۴
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۹
برای نخستین بار در فضای وب فارسی

دانلود رایگان کتاب سئو رکورد شکست

ایتنا - میزان استقبال از یک کتاب فنی در میان انبوه نرم‌افزارهای موجود در وب فارسی، غیرمنتظره بود.
دانلود رایگان کتاب سئو رکورد شکست




نسخه سوم کتاب «یک یا دو هزار و یک» به طرز بی‌سابقه‌ای با استقبال کاربران اینترنت روبرو شد.


این کتاب راهکارهای علمی و فنی مورد نیاز برای افزایش مخاطبان و مراجعه کنندگان به سایت به کمک موتورهای جست‌و‌جو را مورد بررسی قرار می‌دهد. دانشی که با نام «سئو» شناخته می‌شود.


کتاب «یک یا دو هزار و یک» پیش‌تر چاپ و منتشر شده بود، اما مهدی رودکی، مولف کتاب و مدیر سایت ایران سئو، ویرایش جدید و کامل‌تر آن را در اختیار ایتنا قرار داد تا به رایگان و به صورت گسترده دردسترس مخاطبان قرار بگیرد، ولی میزان دانلود این کتاب به صورت غیرمنتظره‌ای بالا بود.

به گزارش ایتنا، این کتاب هرچند لحنی صمیمانه دارد و از ادبیاتی مخاطب‌پسند برخوردار است، اما نهایتا کتابی است فنی که بیشتر به کار مدیران و طراحان سایت‌ها می‌آید.
طبعا از همین رو میزان استقبال از یک کتاب فنی، کاملا غیرقابل پیش‌بینی بود.
آنطور که آمار نشان می‌دهد، این نخستین کتابی است که در وب فارسی، از شانس داشتن چنین میزانی از دانلود برخوردار شده است.

در گزارش زیر آمار و اطلاعات مشاهده خبر و نیز میزان دانلود فایل کتاب، به همراه تحلیلی بر این موضوع را می‌خوانید:


پس از انتشار کتاب «یک یا دو هزار و یک» در ایتنا، بسیاری از سایت‌های مرتبط و عمومی و به ویژه سایت‌های دانلود فارسی، کتاب را به صورت مستقیم در دسترس کاربران خود قرار دادند.

هر چند دسترسی به آمار دانلود کتاب در اغلب این سایت‌ها مقدور نبود، اما تلاش شد تا با نمونه‌گیری از حجم دانلودها بر روی دو سایت ایتنا و فارنت، میزان دانلود کتاب برآورد شود.

آمارها نشان می‌دهد در حالی‌که در بازه زمانی عرضه کتاب تا حدود هفت روز بعد از آن، خبر مهم و ویژه دیگری در ایتنا قرار نگرفته است، استقبال از کتاب، آلکسا رنک سایت را تا رتبه ۲۲۰۰۰ کاهش داد، رتبه‌ای که ایتنا در ۳ ماه گذشته تجربه نکرده بود.
 



نمونه‌گیری انجام شده با همکاری فارنت نشان داد ۷۵ درصد بازدید از خبر مربوط به انتشار کتاب در آن سایت به دانلود کتاب ختم شده است.
منطقا همین ضریب برای سایت‌های مشابه دیگر که کتاب را برای دانلود قرار داده بودند نیز در نظر گرفته شد.

سایت‌های بررسی شده و میزان بازدید از آنها به صورت زیر بوده است:
- پی.سی.دانلود:  ۱۰۳۰۰ بازدید
- میهن دانلود:     ۶۸۵۰ بازدید
- فارنت:      ۲۲۰۰ بازدید

جمع اعداد فوق با اعمال ضریب ۷۵ درصد بعلاوه مجموع دانلودهایی که در ایتنا به کمک گوگل آنالیتیکس ثبت شده بود (۲۷۰۰ بار) از هفده هزار بار فراتر می‌رود.
حال اگر آمار دانلود کتاب در سایت‌های دیگری که آماری از بازدید صفحه یا دانلود را ارائه ندادند را با یک تخمین نزدیک به واقعیت، یک سوم مجموع دانلودهای ۴ سایت فوق در نظر بگیریم. میزان دانلودها از عدد ۲۲ هزار می‌گذرد.


از نکات قابل ذکر این نمونه‌گیری آن است که تمام دانلودهای انجام شده در ۱۲ ساعت اول انتشار خبر در هر دو سایت ایتنا و فارنت به دلیل عدم فعال بودن شمارشگر و دانلودهایی که مستقیما به فایل کتاب لینک شده بوده‌اند، ثبت نشده است.
همچنین بعد از عرضه، کتاب در صفحه دانلود کتاب سایت پی.سی.دانلود در صدر دانلودهای هفته آن قرار گرفت، و در همین مدت در میان ده دانلود برتر همان سایت نیز بوده است در حالی که ۹ گزینه دیگر، همگی نرم‌افزار بوده‌اند.
 



گفتنی است که همکاری سایت‌ها و به خصوص اقدام سایت نارنجی در پوشش خبر انتشار کتاب در افزایش حجم دانلودها موثر بود.

شایان ذکر است که رسانه‌های مکتوب از جمله روزنامه دنیای اقتصاد و هفته نامه عصر ارتباط و ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات نیز خبر انتشار کتاب را پوشش دادند.
 
----------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------
در باره دانلود کتاب «یک یا دو هزار و یک»
-  "در روزهایی که برای انتشار کتاب برنامه‌ریزی می‌شد هرگز تصور چنین حجم دانلودی را نداشتم و حقیقتا از این همه دانلود، جا خوردم" - مدیر ایتنا
- "تعمیم ضریب ۷۵ درصد به سایت‌های دیگری که کتاب را برای دانلود عرضه کردند به دور از واقعیت نیست و با اینکه بیش از یک هفته از عرضه کتاب می گذرد، آمار دانلود آن در فارنت هر روز افزایش می یابد. اگر آمار چند ساعت اولیه قرار گرفتن کتاب در سایت ثبت می‌شد قطعا آمار دانلودها بسیار بیشتر بود." – "محسن صحافی، مدیر فارنت"
 
 
 

کد مطلب: 22940
نام شما
آدرس ايميل شما


افتانا
feedback
Iran, Islamic Republic of
کتاب خوبی است و چنین استقبالی از آن خوب تر! تبریک فراوان و آرزوی موفقیت.
feedback
مبارک باشد.
جزایری
پویان
feedback
United States
من اصل این کتاب رو سال ها پیش خریده بودم کتاب بدی نیست
سعید صادقی
feedback
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی بود ممنون
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام