۰
plusresetminus
شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۳

محدودیت‌های جدید استفاده از اینترنت در کافی‌نت‌ها

ایتنا- پلیس فتا برای بالا بردن امنیت در دفاتر خدمات اینترنت اطلاعیه داد.


پلیس فتا با انتشار اطلاعیه‌ای ۲۰ بندی به منظور بالا بردن امنیت کاربران در استفاده از خدمات کافی‌نت‌ها، محدودیت‌های جدیدی برای ارائه خدمات اینترنتی در کافی‌نت‌ها وضع کرد.

به گزارش ایتنا به نقل از هفته‌نامه عصر ارتباط،در اطلاعیه‌ای که از سوی روابط‌ عمومی پلیس فتا منتشر شده‌است هدف از ابلاغ این اطلاعیه برطرف کردن نگرانی‌های پیش‌آمده نزد شهروندان به دلیل سرقت اطلاعات و حساب‌های شخصی آنان عنوان شده ‌است.

بر اساس این اطلاعیه مدیران دفاتر خدمات اینترنت (کافی‌نت‌ها) موظفند حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ این اطلاعیه نسبت به اجرای مفاد اعلام‌شده اقدام کنند. پس از طی این مدت، کارشناسان پلیس فتا نسبت به بازرسی تمامی دفاتر خدمات اینترنت در سرتاسر کشور اقدام کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف اقدامات لازم انتظامی و معرفی متخلفان به مراجع قضایی صورت خواهد گرفت.

طبق این اطلاعیه دفاتر خدمات اینترنت موظفند علاوه بر اطلاعات هویتی کاربران، سایر اطلاعات کاربری مثل روز و ساعت استفاده، IP اختصاص‌یافته و فایل لاگ وب‌سایت‌ها و صفحات رویت‌شده را ثبت و حداقل تا شش ماه نگهداری کنند.

البته پیش از تدوین این اطلاعیه نیز در قانون جرائم رایانه‌ای به نگهداری اطلاعات استفاده‌کنندگان از اینترنت از طریق تمامی ارائه‌دهندگان اینترنت اشاره شده ‌بود.

همچنین کافی‌نت‌ها فقط باید به کسانی خدمات دهند که کارت شناسایی همراه داشته باشند و اطلاعات هویتی آنان و کدپستی‌شان را ثبت کنند.

ترس از گسترش ویروس‌ها و بدافزارها موجب شده شرایط استفاده از اینترنت و تجهیزات سخت‌افزاری آن برای کاربران مشکل شود، طبق این اطلاعیه صاحبان کافی‌نت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت باید رایانه‌های استفاده‌شده در مراکز خدمات اینترنت (کافی‌نت) را در حالت کاربر محدود در اختیار کاربران قرار دهند و درگاه‌های ورودی سیستم رایانه‌ای شامل درگاه‌های USB، کارتخوان‌ها و سایر درگاه‌هایی که امکان اتصال حافظه‌های جانبی به آنها وجود دارد، به صورت نرم‌افزاری مسدود شود.

در صورت نیاز کاربر به استفاده یا ارسال فایل رایانه‌ای بایستی انتقال از طریق متصدی اجرایی دفتر خدمات اینترنت و از طریق شبکه داخلی دفتر روی سیستم رایانه‌ای کاربر و پس از اطمینان از سلامت و عدم آلودگی فایل رایانه‌ای به بدافزارها، تروژان‌ها و ویروس‌ها صورت بگیرد.

به همین منظور مدیران دفاتر خدمات اینترنت موظفند از نرم‌افزارهای امنیتی معتبر (آنتی‌ویروس‌ها، نرم‌افزارهای امنیت اینترنت و دیواره‌های آتش) استفاده کرده و مرتباً نسبت به به‌روزرسانی نرم‌افزار اقدام کنند.

همچنین مدیران دفاتر خدمات دسترسی موظفند شرایطی را فراهم کنند که اطلاعات کاربر قبلی (شامل سایت‌ها، صفحات دیده‌شده، فعالیت‌ها، IDها، آدرس‌های ایمیل و...) به محض قطع استفاده کاربر، از بین رفته و برای کاربران بعدی که از آن رایانه استفاده می‌کنند قابل بازیابی نباشد.

استفاده و در اختیار گذاشتن هر گونه ابزار دسترسی به سایت‌های فیلترشده مثل انواع فیلتر‌شکن‌های قابل نصب روی رایانه‌ یا معرفی سایت‌های فیلترشکن و خدمات‌گیرندگان یا استفاده از هر گونه VPN نیز روی سیستم‌های رایانه‌ای دفاتر خدمات اینترنت ممنوع است.

دفاتر خدمات اینترنت (کافی‌نت) موظفند پهنای باند مورد نیاز خود را الزاماً از طریق شرکت‌های دارای پروانه ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی (ISP) تامین کنند. لذا تامین پهنای باند از ارائه‌دهندگان غیرمجاز از طریق ماهواره مطابق قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره، ممنوع است.

مدیران دفاتر خدمات اینترنت موظفند هر روز در پایان ساعت کاری کافی‌نت نسبت به وارسی سیستم‌های رایانه‌ها از جهت عدم نصب نرم‌افزارهای KEY LOGGER، آلودگی به ویروس‌ها و بدافزارها و امحاء اطلاعات باقی‌مانده کاربران اقدام کنند.

همچنین دفاتر خدمات اینترنت (کافی‌نت) موظفند مدرک مجوز خود را در محل مناسب و در معرض دید مشتریان قرار دهند و همچنین محل این دفاتر در معرض دید و نظارت عمومی باشد و کلیه ضوابط اماکن عمومی را رعایت کنند.

از سویی نیز مدیران دفاتر خدمات اینترنت وظیفه دارند مدارک لازم در خصوص تامین پهنای باند و رعایت شرایط عمومی را بر حسب مورد در اختیار بازرسان پلیس فتا قرار دهند. طبق این اطلاعیه ارائه هر گونه خدمات غیرحضوری از طریق دفاتر خدمات اینترنت ممنوع شده ‌است و کاربران برای دریافت خدمات اینترنتی باید حتما حضورا مراجعه کنند.

همچنین این واحدهای کسب فقط باید خدمات اینترنتی ارائه دهند و ارائه هر گونه خدمات غیر از ارائه خدمات اینترنت به صورت حضوری، (مثل فروش نرم‌افزار، ایپ و پرینت، راه‌اندازی سیستم‌های بازی رایانه‌ای و...) ممنوع است.

نصب دوربین‌ مداربسته داخلی با قابلیت ضبط تمام‌وقت، نگهداری تصاویر و امکان بازبینی تا شش ماه یکی دیگر از اقداماتی است که صاحبان کافی‌نت‌ها باید در زیرمجموعه فعالیت خود ایجاد کنند.

مدیران دفاتر خدمات اینترنت باید نسبت به برقراری امکان فنی ارسال پیام روی سیستم‌های رایانه‌ای دفتر در خصوص اعلام زمان استفاده و هشدارهای کاربری اقدام کنند.

مدیران دفاتر خدمات اینترنت موظفند به نحو مقتضی نسبت به نصب و نمایش مفاد قانون جرائم رایانه‌ای و فهرست مصادیق محتوای مجرمانه در دید کاربران اقدام کنند.

مدیران و متصدیان اجرایی دفاتر موظفند از استفاده بیش از یک نفر از هر دستگاه رایانه‌ای متصل به اینترنت جز در مواردی که کاربر ناآشنا قصد استفاده از خدمات عمومی را داشته باشد و از یکی از نزدیکان و آشنایان خود برای کمک و تسهیل امور خود استفاده می‌کند، جلوگیری کنند.

تنها دفاتری به عنوان دفاتر خدمات اینترنت شناخته می‌شوند که دارای مجوزهای لازم و تاییدیه‌های قانونی از اتحادیه فناوران رایانه باشند. بنابراین کلیه مراکز و صنوفی که مجوز ارائه خدمات دسترسی ندارند (مثل دفاتر فنی، بازی‌سراها و...)، مجاز به ارائه خدمات اینترنت نیستند و در صورت مشاهده این‌گونه از مراکز و اصناف که به صورت غیرمجاز نسبت به ارائه خدمات دسترسی اقدام می‌کنند، برخورد انتظامی و قضایی با آنان صورت خواهد گرفت.
کد مطلب: 20694
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام