ها ثبت شود. از سوی دیگر این تشکل هنگامی‌ مدیریت نمایشگاه را بر عهده گرفت که شرکت‌ها با مشکلات فراوان ارزی مواجه بودند و ثبت سفارش واردات کالاهای فناوری اطلاعات عملا ممکن نبود.
حال باید دید شرکت سهامی‌ نمایشگاه‌ها در انتخاب مجری به تجربه چند سال گذشته نگاه کرده و آزمون خطای چهار ساله، سبب انتخاب و اتفاق خوبی برای الکامپ می‌شود یا لابی‌گری و اتفاقات پشت پرده و روابط جاری اسباب انتخاب مجری خواهند بود؟

به طور مسلم حتی انتخاب مجری خوب برای نمایشگاه در فاصله یکی دو ماه به آغاز نمایشگاه نیز نمی‌تواند گره از کار این نمایشگاه پرمخاطب بگشاید و باید دید مدیران سازمان توسعه تجارت بالاخره از اعلام دیرهنگام مجری نمایشگاه درس خواهند گرفت؟

ورود دولت به الکامپ
اخرین خبر از نمایشگاه الکامپ اینکه معاون وزیر ارتباطات می‌گوید: باید پیش از پایان سال برای ساماندهی الکامپ ۹۲ با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم‌اندیشی‌ شود.
علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص برگزاری نمایشگاه الکامپ گفت: نمایشگاه الکامپ متاسفانه به دلیل کشمکش‌های بین مجریان نابسامان شده است؛ به این دلیل امسال بحثی مطرح شد که بتوانیم الکامپ را ساماندهی کنیم؛ البته ساماندهی برای نمایشگاه ۹۱ محقق نشد اما برای سال آینده برنامه‌هایی داریم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تعیین متولی برای الکامپ گفت: در بحث ساماندهی نمایشگاه الکامپ اساسا با این موضوع که دولت متولی برگزاری نمایشگاه شود مخالف هستم، اما به اعتقاد من لازم است که دولت برای ساماندهی، مدیریت و سیاست‌گذاری ورود پیدا کند.
وی در توضیح ادله ورود دولت به مدیریت و سیاست‌گذاری الکامپ، گفت: امروز خصوصا بیشتر بازتاب حوزه فناوری اطلاعات در حوزه خدمات دولت الکترونیک است که توسط دولت به مردم ارایه می‌شود و برای مردم ملموس است؛ از این رو یکی از وزنه‌های سنگین الکامپ، دولت است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: با ورود آقای آیت‌اللهی به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای باید با این سازمان هماهنگی و هم‌اندیشی‌ داشته باشیم تا ببینیم چگونه می‌توان این نمایشگاه را برگزار کرد که بیشترین دستاورد را برای مردم و دست‌اندرکاران این حوزه داشته باشد.
حکیم جوادی افزود: سعی می‌کنیم پیش از پایان سال برای این هماهنگی و هم‌اندیشی‌ به نتایجی برسیم.
 
کد مطلب: 25376
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام