کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازی‌های رایانه‌ای سومین صنعت پولساز جهان

خبرگزاری ايسنا , 8 مرداد 1391 ساعت 13:26

ایتنا - یک کارشناس ایرانی: حاجی هاشمی در پایان نشست تصریح کرد: غرب پیش از برپایی هر جنگی، بازی آن را طراحی کرده و اذهان را آماده می‌کند.




بازی‌های رایانه‌ای سومین صنعت پولساز جهان به شمار می‌آید و طبق اعلام مسئولان، سال ۸۸، حدود ۳۷ میلیون نسخه بازی رایانه‌ای و کنسولی در کشور به فروش رسیده و در پنج سال گذشته حدود ۱۰۰ بازی رایانه‌ا‌ی تولید شده است. 


به گزارش ایتنا از ایسنا، محمدامین حاجی هاشمی - یک کارشناس بازی‌های رایانه‌ای - اعلام کرد: در نشست آموزشی "واکاوی بازی‌های رایانه‌ای" در تحلیل تأثیرات بازی‌ها اظهارکرد: برخلاف حالت فعل پذیر تماشای تلویزیونی، بازی‌های الکترونیکی جنبه فعال بودن را اضافه کرده‌اند که اثر پرداختن به بازی‌ها را تشدید می‌کند. در بازی‌های رایانه‌ای هدف تنها کودکان و نوجوانان نیستند بلکه بزرگسالان نیز درگیر این مساله می‌شوند.

حاجی هاشمی از جمله اثرات سوء بازی‌های کامپیوتری را همزادپنداری کاربران با شخصیت‌های بازی‌ها دانست و تصریح کرد: تروریست نروژی که حدود ۱۰۰ نفر را به قتل رسانده بود ادعا کرد ایده‌های نظامی خود را از بازی call of duty : modern warfare ۲ گرفته است.

این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: این بازی‌ها ابتدا خود را بی‌طرف اعلام می‌کنند اما در بازی به صورت آرام و نرم کاربر را همراه خود و با کلی گویی دنیا را به دو یا سه قطب تقسیم کرده و به دنبال تغییر پیش فرض‌ها و پس زمینه‌های فکری کاربر هستند و برای این تغییر هم هیچ عجله‌ای ندارند.

وی اظهار کرد: این بازی‌ها معمولأ داستان را به سرعت از جلوی چشم کاربر عبور می‌دهند و بسیار دقیق از مکان‌ها و اشخاص حقیقی، نام و هدفشان و القای سریع و صریح بر روی چگونگی رویدادها تمرکز دارند و بحث اصلی‌شان بر تحولات در منطقه خاورمیانه است.

حاجی هاشمی با اشاره به بازی‌هایی همانند سیمز به عنوان پرفروش‌ترین بازی دنیا که ۱۰۰ میلیون نسخه به فروش رساند، گفت: این بازی تمامی لحظات زندگی را شبیه سازی کرده و خداوند و معنویت را به طور کامل حذف کرده است و یا نسخه اول بازی آیین قاتل assassins creed که سال ۲۰۰۷ منتشر شد و به عنوان بهترین بازی ماجراجویی دنیا شناخته شده، در این بازی به تدریج مسلمانان را پایه‌گذاران تروریسم معرفی می کنند.

وی با اشاره به بازی تبلفیلد ۳ که آبانماه سال گذشته توسط یک شرکت آمریکایی منتشر شد، خاطرنشان کرد: در این بازی آمریکا باید برای مقابله با یک گروه تروریستی وارد سلیمانیه عراق شود و سپس به ایران لشکرکشی می‌کند تا فردی به نام سلیمان را از بین ببرد، سلیمان در این بازی یک ایرانی معرفی می‌شود که قصد حمله اتمی به آمریکا را دارد.

حاجی هاشمی در پایان نشست تصریح کرد: غرب پیش از برپایی هر جنگی، بازی آن را طراحی کرده و اذهان را آماده می‌کند.
 


کد مطلب: 23026

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/report/23026/بازی-های-رایانه-ای-سومین-صنعت-پولساز-جهان

ايتنا
  https://www.itna.ir