۰
plusresetminus
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۳

نگاهی به تاریخچه اپراتورهای موبایل در ایران

ایتنا - بهره برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور، در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با استفاده از ۱۷۶ فرستنده و گیرنده در ۲۴ ایستگاه رادیویی و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد.



در هجدهمین سال ورود تلفن همراه به ایران، اپراتور اول ۵۷ میلیون سیم‌کارت به ۷۵ میلیون جمعیت ایران فروخته، اپراتور دوم همچنان خدمات ارزش افزوده جدید ارائه می‌کند و اپراتور سوم نیز به ۴ شهر وارد شده است.


به گزارش ایتنا از فارس، هیئت وزیـــران در جلسه ۱۴/۵/۸۳ بــه پیشنهــاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد قانون برنامه سوم توسعه و مصوبه ۲۴/۴/۸۲ شورای عالی اداری در اجرای ماده ۱ این قانون، با تجدید سازمان و تغییر نام و اصلاح اساسنامه مرکز سنجش از دور ایران به شرکت ارتباطات سیار ایران موافقت کرد.

اپراتور اول تلفن همراه
بهره برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور، در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با استفاده از ۱۷۶ فرستنده و گیرنده در ۲۴ ایستگاه رادیویی و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد.

به دنبال استقبال غیرمنتظره و بی نظیر مردم، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور بر آمد، به طوری که در سال ۱۳۷۴ تعداد تلفن‌های دایری به ۱۵۹۰۷ شماره افزایش یافت و شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفتند.

پس از آن در سال ۱۳۷۵، تعداد ۲۸ شهر دیگر نیز به این شبکه پیوست و تعداد تلفن های دایر شده در سال ۱۳۷۵ به ۵۹ هزار و ۹۶۷ شماره و در پایان سال ۱۳۸۲ به ۳ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۸۷۸ شماره رسید.

در ادامه نیز در راستای سیاست برخورداری ساکنان شهرهای کوچک و بزرگ از امکانات ارتباطی، تعداد شهرهای تحت پوشش تلفن همراه در پایان سال ۸۲ به ۶۶۷ شهر و در اواسط سال ۹۱ به ۱۱۶۷ شهر رسیده است.

هم اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران حدود ۵۷ میلیون سیم‌کارت فروخته که ۵۲ میلیون آن فعال شده و ۱۱۶۷ شهر و ۶۷هزار کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش قرار داده است.

ارتباط رومینگ بین الملل همراه اول با ۲۶۹ اپراتور در ۱۱۱ کشور جهان برقرار است و این اپراتور ضریب نفوذ خود را حدود ۷۰درصد اعلام می‌کند.

اپراتور دوم
اپراتور دوم تلفن همراه ایران نیز در سال ۸۵ وارد بازار تلفن همراه کشور شد.
این اپراتور به صورت رسمی از روز شنبه ۲۹مهر ماه ۱۳۸۵، با واگذاری و توزیع ۳۵۰ هزار سیم‌کارت ۱۵۰ هزار تومانی در سه شهر تهران، تبریز و مشهد کار خود را آغاز کرد.

این اپراتور هم اکنون به سیم‌کارت‌های اعتباری‌اش معروف است و ۹۰ درصد سیم‌کارت‌های فعال آن، اعتباری است.
این اپراتور هم‌اکنون ۱۸۷۴ شهر، ۲۲ هزار روستا و ۲۰ هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی و فرعی کشور را تحت پوشش دارد.

همچنین با ۲۸۷ اپراتور، رومینگ سیم‌کارت‌ دائمی، با ۸۶ اپراتور، رومینگ سیم‌کارت‌ اعتباری و با ۱۳۹ اپراتور رومینگ دیتا دارد.

اپراتور دوم، در کنار برنامه‌های بهبود شبکه و کیفیت آنتن‌دهی، همچنان نیز ارائه طرح‌ها و خدمات ارزش افزوده را در دستور کار جدی دارد.

این اپراتور با حدود بیست و یک میلیون مشترک فعال، معتقد است سهم ۴۵ درصدی از بازار تلفن همراه ایران دارد.

و اما سومین اپراتور
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پروانه اپراتور سوم تلفن همراه، را در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ به شرکت تأمین تله‌کام وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) اعطاء کرد.

در آن زمان اپراتور سوم موظف به آغاز عرضه تجاری سیم‌کارت‌های نسل سوم از اسغندماه ۱۳۹۰ شد که هر چند با تاخیر اما هم اکنون این اپراتور شهرهای تهران، کرج، مشهد و شیراز را تحت پوشش دارد.

به دلیل عقب بودن از برنامه، هنوز نمی‌توان در خصوص سهم بازار، تعداد مشترکان و پوشش رایتل اظهار نظری داشت.

۳ اپراتور منطقه‌ای تلفن همراه
علاوه بر ۳ اپراتور کشوری تلفن همراه ایران، شرکت‌های تالیا، مشارکتی سیار اصفهان در استان اصفهان و موبایل کیش در جزیره کیش پروانه ارایه خدمات تلفن همراه را در کشور دارند که این اپراتور‌ها، مجموعا حدود یک میلیون مشترک دارند.
 
کد مطلب: 23192
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام