۷
۰
plusresetminus
شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۱
گردهمایی طرح شبنم برگزار شد

طرح شبنم چيست؟

ايتنا - این طرح ضریب نفوذ بازرسی و کنترل کالاهای قاچاق و غیرمجاز را گسترش داده، امکان سیاست‌گذاری و کنترل دولت در بخش کالا و خدمات تقویت مي‌كند.
طرح شبنم چيست؟


گرهمایی طرح شبنم با حضور جمع کثیری از وارد کنندگان و عرضه کنندگان تجهیزات رایانه و تلفن همراه، اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، اعضای مجمع عالی واردات کشور و اعضای اتحادیه صنفی رایانه ای کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار گردید.

به گزارش ایتنا مدیر کسب و کار پروژه شبنم در این نشست با اشاره به کارکرد سامانه مبارزه با قاچاق و جعل کالا به ارایه توضیحاتی در خصوص فرایند دریافت بارکد دو بعدی پرداخت.

احسان فرشادی با بیان نمای کلی از طرح شبنم گفت: ثبت نام در سایت شبنم، ثبت کالایی، ثبت درخواست، پرداخت مالی و ارایه گواهی دریافت کد رهگیری شبنم و الصاق آن برروی کالای مورد نظر از سلسله مراتب دریافت بارکد دوبعدی کالاست که انجام آن از سوی واردکنندگان کالا الزامیست.

محمد حسین برخوردار، رییس مجمع عالی واردات کشور در این همایش یکی از نقاط قوت سامانه شبکه بازرسی و نظارت مردمی را از بین بردن نارضایتی وارد‌کنندگان از توزیع کالاهای جعلی و قاچاق در کشور دانست.
طبق آمار گمرک کشور ۵۴ میلیارد دلار واردات در سال ۸۹ انجام شده که از این مقدار ۲۵ میلیارد دلار بیش از این مقدار تقاضا بوده که در بازار تزریق شده است.

برخوردار گفت: از میزان کالای قاچاقی که در کشور در سال ۸۹ انجام گرفته است، ۱۰ میلیارد دلار آن در بخش ماشین‌آلات صنعتی، ۱۰ میلیارد در زمینه فولاد، شمش و ورق و میلگرد،۷ میلیارد دلار در حوزه کالاهای اساسی و ۶ میلیارد قطعات خودرو و ۲/۱ میلیارد لوازم خانگی انجام شده است.
برخوردار ضمن اشاره به راه‌اندازی این سامانه در کشور، به گستردگی شبکه توزیع و امکان نظارت فردی در مورد بازرسی کالاها پرداخت و ادامه داد که با معرفی کد رهگیری دوبعدی برای هر کالا تنها یک بارکد تعریف می‌شود و این امر شرایط را مهیا می‌کند تا مسیر ورود کالا به بازار به ‌راحتی رصد شود.

رییس مجمع عالی واردات کشور ادامه داد: کالاهای قاچاق تا به امروز زیان‌های مختلفی در اقتصاد ایران بر جای گذاشته‌اند ولی پس از اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی استفاده از اجناس بی‌کیفیت و قاچاق خارجی به صرفه نبوده و مصرف‌کنندگان با تغییر نگاه خود بی‌رونقی در بازار این کالاها را موجب شده‌اند و امروز با بکارگیری این سامانه می‌توان امیدوار بود که ورود و عرضه کالاهای قاچاق به کشور به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

محمود اعلایی مدیر عامل شرکت خدمات انفور ماتیک راهبر، با اشاره به مصوبه شماره ۱۲۸۱۸۸/ت۴۵۰۵۹ن مورخ ۰۹/۰۶/۱۳۸۹ (تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور) و بند ۴ صورتجلسه مورخ ۱۸/۰۳/۱۳۹۰ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز (ابلاغی به شماره ۶۲۲۶۸ مورخ ۲۴/۰۳/۱۳۹۰) ، تاکید کرد به منظور اجرای طرح شناسه‌دار کردن کالاهای وارداتی، وزارت صنعت،‌معدن و تجارت پروژه شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) را طراحی و پیاده‌سازی نموده است.

اعلایی ادامه داد: این پروژه با انعقاد تفاهم‌نامه بین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان استاندارد و معاونت توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی ،سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای آبان‌ماه ۱۳۹۰ برای گروه اول کالای هدف الزامی شده است.

مدیر عامل شرکت خدمات انفور ماتیک راهبر، گفت: با در نظر گرفتن اظهارات تولیدکنندگان و واردکنندگان مبنی بر اینکه تنها ۳۰ درصد از کالاهای تولیدی و وارداتی آنها در بازار به فروش می‌رسد و ۷۰ درصد باقیمانده کالاهایی هستند که با برند جعلی و به صورت قاچاق در بازار به فروش می‌رسد، این امیدواری به وجود آمده است که این سامانه بتواند این درصد را به نفع کالاهای رسمی و قانونی تغییر دهد تا از این رهگذر بتوان ضمن کاهش قاچاق، رونق تولید داخلی را شاهد بود.

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این همایش تاکید نمود، با توافقات به عمل آمده، گمرک جمهوری اسلامی ایران، «گواهی دریافت بارکد دوبعدی شبنم» را بعنوان یکی از اسناد الزامی در هنگام ترخیص از واردکننده دریافت می‌نماید.
وي کدینگ کالای وارداتی را طرحی مهم در حوزه مبارزه با قاچاق کالا دانست.

سید جواد تقوی، لیست گروه کالاهایی که از ابتدای آبان‌ماه ۱۳۹۰ الزامی شده است را بدین شرح اعلام نمود:
لوازم خانگی شامل: گوشی تلفن همراه، انواع موتور یخچال و فریزر، انواع تلویزیون، انواع مایکروفر، انواع دوربین، انواع کولر گازی، انواع اطو، انواع آبمیوه گیری، سه‌کاره و پنج کاره، جاروبرقی، انواع لوازم صوتی و تصویری
رایانه و ملحقات آن شامل: انواع چاپگر، انواع لپ تاپ، انواع مانیتور، انواع جوهر و تونر چاپگر
تجهیزات پزشکی شامل: دستگاه های سنجش فشار خون، دستگاه‌های گلوکومتر(سنجش قند خون)، نوارهای دستگاه سنجش قند خون، انواع کاندوم، ایمپلنت های جراحی(ردیف‌های تعرفه ۹۰۲۱۱۰۱۰ ، ۹۰۲۱۱۰۹۰ ، ۹۰۱۸۴۹۹۰ ) و انواع سمعک
آرایشی بهداشتی شامل‌: عطر و ادکلن، خشبوکننده اسپری، رنگ مو

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد : این طرح ضریب نفوذ بازرسی و کنترل کالاهای قاچاق و غیرمجاز را گسترش داده، امکان سیاست‌گذاری و کنترل دولت در بخش کالا و خدمات تقویت می‌کند، اجرایی شدن سیاست‌های ویژه دولت در کنترل بازار را تسهیل می‌بخشد، مردم از نقش موثرتر دولت در حوزه کالا و خدمات اطمینان حاصل مینمایند، امنیت و جلوگیری از توزیع کالای قاچاق افزایش یافته و همچنین جلوگیری از تولید و توزیع کالای جعلی از جمله اهداف کلی طرح به شمار می‌آیند.
 
کد مطلب: 20121
نام شما
آدرس ايميل شما


amir
feedback
اینگونه طرحها فقط باید از طریق تلویزیون فرهنگ سازی بشه تا اینقدر تکرار بشه که در اعماق روستاها مردم بیسواد هم درجریان قرار بگیرن .
فروشنذه موبایل
feedback
گوشی های مانده از خرید قبل شامل طرح شبنم می شود
جمالي
feedback
با سلام؛
اين طرح اگر با هدف مبارزه با قاچاق است امري پسنديده و نيکوست اما آيا کسي که با اجاره مغازه و پرداخت هزينه اجار ه و اينترنت که از مخابرات به طرق قانوني دريافت داشته بازي ، نرم افزار يا انيميشني را دانلود کرده و به فروش ميرساند تا امرار معاش نمايد، آيا قاچاقچي محسوب مي شود؟!
نه منطقي است و نه اخلاقي است که نرم افزار يا انيميشن يا بازي که در داخل کشور کسي زحمت درست کردنش را نکشيده و در فضاي اينترنت به رايگان به اشتراک گذاشته شده ، قاچاق تلقي گردد و با اينگونه اقدامات پاي خود را بر حلقوم جوانان خود گذاشته و آنان را د ر تنگنا قرار دهيم.
علاوه بر آن اجراي چنين طرحي نيز بايد مشمول خريدهاي جديد صنوف باشد يا حداقل چندماهي به آنان فرصت داده شود تا خر يدهاي قبلي خود ر ا به فروش بر سانند
bahram
feedback
با سلام ایا پوشاک هم جزو طرح شبنم میباشد؟
احسان
feedback
Iran, Islamic Republic of
آیا قطعات یدکی چاپگر مانند پاور و فورمترو فیوزینگ و.... شامل این طرح می شود؟مثلا اینجانب 2000 عددفیوزینگ پرینتر 1320 در سال 87 خریداری کرده ام و الان 400 عدد در انبار شرکت موجود دارم . باید چیکار کنم؟
محمد
feedback
Iran, Islamic Republic of
بنده مقداری پودر چاپگر و جوهر برای مصرف مغازه خودم آوردم آیا شامل طرح شبنم میشه یا نه با سپاس از شما
قدیر
feedback
یادم هست که فروش لامپ های
چینی که از نظر اتحادیه غیر استانداردبود با زدن تکه بر چسبی بنام شبنم قابل فروش واستاندار ایران را گرفت و کار فروشندگان این نوع اجناس را راحت کرد یعنی به همین راحتی. واقعا این نو محصولات درجه 3 چینی با زدن برچسب متوانند با محصولات درجه یک اروپایی یا امریکایی رقابت کنند .می خواستم توضیحی راجب این مسئله به من نادان بدهید که چه اتفاقی افتادکه حرام تبدیل به حلال شد .
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام