۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۵۰
تقی‌پور در همایش دفاع سایبری:

ذات فناوري اطلاعات ضدامنيتي بودن است

ایتنا- تقی‌پور:"در خرداد ۹۱ اولين مرحله‌ شبكه ملي اطلاعات واگذار مي‌شود، اما در بحث‌هاي امنيت و دفاع بيشتر از "گفتن" بايد عمل كرد و حتي بسیاري از مسائل را نبايد گفت."


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اهميت اطلاعات در عصر جديد گفت: بايد در كنار توسعه در بحث اطلاعات و ارتباطات بحث امنيت و تدابير دفاعي را نيز به طور جدي پيگيري كنيم تا از آسيب‌هاي ناشي از اين فناوري‌ها جلوگيري شود.

به گزارش ایتنا به نقل از ايسنا، رضا تقي‌پور در همايش دفاع سايبری به سرعت گسترش اينترنت اشاره و اظهار كرد: اكنون ۵ ميليون ترابايت اطلاعات در اينترنت وجود دارد كه معادل كتابخانه‌اي با ۵۰ هزار ميليارد كتاب است و همچنين ۵۵۵ ميليون دامنه، ۲۰۰ ميليون وبلاگ و ۲ ميليارد كاربر كه در سال ۲۰۲۰ به ۵ ميليارد نفر افزايش مي‌يابد.

وي افزود: اينترنت همچنين كاربردها و نتايج اقتصادي قابل توجهي دارد و در بسياري از كشورها همانند كره، چين و هند از اين فناوري استفاده مي‌كنند و رشد اقتصادي بالايي دارد.

تقي‌پور در ادامه با بيان اين‌كه «ايران بيشترين كاربر اينترنت را داراست» گفت: اينترنت داراي فرصت‌هاي علمي، سياسي، حاكميتي‌ و بين‌المللي است، لذا مي‌تواند در مباحث مختلف عليه ما مورد استفاده قرار گيرد اما فرصت‌هاي بسياري را نيز - با توجه به اين‌كه ما معارف عميق و غني داريم- برايمان فراهم كند.

وي با اشاره به تحت تاثير قرار گرفتن همه ابعاد زندگي بشر از راه اينترنت اظهار كرد: با وجود اين‌كه اينترنت تهديدات بسياري دارد، اما فرصت‌هاي فراواني نيز فراهم مي‌كند كه اگر ما بتوانيم تهديدات را كنترل كنيم اين تهديدات به فرصت تبديل خواهند شد.

وي تهديدات راهبردي اينترنتي را تهديداتي ناشي از جهاني شدن، ماهيت فناوري، غير قومي و وابسته بودن و تهديدات ناشي از تحريم‌ها و نيز تهديدات ناشي از زيرساخت‌ها عنوان كرد و گفت: از طريق اين تهديدات جنگ رواني گسترده‌اي عليه كشورهاي مختلف به وجود ‌آمده است.

وي سرقت اطلاعات، اختلال، شنود، مراقبت و شناسايي، هدايت و كنترل و تخريب اطلاعات را از تهديدات غير راهبردي عنوان و تصريح كرد: حوزه‌ تهديدات سايبر شامل سخت‌افزار، نرم افزار، محتوا، استانداردها و محيط، مديريت و پشتيباني مي‌شوند. ما علي‌رغم اين‌كه فعاليت در اين عرصه را دير شروع كرده‌ايم، اما راه مشخصي در پيش داريم و اهداف معين است، امنيت براي استمرار خدمات عمومي، پايداري زير ساخت‌هاي ملي، صيانت از اسرار كشور، حفظ فرهنگ و هويت اسلامي ايراني حراست از حريم خصوصي و آزادي‌هاي مشروع، از اين اهداف است.

وي خاطرنشان كرد: صيانت از اسرار كشور مساله‌اي بسيار مهم است و بسياري از آسيب‌هايي كه ما مي‌بينيم از اين موضوع ناشي مي‌شود كه در بخش‌هاي دولتي نيز وجود دارد و بايد كنترل شود.

وي در مورد حفظ فرهنگ و هويت اسلامي ايراني نيز گفت: لبه تيز حملات دشمن به اين موضوع معطوف است و به دليل اهميت مباحث فرهنگي در كشور ما به عنوان يكي از موضوعات اساسي در حوزه سايبر مد نظر قرار گرفته است و شايد تفاوت ما با بسياري از كشورهاي ديگر در اين موضوع است.

وي بر اهميت امنيت و بومي بودن فناوري تاكيد كرد و گفت: ما در زمينه‌ فناوري‌هاي بومي حرف جدي داريم. امنيت مي‌تواند وارداتي باشد؛ نمي‌توان اعتماد كرد كه كشور ديگري براي ما امنيت برقرار كند. يا به ما بياموزد. اگر هم باشد تنها براي كوتاه مدت و حفظ حسن نيت ظاهري و در دراز مدت براي ما سم خواهد بود، يكپارچگي در امنيت نيز يكي ديگر از اصول مهم است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

تقي‌پور با تاكيد بر بومي كردن فناوري اطلاعات خاطرنشان كرد: نبايد اجازه داد كه دشمن اشراف اطلاعاتي پيدا كند ولي خود بايد تلاش كنيم كه اشراف اطلاعاتي داشته باشيم.

وي در ادامه به اقدامات دولت در بحث فناوري اطلاعات اشاره كرد و گفت: ايجاد آزمايشگاه‌هايي در ارتباط با حمايت از صنعت داخلي، حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان، تجهيز آزمايشگاه‌هاي مختلف، جايگزيني محصولات مختلف، ايمن سازي زير ساخت‌ها با تدابير پدافند غيرعامل، عدم خريد محصولات خارجي بدون كنترل و ايجاد مراكزي براي رصد اتفاقات امنيتي از اقداماتي است كه در دولت دهم صورت گرفته است هر چند اين اقدامات در مقابل آنچه در دنيا در حال رخ دادن است كم و ناكافي است.

وي خاطرنشان كرد: به عنوان متولي در توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي آ‌مادگي كامل داريم و ايجاد امنيت را جزء وظايف خود مي‌دانيم، اما سازمان‌ها نيز بايد در جهت امنيت هر چه بيشتر خود تلاش كند.

وي با اشاره به شبكه‌ ملي اطاعات گفت: در خرداد ۹۱ اولين مرحله‌ شبكه ملي اطلاعات واگذار مي‌شود، اما بايد گفت در بحث‌هاي امنيت و دفاع بيشتر از "گفتن" بايد عمل كرد و حتي بسیاري از مسائل را نبايد گفت. در سطح كلي همين كه دشمن متوجه توانايي‌هاي ما شود كافي است.

وي با تاكيد بر تلاش دستگاه‌هاي مختلف در بالا بردن امنيت اطلاعاتي خود به ايجاد سامانه امنيتي isms اشاره و خاطرنشان كرد: حتي هر سازماني بايد آمادگي مواجهه امنيتي را داشته باشد.

وي در پايان بر اهميت وحدت و يكپارچگي در اجراي امنيت تاكيد كرد و افزود: فناوري اطلاعات در ذات خود ضد امنيتي بودن را دارد و اگر آن را كنترل نكنيم آسيب‌هاي آن بيشتر از فوايد آن خواهد بود.
 
کد مطلب: 21186
نام شما
آدرس ايميل شما


ناشناس
feedback
Iran, Islamic Republic of
واسه جامعه ایران و خصوصا جامعه IT متاسفم که مسئولینمون طرز فکرشون این طوریه
یه سری سایت هارو اینور فیلتر کردن
یه سری سایت ها رو هم که بار علمی داره اونوریا رومون بستن
به کجا داریم میریم ؟؟؟؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام