۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۴۲
مسئولان پاسخ نمی‌دهند

عدم دسترسی کاربران اینترنت به ایمیل‌های خارجی

ایتنا - استاد دانشگاه: چگونه می‌شود باور کرد در کشوری که بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دانشجو دارد و این دانشجویان روزانه از طریق ایمیل دهها میلیون پیام را در جهت افزایش دانایی بین هم رد و بدل می‌کنند دچار وقفه شود.


دسترسی بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی به سرویس‌های پست الکترونیکی از روز پنجشنبه مسدود شده است.
این در حالی است که ۲ متولی اینترنت کشور یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره پاسخ روشنی ارائه نمی‌دهند.

به گزارش ایتنا از مهر، از اولین دقایق روز پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه جاری ارتباط کاربران ایرانی با پست‌های الکترونیکی و تمام سایت‌های خارجی که نیاز به ورود و ثبت اطلاعات دارند، مسدود شده و تاکنون اطلاع‌رسانی روشنی از سوی مسئولان مربوطه در این زمینه صورت نگرفته است.

هم اکنون کاربران ایرانی برای دسترسی به پست‌های الکترونیکی از جمله یاهو میل و جیمیل، هات‌میل و یاهو مسنجر و غیره با مشکل قطعی مواجه هستند و هیچگونه امکان دسترسی به این سرویس دهنده‌ها وجود ندارد.

اغلب کاربران ایرانی در حال حاضر از پست‌های الکترونیکی خارجی استفاده می‌کنند و قطعی کامل این ایمیل‌ها مشکلات بسیاری را برای کاربران به وجود آورده است.

پاسخ‌های متولیان اینترنت کشور
پیگیری خبرنگار مهر از دلایل این قطعی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده و مسئولان مربوطه در این زمینه پاسخ روشنی ارائه نمی‌دهند به طوریکه مدیران سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان سازمان‌های متولی اینترنت در کشور از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

سعید مهدیون – مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اظهار بی‌اطلاعی از مشکل به وجود آمده، به مهر گفت: این موضوع ارتباطی با سازمان فناوری اطلاعات ندارد و شرکت ارتباطات زیرساخت باید پاسخگو باشد.
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات: از ایمیل خارجی استفاده نمی‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این مشکل در استفاده شما برای چک کردن ایمیلتان پیش نیامده است، تاکید کرد: من از ایمیل‌های خارجی استفاده نمی‌کنم و مشکلی در استفاده از ای‌میل‌های داخلی خود مشاهده نکرده‌ام.

مدیر روابط عمومی زیرساخت: مشکل محتوا به زیرساخت مربوط نمی‌شود
محمدرضا فرنقی زاد – مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در این زمینه به مهر گفت: به نظر می‌رسد اگر مشکلی از بابت محتوا در شبکه اینترنت وجود داشته باشد سازمان فناوری اطلاعات باید پاسخگو باشد.

وی با اظهار بی‌اطلاعی از قطعی به وجود آمده در ایمیل کاربران ایرانی، تاکید کرد که شبکه ارتباطات زیرساخت کشور هم اکنون هیچ مشکلی ندارد و چنانچه قطعی در دسترسی به زیرساخت ارتباطی وجود داشته باشد، شرکت زیرساخت پاسخگو خواهد بود اما مشکلات محتوایی به این شرکت مربوط نمی‌شود.

خسارت ناشی از قطعی پست الکترونیکی
در این زمینه دکتر علی اکبر جلالی – کارشناس فناوری اطلاعات با انتقاد از مشکل به وجود آمده به مهر، گفت: توسعه فناوری اطلاعات در بسیاری از کشورها با دیدگاه محوریت توسعه اقتصادی برنامه‌ریزی شده است و در سالی که ملقب به جهاد اقتصادی است باورم نمی‌شود که یکی از محورها و ابزارهای توسعه اقتصادی مانند ایمیل چنین دچار مشکل شود.

این استاد دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه پست الکترونیکی یکی از ابزارهای توسعه اقتصادی و ارتباطی تقریباً رایگانی است که می‌تواند ارتباط بین همه شهروندان با هم و یا بنگاه‌های اقتصادی و بخش‌های دولتی را فراهم کند، افزود: چگونه می‌شود باور کرد در کشوری که بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دانشجو دارد و این دانشجویان روزانه از طریق ایمیل دهها میلیون پیام را در جهت افزایش دانایی بین هم رد و بدل می‌کنند دچار وقفه شود.

مسئولان باید مخاطبان اینترنت را قانع کنند
وی تاکید کرد: خسارات ناشی از این اقدام آنقدر زیاد است که نمی‌توان با هیچ پدیده مشابه آن در فضای فیزیکی مقایسه کرد اگر مسئولان توسعه فناوری اطلاعات کشور نتوانند مخاطبان خود را برای انجام این اقدام قانع کنند، مطئمن باشند خسارات فراوان اقتصادی زیادی به مردم و جامعه وارد کرده‌اند.

به گفته دکتر جلالی در جهان معاصر که گفته می‌شود اهمیت شبکه اینترنت و دسترسی به اطلاعات مهم‌تر از شبکه برق‌رسانی، شبکه گاز و سایر شبکه‌های ارتباطی است و در همین حال که معلوم است اغلب شهروندان ایرانی از دو پست الکترونیک مشهور یاهو و گوگل بیشترین استفاده را دارند، اختلال در این دسترسی‌ها هیچ گونه توجیهی ندارد.

مشکلات را با مردم در میان بگذارید
وی ادامه داد: مردم انتظار دارند مسئولان هر اقدامی که در ذهن دارند را با آنها در میان بگذارند چرا که اگر مشکلی وجود داشته باشد به طور قطع مردم با دولت همراه خواهند بود.
 
کد مطلب: 21088
نام شما
آدرس ايميل شما


فرشاد
feedback
اي بابا مسولان اظهار بي اطلاعي كردن ما كه اطلاع داريم
تازه از 13 بهمن سرعت من نصف شده به شركت ارائه دهنده سرويس زنگ مي زنم مي گه كار مخابراته زنگ مي زنم مخابرات ميگه كار شركت ارائه سرويستونه
خوب نتيجه اينكه
عذر مي خوام ولي داريم پيچونده مي شيم
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام