۰
plusresetminus
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۶

ورود ماجراي پيامك‌هاي تبليغاتي به مرحله جديد!

سرویس: اقتصادي - ارتباطات و فناوري اطلاعات
ایتنا - به اعتقاد كارشناسان توجه نكردن به نياز کاربر دريافت‌کننده پيامک تبليغاتي و بي‌توجهي به فواصل منطقي ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي، مهم‌ترين عامل شکست اهداف تبليغاتي ارسال‌کنندگان پيامک‌هاي بازرگاني به شمار مي‌آيد.


با گسترش سرويس پيامك اپراتورهاي مخابراتي در كشور و استفاده گسترده شركت‌هاي تبليغاتي از اين ابزار براي جذب مخاطب بيشتر كار به جايي رسيد كه برخي مشتركان از دريافت پيامك‌هاي تبليغاتي ناراضي بوده و تمايلي براي دريافت اين پيامك‌ها نداشته‌اند و خواستار قطع ارسال پيام‌هاي کوتاه تبليغي به تلفن همراه خود بودند.
اما اكنون به نظر مي‌رسد كه اين جريان وارد فاز جديدي شده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، طي دو سال گذشته تعدادي از شركت‌ها بعضا با گرفتن مجوز از مخابرات شماره‌هاي بي‌نام را خريداري و پيامك‌هاي تبليغاتي خود را ارسال مي‌كنند كه دراين ميان تبليغات خدمات جديد بانك‌ها و حراج‌هاي فروشگاه‌ها و غيره هم مشتركين را بيش از پيش دچار سردرگمي كرده است.

برخي معتقدند ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي ناخواسته و متعدد برروي تلفن همراه مشترکان ايراني، مغاير با حقوق شهروندان جامعه اطلاعاتي است و به اعتقاد كارشناسان توجه نكردن به نياز کاربر دريافت‌کننده پيامک تبليغاتي و بي‌توجهي به فواصل منطقي ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي، مهم‌ترين عامل شکست اهداف تبليغاتي ارسال‌کنندگان پيامک‌هاي بازرگاني به شمار مي‌آيد.

پس از رسانه‌اي شدن جريان نارضايتي نسبت به ارسال پيامك انبوه، كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات با رويكرد رعايت حقوق مشتركان، تمامي اپراتورها را موظف كرد براي ارائه خدمات پيامك انبوه در قالب اطلاع‌رساني، خبري، تبليغاتي، بازي و سرگرمي و موارد مشابه، قبل از شروع ارائه خدمات و پس از تائيد اين كميسيون، مجوزهاي لازم را از مراجع ذيصلاح قانوني دريافت كرده و پس از تائيد سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي ارائه خدمات را آغاز كنند.

براساس مصوبه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات تمامي اپراتورها بايد ضمن اطلاع‌رساني مناسب درباره نوع خدمات پيامك انبوه، قبل از ارسال پيامك، موافقت مشترك را دريافت كرده و قبل از هرگونه اقدام، راهكارهاي اجرايي اين كار را با رگولاتوري هماهنگ و تائيديه لازم را دريافت كنند. براساس اين مصوبه در هرگونه خدمات پيامكي محتوايي كه براي مشترك هزينه ايجاد مي‌كند، بايد تعرفه‌هاي آن از سوي كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات تصويب شود.

پس از اين مصوبه اپراتورها دست به كار شده و اقداماتي از جمله ارسال پيامكي براي اعلام تمايل مشترك جهت دريافت پيامك را آغاز كردند.
برخي از مشتركين پيامكي تحت عنوان تمايل براي دريافت و دريافت نكردن پيامك‌ها از سوي اپراتورها به دستشان رسيد، اما ابهام درباره اين موضوع و اينكه چرا همچنان پيامك‌هايي براي برخي مشتركان ارسال مي‌شود وجود دارد.

اكنون پس از اعتراض‌هايي مبني بر اينكه چرا پيامك اعلام تمايل براي دريافت پيامك انبوه به دست برخي نرسيده و يا گله‌مندي درباره اينكه چرا با وجود اعلام عدم تمايل هنوز هم برخي تبليغات برايشان ارسال مي‌شود به نظر مي‌رسد اين ماجرا با اظهارنظر اخير مخابرات وارد مرحله جديدي شده باشد زيرا در آخرين اطلاعيه‌ي شركت مخابرات ايران به مشتركان پيشنهاد شده است كه پيامك‌هاي تبليغاتي را قطع نكنند.

در اين رابطه مدير كل روابط عمومي شركت مخابرات ايران اعلام كرده كه مشترکین برای قطع پيامك‌های تبلیغاتی می‌توانند از تلفن‌های ثابت به شماره ۰۹۱۲۹۹۹۰ و از تلفن‌های همراه با شماره ۹۹۹۰ تماس گرفته و پس از اتصال به اپراتور شماره تلفن خود را برای قطع پيامك‌های تبلیغاتی به اپراتور بدهند. به این طریق پیامکی دریافت خواهند کرد که طبق دستورالعمل مندرج در آن می‌توانند نسبت به قطع پيامك‌های تبلیغاتی‌شان اقدام كنند. 

زارعیان با اشاره به شماره‌های ۸۹۹۹ و ۵۰۰۵ و شماره‌های دیگر گفت اين شماره‌ها زمانی پاسخگوی نیاز مشترکین است که از این شماره‌هــا و یا دیگر شماره‌های شرکت مخابرات برای آنها پيامك ارسال شده باشد. به این ترتیب مشترکین می‌توانند طبق دستورالعمل مندرج در این پيامك‌ها شماره‌های مورد نظر را ارسال کنند تا پيامك‌هایشان قطع شود.

او با بیان این موضوع که پيامك‌های تبلیغاتی نسبت به تعداد مشترکین بسیار کم و شاید بتوان گفت حتی از یک پيامك در روز هم کمتر است زیرا تعداد پيامك‌های تبلیغاتی ۳۰ میلیون و تعداد مشترکین تلفن همراه ۵۰ میلیون است، بيان كرد: توصیه می‌کنم مشترکین نسبت به قطع پيامك‌ها اقدام نکنند زیرا این پیام‌ها از طریق مؤسسات و ادارات مختلف ارسال می‌شود که به جز جنبه تبلیغاتی، جنبه اطلاع‌رسانی نیز دارد و حاوی اطلاعاتی از خدمات، امکانات و تسهیلات رفاهی و بانکی است.
 
کد مطلب: 22911
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام