۱
۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۳

رتبه‌‌هاي كاذب سايت‌هاي ايراني باتقلب‌وشارژ پول!

ایتنا - اگر سايتي بخواهد فورا به زير ۱۰۰ ايران برسد اولا بايد چند ماه و ماهي ۴-۳ ميليون تومان هزينه پاپاپ کند.


بهارنیوز - روند رو به افزايش روش‌هاي كاذب براي بالا رفتن رتبه (رنكينگ) سايت‌هاي ايراني در جدول سايت‌هايي چون آلكسا و گوگول شدت گرفته و به يك تب هيستريكي شديد مبدل شده است! توسعه و افزايش روزافزون سايت‌هاي اينترنتي كه به نوعي يك تجارت هم محسوب مي‌شود در فضاي مجازي با بروز بسياري ناهنجاري‌ها و روش‌هاي غيرپسنديده و به تعبير صحيح‌تر متقلبانه همراه شده است.
گرچه بسياري از مردم عادي و كاربران معمولي اصولا به رتبه‌ سايت‌ها به عنوان يك اصل نگاه نمي‌كنند و قبل از هر چيز كيفيت و رويكرد سايت‌ها باعث مراجعه آنان به سايت‌هاي مورد بازديد مي‌باشد؛ اما اين نگاه در بين بسياري از مديران سايت‌ها حاكم نيست و آنان قبل از كيفيت، به فكر كميت و به موازات آن ميزان بهره‌وري و سودآوري سايت خود فكر مي‌كنند!
در واقع اين روزها با گذري گذرا به سايت‌هاي مختلف خبري، اجتماعي، هنري، ورزشي، سرگرمي و... به اين تناقض‌ نگرشي كاملا پي خواهيد برد: رقابتي شديد براي بالا بردن كاذب رتبه سايت‌ها!! 

نمونه‌اي از تبليغ بالابردن رنكينگ (رتبه) در يك سايت داخلي! 

به عبارت ديگر در عرصه رقابت بين سايت‌ها، در نگاه پرخي مديران سايت‌ها، اصل بر كيفيت و ميزان اقبال كاربران «اصل» نيست. مهم اين است كه به هر روش و شيوه‌اي حتي دروغين و متقلبانه و يا شبه‌تقلبي بتوانيد رتبه خود را ارتقاء ببخشيد، همين!!

به گزارش گروه علمي و فناوري بهارنيوز، يكي از مولفه‌هاي مهم سايت‌هاي اينترنتي، ميزان موفقيت يك سايت در جذب كاربر در مرور زمان دارد. در واقع تعداد كاربران يك سايت به مثابه «تيراژ» يك روزنامه (نسخه كاغذي) دارد.
بالفرض اگر در يك كشور بالاترين تيراژ چاپي يك روزنامه ۱۰۰۰۰۰ نسخه باشد اين روزنامه در رتبه اول تيراژ روزنامه‌هاي آن كشور
سايت‌هايي از روش pop up براي بالابردن رتبه خود استفاده مي‌كنند كه عمدتا از پشتوانه مالي بخش غيرخصوصي برخوردار بوده و از كيسه بيت‌المال براي نشان دادن موفقيت خود در جذب كاربر، ميليونها تومان هزينه مي‌كنند!
قرار مي‌گيرد. در فضاي اينترنتي اما اين تيراژ به ميزان بازديد از صفحات يك سايت (و عمدتا صفحه اول آن) اختصاص مي‌يابد كه البته آمار ميزان آن در مقايسه با آمار ميزان تيراژ يك روزنامه بسيار سخت‌تر و به تعبيري غيرقابل مقايسه است.
بر همين اساس بوده كه طي ساليان اخير سايت‌هايي در فضاي مجازي ايجاد شده‌اند كه هدف خود را شفافيت و تعيين(تيراژ) و در واقع ميزان رجوع مردم (كاربران) به سايت‌ها در كل جهان بيان كرده‌اند. مهم‌ترين اين سايت‌ها گوگل آناليزور (google analytics)، آلكسا، وبگذر،و... هستند كه اهالي حرفه‌اي فضاي وب معمولا براي اطلاع از رتبه يك سايت به آنها رجوع مي‌كنند.
به اضافه برخي از صاحبان ‌آگهي كه دادن آگهي كالا يا خدمات خود را مي‌خواهند به سايت‌هايي بدهند كه داراي رتبه بالايي در بين سايت‌هاي همنوع باشند.
اما همين موضوع و خصوصا با توسعه و رشد روز به روز تعداد سايت‌ها باعث شده است تا روش مديران بسياري از سايت‌ها براي ارتقاء رتبه خود به شيوه‌هاي غيرحرفه‌اي سوق پيداكند.

يكي از متخصصان عرصه فضاي مجازي در گفت‌وگو با خبرنگار بهارنيوز گفت: سايت آلكسا در حال حاضر در بين سايت‌هاي هم‌نوع خود بيشترين مرجعيت را براي رتبه‌بندي (رنكينگ) سايت‌هاي جهان پيدا كرده است، زيرا طي چند سال كه از فعاليتش مي‌گذرد سعي نموده در ارائه ميزان واقعي رتبه‌ها، حرفه‌اي عمل كند اما با اين وجود هنوز روش‌هايي براي دور زدن و دست‌يابي به رتبه‌هاي كاذب خصوصا در بين مديران سايت‌هاي داخلي وجود دارد.
وي افزود: قبل از هرچيز بايد بدانيم كه سايت‌هايي همچون آلکسا، سايت‌ها رو بر اساس ارزش محتوا رتبه بندي نمي کنند بلکه تنها معيارشان بازديدهاست و فقط بايد با اين ديد به رتبه‌ها نگاه کنيد. حال در نظر بگيريد كه حتي همين رتبه‌ها نيز آلوده به ريا و تقلب شده باشند!

وي افزود: تا ۲ سال پيش آلكسا، براي فراگير كردن سايت خود روش تول‌بار (Tool bar) را به سايت‌ها پيشنهاد داده بود كه از آن طريق هر سايتي تولبار آلكسا را در طراحي خود بارگذاري مي‌كرد فارغ از ميزان واقعي كاربران، داراي رتبه‌هاي خوب مي‌شد. اين روش پس از مدتي و خصوصا هنگامي كه مديران آلكسا در فراگير كردن شهرت جهاني خود اطمينان حاصل كردند، منتفي شد و آلكسا رسما گفت كه بودن Tool
در عرصه رقابت بين سايت‌ها، در نگاه پرخي مديران سايت‌ها، اصل بر كيفيت و ميزان اقبال كاربران «اصل» نيست. مهم اين است كه به هر روش و شيوه‌اي حتي دروغين و متقلبانه و يا شبه‌تقلبي بتوانيد رتبه خود را ارتقاء ببخشيد، همين!!
bar در سايت شما ديگر در رتبه شما تاثيرگذار نيست و با آلگوريتم‌هاي نوين به رتبه‌بندي سايت‌ها اقدام كرد، زيرا مورد انتقاد قرار گرفته بود كه در تعيين رنكينگ‌ها صادقانه عمل نمي‌كند و فقط هواي سايت‌هايي را دارد كه Tool bar آلكسا را در سايت‌هاي خود قرار داده‌اند. (به سرورهاي الکسا، کوئري فيک با آي.پي‌هاي مختلف و با پارامترهاي ساختگي بفرستيد و درنتيجه آن رتبه‌تان کاهش پيدا کند!!)

اين متخصص فضاي مجازي ادامه داد: از حدود ۲ سال پيش آلكسا سعي نموده تعداد ipهاي ورودي به هر سايت را مبناي رتبه‌بندي‌هاي خود قرار دهد كه اين امر تا حدود زيادي به صحت آمار موجود كمك كرده است اما باز هم راه‌هاي كاذب براي دور زدن اين روش هم ادامه يافت. وي در همين رابطه ادامه داد: متاسفانه طي اين مدت بسياري از سايت‌هاي داخلي با بارگذاري كدهايي در scrip it سايت خود به صورت كاذب و كاملا دروغين ipهاي جعلي توليد و روانه فضاي مجازي مي‌كردند كه البته اخيرا آلكسا و گوگل به اين ترفندها نيز آگاهي يافته و نهايت تلاش خود را براي مبارزه با اين نوع سايت‌ها به كار برده‌اند كه از جمله قرار گرفتن در black list اين سايت‌ها بوده است.

اين متخصص فضاي وب در ادامه گفت‌وگو با بهارنيوز ادامه داد: تازه‌ترين روش‌ها براي ارتقاء روش pop up است. ‌Pop up‌ها و صفحات خودكار از روش‌هاي تبليغ داخل بسياري از وب‌سايت‌ها، باز شدن پنجره‌هاي موسوم به پاپ‌آپ است. گرچه در دراز مدت مي‌تواند بدترين روش براي تبليغ نيز همين روش باشد، (كاربران معمولا به‌جاي بستن پنجره پاپ‌آپ، پنجره وب‌سايت را هم مي‌بندند و ديگر به آنجا سر نمي‌زنند مگر اينكه مجبور باشند) اما در كوتاه مدت رتبه سايت را ارتقا مي‌بخشد.

اين روش گرچه يك تقلب شبيه توليد كاذب ip به شمار نمي‌آيد و به عنوان هزينه تبليغاتي از آن ياد مي‌شود و گوگل و آلكسا نيز هنوز آن را غيرقانوني نمي‌دانند؛ اما در نهايت يك روش منصفانه براي عرصه رقابت نيست.
اين شيوه به مثابه آن است كه شما با روزنامه همشهري كه در تهران تيراژ بالايي دارد قرارداد منعقد كنيد كه روزنامه شما را هم كه تيراژ و خوانندگان اندكي دارد در درون روزنامه‌اش و به دست خواننده خود برساند! كه احتمالا داراي منبع و پشتوانه مالي سرشار غيرخصوصي هستيد!
در فضاي مجازي نيز اينگونه روش‌هاي
کافيست ليست ۵۰۰ سايت بالاي ايراني را نگاهي اجمالي بياندازيد و ببينيد آيا واقعا ارزش واقعي بسياري از آنها در رتبه بندي رعايت شده است؟ سايت‌هايي كه بسياري از آنان حتي نامشان را كاربران هم نمي دانند!
هزينه بر نيز عمدتا توسط سايت‌هايي انجام مي‌شود كه از پشتوانه مالي غيرخصوصي برخوردارند و بابت هزينه‌هاي ميلياردي براي ارتقا رتبه كاذب خود نگراني ندارند!

اگر همين سايت براي يک ماه پاپ آپ نگذارد و هر روز هم هزاران ايميل براي کاربران ارسال نکنند ترافيکشان به شدت افت مي کند چون کاربرمحور و داراي مقبوليت و محبوبيت نيستند.
براي مثال در حال حاضر کافيست ليست ۵۰۰ سايت بالاي ايراني را نگاهي اجمالي بياندازيد و ببينيد آيا واقعا ارزش واقعي بسياري از آنها در رتبه بندي رعايت شده است؟ سايت‌هايي كه بسياري از آنان حتي نامشان را كاربران هم نمي دانند! اگر سايتي بخواهد فورا به زير ۱۰۰ ايران برسد اولا بايد چند ماه و ماهي ۴-۳ ميليون تومان هزينه پاپاپ کند و بعدش هم آنقدر محتواي خوبي داشته باشه که بتواند کاربرانش را حفظ كند.

وي افزود: گرچه تبليغات پاپ آپ از نظر تجاري براي سايت‌ها خوبست و فروش و درآمد را افزايش مي‌دهد، اما چون رتبه سايت به شكل طبيعي و رقابتي و كيفي بالا نرفته و با همين روش در الکسا بالا آمده بسياري از متخصصان فضاي وب، اين روش را نيز مذموم مي‌دانند. نهايتا اين سئوال پيش روي ما قرار دارد كه آيا سايتي که با ‌Pop up‌ در بين ۱۰۰ سايت نخست الکساي ايران است به نظر شما مي‌تواند براي تبليغ مفيد باشد؟! مطمئنا خير! زيرا وقتي سايت شما را بسياري از كاربران به نام هم نشناسند و اسم غريبي در فضاي مجازي و در بين سايت هاي هم نوع باشد بالا رفتن كاذب رنكينگ نيز همچون كف روي‌ آب خواهد بود كه به سرعت محو خواهد شد زيرا سايت شما «كاربرمحور» نيست.

وي در پايان به مديران سايت‌هاي داخلي خصوصا سايت‌هاي خبري كه ادعا دارند مي‌خواهند در اطلاع‌رساني جامعه نقش مثبت را ايفاء كنند اين گونه روش‌ها را كنار گذاشته و مبناي فعاليت خود را براي رقابت سالم و اخلاقي بنا كنند و يقينا مردم و كاربران فضاي مجازي هم سره را به خوبي از ناسره تشخيص مي‌دهند و در دراز مدت نمي‌توان با روش‌هاي ناسالم براي خود مشتري (كاربر) و تيراژ (ميزان بازديد) ايجاد كرد. بايد با مردم صادق باشيد و توليد كيفي به كاربران ارائه دهيم تا مشتري (كاربر) دائمي ما باشند. بياييد سلامت كاري را از خود آغاز كنيم و سپس به مردم درس اخلاق، انصاف، رقابت عادلانه و... بدهيم. 
 
کد مطلب: 24966
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
همه جا تقلب اینجا هم تقلب؟!!!!!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام