۹
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۳
گزارش تحلیلی ایتنا:

لزوم بازنگری در فیلترینگ سایت‌های پرمراجعه

ایتنا - «الآن با وجود فناوری دیگر، راه محدود کردنی وجود ندارد، حتی فیلتر کردن هم دیگر معنایی ندارد!»
لزوم بازنگری در فیلترینگ سایت‌های پرمراجعه


در وضعیت فعلی، و شرایطی که در دو شکل رسمی و غیررسمی برای سایت‌های پرمراجعه اینترنتی برای کاربران ایرانی به وجود آورده، به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده که از سوی مسئولین و تصمیم‌گیران مربوط به مصادیق سایت‌های ممنوع، تجدیدنظر اصولی صورت پذیرد.

پایگاه‌های علمی و تحقیقاتی
سایت‌های زیادی در زمره پایگاه‌های علمی و فنی هستند که فیلتر شدن آنها، بخش عظیمی از محققین، دانشگاهیان و مراکز علمی را از دستیابی به ذخیره فراوان تحقیقاتی و پژوهشی آنها محروم کرده است.
سایت‌های پژشکی و بهداشتی، از جمله مهم‌ترین موارد در این زمینه به شمار می‌روند.
این مسئله می‌تواند باعث شود شماری از محققین نتوانند دانش و توانایی خود را به‌روز نگهدارند و قطعا این امر، به پیشرفت علمی کشور لطمه جدی خواهد زد.

شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی نیز به عنوان مصادیق مهم این موضوع، مستلزم بازنگری هستند.
در حال حاضر، بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان از جمله فیس‌بوک و گوگل‌پلاس به صورت رسمی از دسترس کاربران ایرانی خارج است.‌  
به گزارش ایتنا این در حالی است که همزمان با استقبال چشمگیر کاربران جهان از این شبکه‌ها، شمار کاربران ایرانی هم که مشغول فعالیت در آنها هستند، روزبروز افزایش می‌یابد و از سوی دیگر، اشخاص و افراد معروف و نیز شرکت‌ها و مجموعه‌های حقوقی و حتی سازمان‌ها در حال حضور مستقیم در این شبکه‌های اجتماعی هستند.
سؤالی که در این میان برای کاربران ایرانی مطرح بود این بود که آیا عضویت در این شبکه‌ها ممنوع  محسوب می‌شود؟

عضویت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، آزاد است
چندی پیش کمال هادیانفر، رییس پلیس فتای ناجا اعلام کرد که منع قانونی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد.
سال گذشته نیز سرهنگ تورج کاظمی، معاون وقت مبارزه با جرایم پلیس فتا درباره عضویت در سایت فیس‌بوک به ایسنا گفته بود: «بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای موضوعی به اسم مجازات افراد به دلیل عضویت در فیس‌بوک وجود ندارد و حتی اگر افراد از طریق فیس‌بوک اطلاعاتشان مورد سوءاستفاده قرار گیرد و به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کنند، شکایت آنان مورد پیگیری قرار می‌گیرد و هیچگاه با این افراد به عنوان متهم برخورد نمی‌شود.»
بر همین اساس عضویت در فیس‌بوک جرم شمرده نمی‌شود.

فیلتر کردن هم دیگر معنایی ندارد!
نکته مهم دیگر، افزایش راه‌های اطلاع‌رسانی است که در نتیجه آن، کارشناسان بر این نظر متفقند که راه‌های سلبی و محدود کننده، دیگر کارآیی خود را از دست می‌دهند.
به گزارش رسانیوز، یک استاد حوزه و دانشگاه معتقد است که «االآن با وجود فناوری دیگر، راه محدود کردنی وجود ندارد، حتی فیلتر کردن هم دیگر معنایی ندارد!»
حجت‌الاسلام مهدی طائب که در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال تهران سخن می‌گفت در باره نگاه سلبی و محدود کننده به ابزارهای دیجیتال افزود: «تهدید پنداشتن ابزارهای نوین نه تنها به پیشرفت مادی و معنوی ما کمکی نمی‌کند بلکه باعث عقب ماندگی ما در عرصه‌های مختلف نیز می گردد.»
وی غیر از فحشا که باید با هر وسیله ممکنی جلوی آن گرفته شود، سایر تولیدات سایبری را قابل انتشار دانست و افزود: «هر مقدار هم فضا در اینترنت باز باشد، ضرری به مواضع ما نمی‌زند، ما نیازی به فیلتر کردن و ممانعت از انتشار اطلاعات نداریم. حتی بدترین فحش‌ها در حق عالیرتبه‌ترین مقامات موجب افزایش محبوبیت و اثبات حقانیت آنهاست.»

فیلترینگ؛ و بازار فیلترشکن و VPN
از سوی دیگر، وضعیت موجود، به رشد بازار فیلترشکن و VPN کمک می‌کند، ضمن آن که کاربران را به دور زدن فیلترینگ و بی‌اعتمادی به آن سوق می‌دهد.
به گزارش ایتنا اخیرا و در جریان مسدود شدن موقت گوگل و جیمیل، یک بررسی منتشره اعلام کرد که «مردم ۱۲ میلیارد تومان خرج VPN کردند.» 
در همین زمینه، مهدی طائب نیز می‌افزاید:‌ «همین فیلترینگ نه تنها محدودیتی ایجاد نکرده بلکه درآمد مضاعفی نیز برای متصدیان سیستم‌های فیلترشکن به وجود آورده است. آنها علاوه بر درآمد اولیه یک هزینه‌ای هم از برداشتن فیلتر به جیب می‌زنند. به طوری‌که فروش فیلترشکن امروزه یکی از مشاغل پردرآمد به حساب می‌آید.»

از این رو به نظر می‌رسد در شرایط جدید، به منظور دسترسی آزاد و سریع کاربران به اطلاعات، و نیز برای جلوگیری از گسترش دور زدن فیلترینگ و افزایش استفاده از VPN و انواع فیلترشکن‌ها توسط کاربران، تجدیدنظر در دسترسی کاربران سایت‌های مختلف و به ویژه شبکه‌های اجتماعی، ضروری است، تا بتوانند بدون نگرانی از انجام اقدام غیرقانونی و همچنین گسترش بازار VPN، به سهولت در این شبکه‌ها حضور یافته و علاوه بر بهره‌گیری آزادانه از اطلاعات، به افزایش محتوای فارسی در آنها بپردازند، ضمن آن که دستگاه‌های مسئول و کارشناسان نیز در مواقع لزوم از آموزش و ارائه هشدارهای لازم در زمینه مخاطرات احتمالی آن غفلت نورزند.
 
کد مطلب: 24053
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
ایتنا جان بازم دوستان عزیزمون بــــــــوق به هیکل اینترنت
امروز سرعتم رسیده به 2 کیلو بیات بر ثانیه
لطفا یه بررسی چیزی بفرمایید ببینید بازم لنگری کوسه ای چیزی افتاده رو مخابرات یا چی
تقویمم ببینید شاید یه سر نخی چیزی دستتون بیاد
بعدم راجع به فیلترینگ خدایی دیگه واقعا شورش در اومده.
تا حالا از هر ده کلیک که روی نتایج جستجوی گوگل میکردی پنجتاش فیلتر بود حالا رسیده به هفت
feedback
اولا دم اقای طائب گرم خدایی درست میگه.
اقا به قران اگه من یه مسئول بلندپایه بودم تو این مملکت، اعلام میکردم که اقا گردن من از مو باریکتره هرکی هرچی دل تنگش خواست تو وبلاگش و تو فیس بوکش و تو صفحات ایتنا راجع به ما بنویسه.
فکر میکنید اثرش چی بود؟
اون شخص منفور میشد یا محبوب؟
محبوب میشد جانم منفور نمیشد.
به شخصیتش هم هیچ لطمه ای وارد نمیشد.
کمترین اثرش این بود که ملت به جای اینکه برن رادیو فردا و کلمه و چه میدونم بی بی سی و اینا دق و دلیشونو خالی کنن و گزک بدن دست اونا میرفتن مستقیم حرفاشونو توی تابناک و رجا نیوز و افکار نیوز و ایتنا و این جور سایتای خودی میزدن کلی هم احساس ازادی بیان بهشون دس میداد و فردا اگه تو یه سایت خارجی یکی یه متلک میپروند میگفتن بهش که برو بمیر غربی بیخود ما تو ایران از هرکی دلمون خواست جلو روشون انتقاد میکنیم.
فهشم بدیم مسئولین وارسته ی کشورمون حتی اخم هم نمیکنن و با ادب و احترام و ارامش پاسخ میدن.
فیلترینگ اثر معکوس داره.
کسی اینجوری عاشقتون نمیشه فقط متنفر میشن.
حالا فکر نکنین من منظورم سایتای غیر اخلاقیه ها! نه اونارو کسی فکر نمیکنم اعتراض داشته باشه بسته بمونن.
اما بقیه ی سایتای های حتی متخاصم رو هم باز کنید ببینید چقدر اثر حرفاشون رو مردم کم میشه.
میگن دولتتون سانسور میکنه! بعد طرف میگه برو بابا من که اینجام و دسترسی دارم به سایتتون.
میگن ازادی بیان ندارین! طرف میگفت خفه! من که تو صفحه ی فیس بوکم راجع به هرکی هرچی خواستم مینویسم کسیم یقمو نمیگیره که چی گفتی.
خلاصه قربون اقای طائب که این موضوع رو کامل درک کرده و فهمیده.
feedback
ببخشید تابناک من یه کامنت دیگه راجع به این موضوع میخوام بنویسم.
راجع به همین موضوع فیلترینگ که هی داره اوضاعش بدتر میشه. یکی از سایتایی که واقعا بیخود و بی جهت فیلتر شده یه کتابخونه ی خیلی بزرگ و محبوب اینترتی بود که کلی مشتری داشت و مردم از تمام ایران ازش خرید میکردن.
یه ماه پیش رفتم یه کتاب سفارش بدم که دیدم فیلر شده.
گوشه ی سایتشم نوشته:
"متاسفانه سایت آدینه بوک از تاریخ ۲۷ام مرداد صرفا به دلیل وجود مشخصات یک کتاب که چند سالی است چاپ آن نیز به اتمام رسیده، بدون اطلاع رسانی قبلی فیلتر شده و این موضوع مشکلات فراوانی را برای سایت و کاربران آن ایجاد کرده است.

با اینحال پیگیری سفارشات در حال انجام است.
(اسم سایت رو اگه مورد داره حذف کنید)

اخه چرا؟ اینم شد دلیل؟
بابا اینجوری به ریشه ی علم و هنر و ادبیات کشور تیشه میزنید.
به کسب و کار اینترنتی مردم هم لطمه میزنید.
چرا یه همچین سایت مفیدی به همچین دلیل بیهوده ای باید فیلتر بشه؟
این کسایی که مسئول فیلترینگ شدن خیلی ... عمل میکنن.
hoseinkord
feedback
Iran, Islamic Republic of
نه خداییش این فیلترنگ چه فایده ای داره الا برای افراد سودجو .اصلا موندم چرا بعضی سایتها فیلتر هستند مثلا بعضی سایتهای آموزش فتوشاپ صرفا بدلیل اینکه عکس یه زن توش استفاده شده فیلتره...یا بعضی سایتهای آموزش طراحی سایت .اومدن این همه مطالب مفید رو ازش گذشتند صرفا بدلیل اینکه یه عکس یا حتی یک کلمه اونم توی قسمت نظرات گذاشته شده سایت رو فیلتر کردند .حالا دیگه نمیخوان یه سیاست دیگه رو در پیش بگیرند والله مسخره هست که سایت های آموزشی یا سایت هایی که کتاب منتشر میکنند یا حتی شبکه های اجتماعی فیلتر باشند....
وحید
feedback
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه همین فیلترینگ موجود هم به درستی انجام نمی شود، مدتی است که به طور جدی در کیفیت اینترنت مشکلاتی پیش آمده، سایت ها گاه و بیگاه بی دلیل بارگذاری نمی شوند، گوگل و مخصوصا سرویس های آن بیش از حد کند شده اند و بارگذاری نمی شوند، گویی که خطوط ارتباطی اینترنت دچار اتصالی شده اند!! شاید شما هم چرخانک بارگذاری سبز رنگ فایرفاکس را دیده باشید که بعد از ورود به اکثر سایت ها تا بی نهایت دور خودش می چرخد!! ما هم در همچنین وضعیتی قرار داریم :-)
مهدی
feedback
کسانی که مخالف فیلترینگ هستند در ایران یا صهیونیست هستند یا دشمن ایران یا فتنه گر یا نوکر انگلیس یا غلام آمریکا یا مزد بگیر اسرائیل.

بسه یا باز هم بگم؟!!!!!!!!
عليقلى
feedback
Iran, Islamic Republic of
جناب آقا مهدي ،البته آنها كه با آزادي دسترسي به اطلاعات و افكار مخالفند و فقط فكر مشخصي را قابل ترويج و تحقيق و ... ميدانند :يا شيطان(ابليس و امثالهم) هستند يا ابوجهل يا ابوسفيان يا معاويه يا يزيد و باز هم بگم كه البته همه اينها مخالف آيات الهي هست ، از اينكه خيال ميكنيد همه مردم بايد پيرو عقايد پدرانشان باشند و هيچ سخن غير آن را نشنوند ،بسي در اشتباهي و حكم آنانرا در قرآن ميتواني بيابي ، تاكيد خداوند خالق هستي به انسان تفكر بوده است نه تقليد و پيروي كوركورانه ... بازهم بگم؟؟!!
مهدی
feedback
جناب علیقلی

چرا نظر من رو جدی گرفتی؟

بابا جون اخه این همه علامت تعجب رو که اخر اوردم نمی بینی؟!!

من در قالب طنز و به صورت معکوس نظرم رو گفتم.

اینقدر که من علامت تعجب گذاشتم فکر کنم باید بریم از چین علامت تعجب وارد کنیم

افتاد یا بازم بگگگگگم؟!!!!!!!!!!!!
feedback
کامنت مهدی طعنه امیز بود علیقلی برادر
تو این کشور غیر از این سازمانهایی که تو فیلترینگ دست دارن کسی با فیلترینگ اینجوری موافق نیست
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام