۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۳

توزیع بن‌های 7 هزار تومانی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال

ايتنا - عنوان بین‌الملل همیشه در انتهای عنوان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به چشم می‌خورد؛ بخشی که در فضای نمایشگاه کمتر دیده می‌شود و معمولا غرفه‌هایش در فضایی جداگانه از سایر بخش‌ها برپا می‌شود.


شرق - كيانا مجيدي - مخاطب پنجمین نمایشگاه و جشنواره رسانه‌های دیجیتال را عموم جامعه اعلام کرده‌اند اما پنجمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال مطابق معمول هر سال مورد توجـه کـودکان و نـوجـوانان بـوده و هست.
گواه این مسئلـه نیز ازدحـام اطراف بخش بازی‌های رایانه‌ای است که همیشه سرشار از شور و هیجان خاصی است.

اگرچه ابزارهای دیجیتالی به عنوان رسانه‌های جدید ارتباطی در مقایسه با رسانه‌های دیگر همچون کتاب حوزه پرطرفداری محسوب می‌شود، چنان که آمار استفاده از رسانه‌های متنوع دیجیتالی از تلفن‌های همراه هوشمند تا نرم‌افزارهای گوناگون و انواع ابزارهای دیجیتالی در مقایسه با سایر رسانه‌ها مانند کتاب و فیلم قابل مقایسه نیست. اما میزان استقبال از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال هنوز فاصله بسیاری با آمار میلیونی نمایشگاه‌ کتاب دارد.
بخش‌های مختلف نمایشگاهی نیز بدون تفاوت چندانی نسبت به سال‌های پیشین در حال برگزاری است.

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان گفت نرم‌افزارهای رسانه‌ای که تقریبا بیشترین مساحت نمایشگاه را شامل شده مورد توجه بازدیدکننده‌ها قرار گرفته است و بخش نرم‌افزارهای تلفن همراه نیز توانسته با ارائه برنامه‌های متنوع جایی برای خود باز کند، بخش بازی‌های رایانه‌ای هم که بدون شک، پیروز بلامنازع نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بود.
از سوی دیگر بخش بین‌الملل سوت و کور بود و استان‌ها خلوت، شهر دیجیتال نیز بدون حتی یک بروشور برای معرفی خدماتش گویا حرفی برای گفتن نداشت.

بازی‌های رایانه‌ای پرطرفدار
از طبقه دوم نمایشگاه که به پایین نگاه می‌کنیم، به راحتی می‌توان قضاوت کرد کدام بخش پرطرفدار است و توانسته مخاطبان را به خود جذب کند و کدام قسمت‌ها چندان مورد توجه واقع نشده‌اند. اما برای دیدن ازدحام بخش بازی‌های رایانه‌ای لازم نیست از بالا به آن نگاه کرد، سر و صدا و شور و هیجان این بخش ناخودآگاه بازدیدکنندگان را به سمت خود جلب می‌‌کند. علاوه بر شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای، سازمان‌ها و موسسات مختلفی همچون بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان و... نیز غـرفه‌هـای وسیـعی را بـه خود اختصاص داده بـودند؛ مـراکزی کـه به مثـابه قطـب‌های حمایتـی تـولید و عرضه بازی‌هـای رایانـه‌ای در کشور به شمار می‌روند.

در این میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که توانست نمایشگاه و جشنواره‌ مستقل بازی‌های رایانه‌ای را در سال جاری برگزار کند، امسال با تجربه بیشتری در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال شرکت کرده است.
صرامی با تاکید بر ویژگی‌های متفاوت نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای مستقل و بازی‌های رایانه‌ای به عنوان زیرمجموعه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، گفت: «نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال ابعاد بسیار وسیع‌تری نسبت به نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای دارد. مجموعه رسانه‌های مختلف دیجیتالی حوزه کار ماست که به تناسب بزرگ‌تر بودن آن هم کار و فعالیت بیشتری می‌طلبد. البته تولید بازی‌های رایانه‌ای فاخر جزو وظایف اساسنامه‌ای بنیاد است که ما نیز این ظرفیت‌های داخلی را به حوزه بین‌الملل می‌شناسانیم.»

جای خالی کشورهای شاخص
عنوان بین‌الملل همیشه در انتهای عنوان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به چشم می‌خورد؛ بخشی که در فضای نمایشگاه کمتر دیده می‌شود و معمولا غرفه‌هایش در فضایی جداگانه از سایر بخش‌ها برپا می‌شود.
هر سال قرار است از کشورهای گوناگون در این بخش غرفه‌های متعددی باشد اما در نهایت شاهد حضور تعداد معدودی از کشورهای خاورمیانه یا برخی کشورهای مسلمان هستیم.
امسال نیز قرار بود از ۳۰ کشور جهان در این بخش شرکت کنند که متاسفانه شاهد حضور تنها چند غرفه از کشورهای لبنان، عراق، افغانستان، چین، هند و کوبا بودیم.

صرامی معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بخش بین‌الملل نمایشگاه و تعداد اندک غرفه‌ها و کشورهای حاضر در نمایشگاه، گفت: «ما نخواستیم مانند کلیشه‌های معمول عمل کنیم و به هر کشوری یک غرفه اختصاص بدهیم. به همین علت نیز برخی غرفه‌ها از مجموعه چند کشور مختلف تشکیل شده بودند. مثلا چند کشور آمریکای لاتین با هم یک غرفه داشتند.»
او در ادامه با اشاره به اینکه غرفه‌های بخش بین‌الملل به ازای محصول یا موسسه واگذار شده است،‌ افزود: «غرفه‌ها به ازای کشورها اعطا نشده بود بلکه به ازای فعالان متقاضی صرف‌نظر از اینکه از چه کشوری باشند داده شده، برای همین از کشور لبنان چندین غرفه داشتیم.»

صرامی در زمینه تفاوت آمار اعلام‌شده از کشورهای شرکت‌کننده با تعدادی که در نمایشگاه حاضر بودند یادآور شد: ‌«برخی آثار بین‌المللی تنها در بخش جشنواره رسانه‌های دیجیتال شرکت کرده بودند، بنابراین در نمایشگاه حاضر نبودند. ما آثار ارسالی برای جشنواره و نمایشگاه را در کنار هم محاسبه و در نهایت اعلام کردیم ۳۰ کشور در این دوره شرکت کرده‌اند.»

سایر بخش‌ها
پنجمین نمایشگاه و جشنواره رسانه‌های دیجیتال در ۱۹ بخش مختلف و سه بخش جدید در حال برگزاری است. نرم‌افزارهای تلفن همراه که حوزه‌ای نوپا در بازار نرم‌افزار کشور به شمار می‌رود از استقبال نسبتا خوبی برخوردار بود. از مهم‌ترین تفاوت‌های آن با دیگر قسمت‌ها شور و اشتیاق مسوولان این غرفه‌ها برای توضیح و معرفی محصولات‌شان است. انواع نرم‌افزارهای مختلف شامل کتاب‌های موبایل، نقشه‌ها، روزنامه‌ها و مجلات مختلف، بخش‌های هنری مانند دیوان‌ شاعران مختلف، بسته‌های آموزشی، تقویم‌های خورشیدی و... از جمله محصولاتی هستند که برای تلفن‌های همراه طراحی و تولید شده‌ و در نمایشگاه عرضه شدند. برخی شرکت‌ها هم نرم‌افزارهایی را به سفارش سازمان‌ها و مراکز گوناگون برای اطلاع‌رسانی در سطح درون‌سازمانی تولید و عرضه کرده بودند. بخش نرم‌افزارهای رسانه‌ای نیز که شامل بسته‌های نرم‌افزاری رایانه‌ای است با اشکال مختلف محتوا همچون فیلم، پویانمایی، تصویر، صدا و متن در نمایشگاه عرضه شدند و در پی برقراری ارتباط با مخاطب هستند. پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها هم، بحث همچنان داغ اینترنت پاک را دنبال می‌کنند و بخش هنرهای دیجیتال نیز به دنبال پیوند زدن فرهنگ و هنر با تکنولوژی و صنعت با یکدیگر است.
از سوی دیگر بخش شهر دیجیتال نیز به معرفی خدمات الکترونیکی که توسط وزارت‌خانه‌های مختلف به شهروندان ارائه می‌کند تمرکز کرده است، هرچند در این راه چندان موفق عمل نکرده است.

توزیع هدفمند یارانه‌ها در نمایشگاه
امسال نیز بن‌کارت‌هایی برای حمایت و تشویق بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. تنها شرط لازم نیز ارائه کارت ملی به ازای هر نفر و سپس دریافت بن‌کارت هوشمند الکترونیک به مبلغ هفت هزار تومان است. البته برای افرادی که به صورت خانوادگی در نمایشگاه شرکت کنند به ازای هر سه نفر یک بن‌کارت ۲۰ هزار تومانی اعطا می‌شود. در انتهای بازدید نیز با تمام شدن اعتبار بن‌کارت باید آن را به باجه‌های در نظر گرفته شده بازپس داد تا دوباره وارد چرخه نمایشگاه شود.

معاون مرکز توسعه و فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیز با اعلام اینکه امسال مبلغی بالغ بر ۸۰۰میلیون تومان برای اعطای بن‌کارت‌ به بازدیدکننده‌ها در نظر گرفته شده است، مهم‌ترین نکته این بن‌کارت‌ها را در توزیع هدفمند یارانه‌ها دانست و افزود: «با استفاده از این سیستم هوشمند تلاش کردیم یارانه‌ها را به صورت هدفمند روی محصولات مختلف قرار دهیم. به این صورت که به تناسب آثار تولیدی اینکه داخلی هستند یا خارجی، فرهنگی هستند یا کاربری یارانه تعلق می‌گیرد. یعنی اگر نرم‌افزاری داخلی و فاخر باشد می‌تواند تا صد‌درصد یارانه دریافت کند. اما برای محصولات خارجی به صورت هوشمند هیچ یارانه‌ای پرداخت نمی‌شود.»

رسانه‌های دیجیتال تفاهم‌ می‌کنند
یکی از برنامه‌های متداول در جریان برگزاری این نمایشگاه انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های گوناگون میان مرکز رسانه‌های دیجیتال و سایر ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف است. تفاهم‌نامه برای همکاری در راه‌اندازی مراکز فرهنگی دیجیتال در سایر کشورها نیز یکی دیگر از این برنامه‌هاست.
صرامی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه مذکور میان دفتر رسانه‌های دیجیتال و سازمان توسعه و تجارت و همین‌طور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در روز سه‌شنبه ۱۹مهر منعقد شده است، در زمینه اهداف و برنامه‌های این تفاهم‌نامه گفت: «در راستای توسعه صادرات نرم‌افزارهای رایانه‌ای و فرهنگی کشور و معرفی آثار فرهنگی و فاخر دیجیتالی کشور این تفاهم‌نامه امضا می‌شود. در واقع ما در قالب بسته‌های فرهنگی مختلف سعی می‌کنیم از آثار فاخرمان برای حضور در نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی حمایت کنیم.» او در ادامه افزود: «ما باید از ظرفیت‌های نمایشگاه‌های تخصصی که در سطح بین‌المللی برگزار می‌شوند، استفاده کنیم و از تولیدات داخلی برای حضور در این نمایشگاه و نمایش توانمندی‌های ایران حمایت کنیم.»
 
کد مطلب: 19965
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام