۰
plusresetminus
شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۲
سخنان احمدی‌نژاد، ابهام آفرید

فعالیت فیس‌بوکی؛ جرم یا قابل تقدیر؟

ايتنا - به گفته احمدي‌نژاد: آمریکا نگران است که امروز جوانان ایران به صورت گسترده مطالبی را در فیس‌بوک و توییتر منتشر می‌کنند و این موضوع آنها را منفعل کرده است.
فعالیت فیس‌بوکی؛ جرم یا قابل تقدیر؟


روزنامه شرق - «رسانه‌های آمریکایی ضد ما و حتی ضد مصر هستند که این مسئله تازگی ندارد، هنگامی که جوانان ما با فیس‌بوک و توییتر تعامل می‌کنند، این آمریکاست که تلاش می‌کند آنها را منع کند یا به سم‌پاشی روی می‌آورد.»
این بخشی از اظهارات محمود احمدی‌نژاد در دیدار با هیئت مصری است که چندی پیش برخی سایت‌های خبری و رسانه‌های عرب‌زبان آن را منتشر کردند.

آن‌گونه که رییس دولت دهم بیان می‌کند: «در ایران هیچ «کنترل» و «سانسوری» وجود ندارد و جوانان ایرانی با شبکه‌های ارتباط اجتماعی ارتباط دارند البته به شکل محدود، ما فقط از سایت‌های ترویج بی‌بند و باری جلوگیری می‌کنیم که گمان نمی‌کنم این کار اشتباهی در حق ملت ما باشد.»
اظهارات عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر برخی مسئولان دستگاه قضایی کشور در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر رفع فیلتر سایت فیس‌بوک بیان کرده بودند که هیچ تصمیمی برای «رفع فیلتر» فیس‌بوک در نظر گرفته نشده است.

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه «موضوع ماده ۲۲ قانون جرایم رایانه‌ای»، مبادرت به احصا فهرست مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی کرده است. در این ماده به محتوای علیه عفت و اخلاق عمومی، محتوای علیه مقدسات اسلامی، محتوای علیه امنیت و آسایش عمومی و همچنین محتوای علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی و محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای و سایر جرایم به‌کار می‌رود، می‌پردازد.
به گفته عبدالصمد خرم‌آبادی، سایت‌هایی مانند فیس‌بوک براساس ماده ۲۲ قانون جرایم رایانه‌ای فیلتر شده‌اند. اما پیش‌تر مصلحی، وزیر اطلاعات از جوانان ایرانی خواسته بود تا با راه‌اندازی صفحه فارسی در فیس‌بوک به مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی بپردازند.

پاسخ مقامات قضایی درخصوص استفاده از فیس‌بوک
محمود احمدی‌نژاد همچنین در گفت‌وگو با نشریه الیوم‌السابع درباره ادعای برخی از کشورهای غربی در باره اعمال محدودیت اینترنت و دسترسی به فیس‌بوک و توییتر بیان کرده است تبلیغات دولت‌های غربی به خصوص آمریکا علیه ملت ایران و سایر ملت‌ها، موضوع تازه‌ای نیست.
براساس گزارش ایسنا، به گفته او آمریکا از این نگران است که امروز جوانان ایران به صورت گسترده مطالبی را در فیس‌بوک و توییتر منتشر می‌کنند و این موضوع آنها را منفعل کرده است.

برخی این اظهارات رییس دولت دهم را در راستای فعالیت ۱۲ هزار بسیجی در شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبر برای مبارزه با جنگ نرم عنوان می‌کنند.
اما با این حال مقامات دستگاه قضایی ایران همچنان بر جرم بودن شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک تایید داشته و حضور افراد بسته به نوع فعالیت آنها در این شبکه‌ها را جرم می‌دانند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور پیش‌تر در نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش که آیا عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی چون فیس‌بوک جرم محسوب می‌شود یا نه، بیان کرده بود در قانون جرایم تعریف شده است کسی که به طور مستقیم جرمی مرتکب شده باشد مجرم، کسی که در انجام جرم همکاری کند شریک جرم و مباشر جرم و اگر تسهیل‌کننده جرم باشد و مقدمات آن را فراهم کند معاون در جرم است و تفاوتی نمی‌کند که این جرم در فضای مجازی و غیرمجازی رخ داده باشد؛ باید دید که عضویت در فیس‌بوک به این موارد مرتبط می‌شود و در این قالب می‌گنجد یا نه.
مسئول کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز پیش‌تر بیان کرده بود کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی، تصمیمی در‌خصوص رفع فیلتر از فیس‌بوک نگرفته است و موضوع رفع فیلتر سایت یادشده در دستور کارگروه نیز قرار ندارد.

اظهارات عبدالصمد خرم‌آبادی در واکنش برخی اخبار منتشرشده در رسانه‌ها به نقل از مسئولان پلیس فتا- فضای تولید و تبادل اطلاعات- مبنی بر احتمال رفع فیلتر شدن فیس‌بوک بیان شد.
این مقام مسئول در دادستانی کشور اعلام کرد انتشار مطالب علیه اخلاق، عفت عمومی، مقدسات اسلامی و امنیت و آسایش جامعه «جرم» است. از این رو فیس‌بوک و توییتر به دلیل مصداق جرم بودنشان «فیلتر» شده‌اند.

فیس‌بوک تهدید و مصداق جنگ نرم؟
مسئولان نیروی انتظامی بارها بر جرم بودن فضای شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک تایید کرده‌اند.
فرمانده نیروی انتظامی در گفت‌وگو با ایسنا از فیس‌بوک و توییتر به عنوان سایت‌هایی که «مجرمان و ناراضیان» را دور هم جمع می‌کنند، یاد کرد.
احمدی‌مقدم همچنین ارتباطات مجازی را یک «تهدید» برای جمهوری اسلامی دانست. فرمانده نیروی انتظامی افزوده است: «شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توییتر امروز قدرت ایجاد کرده و ناراضیان پراکنده، مجرمان و سرویس‌های خارجی را جمع و سازماندهی می‌کنند.»

مصطفی نجار، وزیر کشور نیز فیس‌بوک، ماهواره و چت را «مصادیق جنگ نرم» می‌داند.
در همین راستا مسئول کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بیان می‌کند جرم بودن یا نبودن استفاده از فیس‌بوک بستگی به اقداماتی دارد که کاربران در فیس‌بوک انجام می‌دهند؛ اگر شخصی از طریق فیس‌بوک اقدام به انتشار محتوای مجرمانه علیه امنیت داخلی و خارجی کشور کند یا مطالبی علیه مقدسات اسلامی منتشر کند یا محتوایی را در آن سایت قرار دهد که با اخلاق و عفت عمومی مغایرت داشته باشد، قطعا عمل آن شخص «جرم» محسوب می‌شود.
سرهنگ تورج کاظمی، معاون مبارزه با جرایم پلیس فتا بیان کرده بود براساس قانون جرایم رایانه‌ای موضوعی به اسم مجازات افراد به دلیل عضویت در فیس‌بوک وجود ندارد و حتی اگر افراد از طریق فیس‌بوک اطلاعاتشان مورد سوءاستفاده قرار گیرد و به دادسرای جرایم یارانه‌ای مراجعه کنند، شکایت آنان مورد پیگیری قرار می‌گیرد اما هیچ‌گاه با این افراد به عنوان متهم برخورد نمی‌شود و بر این اساس عضویت در فیس‌بوک جرم نیست مگر آنکه افراد بخواهند از این فضا سوءاستفاده کنند.

طی سال‌های اخیر مسئولان دستگاه قضایی فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی خارجی را به دلیل نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی علیه مقامات، نهادها و سازمان‌های حکومتی (بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی)، اهانت و هجو نسبت به مقامات، نهادها و سازمان حکومتی و عمومی (بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات و مواد ۶۰۹ و ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی) و همچنین افترا به مقامات، نهادها و سازمان حکومتی و عمومی (بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات و ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی)، تحریص و تشویق افراد و گروه‌ها به ارتکاب اعمالی علیه امنیت، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج از کشور (بند ۵ ماده ۶ قانون مطبوعات) و تبلیغ به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران (ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی) فیلتر کرده‌اند.
 
کد مطلب: 20229
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام