۳
۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۳۰
گزارش شرق از فیلتر شدن پیامک‌ها

پیامک «دلار» فیلتر می‌شود

ایتنا - به گفته او براي نمونه اگر كلمه «جلسه» در پيامك وجود داشته باشد آن پيامك ارسال نمي‌شود. من اين موضوع را با وزير ارتباطات مطرح كردم و وزير اعلام كرده كه موضوع دست ما نيست.


به گزارش ایتنا از خبرآنلاین شرق نوشت: طي روز‌هاي اخير بازار ارز كشور به دلايل مختلف دچار نوسان شد. هرچند اين نوسانات گريبانگير ديگر ارز‌ها نيز شده اما تغييرات قيمتي دلار در مقايسه با ساير ارزها بيشتر بود. اين نابساماني بازار ارز، حساسيت‌هاي خاصي را در افكار عمومي و نهادهايي مانند مجلس به همراه داشته است.

فيلتر شدن برخي سايت‌ها به دلايل مختلف موضوعي است كه هر از چند گاهي مورد توجه رسانه‌ها قرار مي‌گيرد، اما اخيرا بحث فيلتر يا سانسور شدن برخي پيامك‌ها نيز مطرح و عنوان شده كه در مواقعي خاص و با توجه به شرايط، اجازه ارسال برخي پيامك‌ها كه حاوي كلماتي خاص باشند به مشترك داده نمي‌شود.
نوشتن كلمه «دلار» به زبان فارسي هر چند براي فرستنده، پيام «پيغام ارسال شد» را به همراه داشته و هزينه آن نيز منظور مي‌شود اما طي روزهاي گذشته پيامك‌هايي كه حاوي اين كلمه باشند به دست مشتركان نمي‌رسد.

اين مسئله هم براي مشتركان همراه اول و هم براي مشتركان ايرانسل روي داده است.
در اين راستا مسئولان اپراتور دوم تلفن همراه نسبت به اين مسئله پاسخگو نبودند.
همچنين مسئولان شركت ارتباطات سيار _‌ همراه اول _ نيز ابتدا با رد اين مسئله بيان كردند كه هيچ‌گونه فيلترينگي در شبكه پيامك اين اپراتور وجود نداشته و هرگز اين فيلتر را براي عدم ارسال برخي پيامك‌ها استفاده نكرده‌اند.
اين مسئله به دنبال نوسانات بازار ارز و حساسيت‌هاي به وجودآمده در اين بازار پيش آمده است.

پيش‌تر نيز عنوان شده بود پيام‌هايي كه حاوي واژه‌هايي مانند «نماينده‌ مجلس»، «استانداري» يا «تاريخ» و برخي واژه‌هاي ديگر هستند از حساسيت برخوردار بوده و شبكه تلفن همراه مانع از ارسال آنها مي‌شود.
اما دو روز گذشته مطرح شده بود كه پيامك‌هاي حاوي كلمه «دلار» با وجود ارسال و تاييد رسيدن به مقصد اما هرگز به دست مشترك ديگر نمي‌رسد.
مسئولان وزارت ارتباطات پيش از اين بيان كرده بودند كه بخشي از اشكالات مربوط به گوشي است، چرا كه برخي گوشي‌ها پيامك فارسي را منتقل نمي‌كنند يا ناقص منتقل مي‌كنند، همچنين برخي گوشي‌ها به دليل وجود ويروس در سيستم ارسال پيامك نقص دارند، براي پيامك‌هاي تكراري نيز كتبا اعلام كرده‌ايم كه هزينه آنها يك‌بار محسوب مي‌شود.

نرم‌افزاري براي فيلتر كردن پيامك
هرچند مسئولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات دلايل فني يا غيرفني را مبني بر عدم ارسال برخي پيامك‌ها مطرح مي‌كنند اما ممكن است علت ارسال نشدن برخي از پيامك‌ها وجود چنين كلماتي باشد كه هيچ اطلاع‌رساني در اين‌باره از سوي مراجع تصميم‌گيري انجام نشده و به نظر مي‌رسد ارائه توضيح در اين‌باره خالي از لطف نباشد.
نكته قابل توجه اين است كه در حال حاضر در بازار نيز نرم‌افزارهايي موجود بوده كه مي‌توان با نصب آن، پيامك‌ها و تماس‌هاي ناخواسته را رد كرد. اين‌گونه نرم‌افزارها از كارآيي‌هاي متفاوتي براي سيستم تلفن همراه برخوردار هستند از جمله اينكه با نصب اين نرم‌افزار در يك مركز ارسال پيامك مي‌توان از ارسال يك پيام جلوگيري كرد.

نرم‌افزار Melon Call & SMS Filter، نرم‌افزاري مفيد براي فيلتـــر كردن پيامك‌ها و تماس‌هاست كه با استفاده از اين نرم‌افزار مي‌توانيد يك فهرست سياه ايجاد و آن را مديريت كنيد.
همچنين مي‌توانيد تماس‌ها را فيلتر كرده و به‌جاي جواب دادن به صورت خودكار و تنظيم‌شده به شماره مورد نظر اس‌ام‌اس بفرستيد. اين نرم‌افزار را مي‌توان به راحتي از طريق اينترنت دانلود كرد.

به گزارش قانون در عين حال شركت‌هايي كه وظيفه ارسال پيامك‌هاي انبوه را دارند، نسبت به اين‌گونه موارد ابزار نارضايتي مي‌كنند.
مدير يكي از اين شركت‌ها مي‌گويد: «مدت‌هاست كه اين مشكل را داريم. در ابتدا فقط چند كلمه معدود وجود داشت كه در صورتي كه در متن پيامك بودند، ارسال آن با اختلال مواجه مي‌شد. اما حالا تعداد اين كلمات بيشتر شده است.»
سايت قانون به نقل از مدير يكي ديگر از شركت‌هاي ارسال پيامك انبوه با تاييد موضوع فيلتر شدن پيامك‌هاي حاوي برخي كلمه‌ها مي‌گويد: «اپراتورها به صورت رسمي به ما چيزي ابلاغ نمي‌كند كه بدانيم چه كلماتي را نبايد در متن پيامك استفاده كنيم. بلكه بايد با آزمون و خطا خودمان اين كلمات را شناسايي كنيم.»

تنها يك مصوبه براي فيلتر كردن پيامك
نكته قابل توجه در ارسال برخي از اين دست پيامك‌ها به محض ارسال، تاييديه دريافت پيامك توسط گوشي‌هاي هدف را دريافت مي‌كنند و به همين دليل همراه اول هزينه آن را از آنها دريافت مي‌كند اما واقعيت اين است كه پيامك ارسال نشده است.
شركت‌هاي فعال در اين زمينه اعتقاد دارند اين موضوع تنها يك اقدام سليقه‌اي از طرف اپراتورهاست.

در اين راستا مسئولان شركت مخابرات ايران در ابتدا با رد اين قضيه بيان كردند كه اين ممكن است مشكلي فني باشد اما با پيگيري‌هاي صورت‌گرفته آنها اعلام كردند ممكن است قطع پيامك‌ها با هماهنگي نهادهاي ديگر صورت گرفته باشد.
علي‌اكبر اوليا نماينده مجلس نيز در گفت‌وگو با ايسنا بيان كرد در ارسال پيامك نقص وجود دارد، نمي‌خواهم نام آن را سانسور بگذارم اما بعضا برخي كلمات كه در پيامك وجود دارد باعث مي‌شود آن پيامك ارسال نشود. به گفته او براي نمونه اگر كلمه «جلسه» در پيامك وجود داشته باشد آن پيامك ارسال نمي‌شود. من اين موضوع را با وزير ارتباطات مطرح كردم و وزير اعلام كرده كه موضوع دست ما نيست.
با اين وجود شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي ايران با تصويب مصوبه‌اي اعلام كرده بود كه پيام‌هاي چندرسانه‌اي «MMS» غيراخلاقي تلفن همراه فيلتر خواهند شد. كاربران تلفن همراه با استفاده از پيام‌هاي چندرسانه‌اي قادرند فايل‌هاي صوتي و تصويري را براي كاربران ديگر ارسال كنند. بر اساس اين مصوبه وزارت ارتباطات و فناوري با خريد تجهيزات لازم از سوءاستفاده احتمالي و اعمال غيراخلاقي از سرويس MMS جلوگيري خواهد كرد.
اين تنها مصوبه قانوني براي فيلتر كردن پيامك‌هاست. با اين حال مسئولان اپراتورهاي تلفن همراه حاضر به پاسخگويي و اظهار‌نظر شفاف در اين زمينه نشدند. به گفته آنها اگر چنين موضوعي صحت داشته باشد آنها هيچ‌گونه دخالت و مسئوليتي در آن ندارند. بنا بر اظهارات مسئولان اين اپراتورها آنها نمي‌توانند در اين موضوع اظهار‌نظر كنند.

يكي از مسئولان روابط عمومي هم در جواب خبرنگار ما با اشاره به اينكه اين موضوع پيش از اين نيز مطرح شده است اطلاعات مشخصي ارايه نكرد.
دفتر معاونت فني و مهندسي شركت ارتباطات سيار هم از اين موضوع اظهار بي‌اطلاعي كرد و در پاسخي مشابه هرگونه دخالت يا مسئوليت اين معاونت در اين موضوع را رد كرد.
 
کد مطلب: 20735
نام شما
آدرس ايميل شما


فرشاد
feedback
Iran, Islamic Republic of
من همین الان با چند تا گوشی مختلف و اپراتورهای مختلف امتحان کردم . کاملا درسته . کلمه دلار باعث نرسیدن پیامک میشه. جالب اینجاست که ارسال پیامک تایید میشه و احتمالا هزینه هم محاسبه میشه.
فقط میشه تاسف خورد از این بی مسئولیتی و بی قانونی. چون هیچ کس هم جوابگو نیست. این اقدام کاملا غیر مشروعه
feedback
من خیلی خوشحالم که با این پیگیریها بالاخره قیمت دلار رو به سقوط گذاشته. در این لحظه قیمت د_لا ر از 1800 به 180 نزول پیدا کرد
مرتضی
feedback
Iran, Islamic Republic of
این سازمان اظهار بی اطلاعی کرد اون سازمان لظهار بی اطلاعی کرد این یکی میگه اگه باشه تقسیر ما نیست اون یکی میگه فکر نمیکنم ولی اگر باشه از سوی یک نهاد دیگره آخر سر همه بی اطلاعند در صورتی که چنین امری حقیقت داره و اون سازمانها و یا نهادهایی که اینکارو انجام میدند همیشه در سایه و پشت یک دیوار آهنینند و نه کسی مسئول رسیدگیه و نه کسی جوابگوی این امر.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام