۰
plusresetminus
يکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۶

اتحاد در برابر بزرگان

ایتنا - لیست کم و بیش نهایی شده" اتحاد ۱۵ "تحت حمایت موسسان سازمان در هفته اخیر تغییراتی جزئی کرد که بخش عمده‌ای از آن متوجه همان سه صندلی خالی سخت‌افزاری‌ها بود.
اتحاد در برابر بزرگان

صف‌آرایی سخت موسسان سازمان و سخت‌افزاری‌ها در فاصله کمتر از دو هفته مانده به انتخابات حساس سازمان نظام صنفی استان تهران تبدیل به جبهه‌گیری مستقیم دو نگاه صنفی متفاوت شده که سطح رایزنی‌ها و قدرت‌نمایی‌ها را وارد فاز تازه‌ای کرده است؛ در این میان نه تنها اتحادها و جدایی‌هایی متعددی نیز شکل گرفته بلکه جغرافیایی جدیدی در این هماورد صنفی تراز اول در حال شکل‌گیری است.

طی هفته‌ای که گذشت در آستانه انتخابات نفس‌گیر ۱۴ مهرماه، لیست منصوب به موسسان سازمان سرانجام با صرف‌نظر کردن از سازش با سران سخت‌افزاری به حضور سه نام خودخواسته در لیستش رضایت داد و آن را کم و بیش نهایی کرد، البته در آن سوی این مرزهای رقابت لیست سخت‌افزاری‌ها هم با رسیدن به یک ترکیب سرنوشت‌ساز با غول‌های شبه دولتی گام بزرگی در جهت تشکیل قطب جدید رقابت‌ها برداشت تا سنگین‌ترین لیست حاضر در انتخابات به لحاظ اسامی شرکت‌ها و نفرات حاضر را به نبرد لیست منسجم سازمان نظام صنفی تهران فرستاده باشد.

تیغ‌ها کشیده می‌شوند
هفته پایانی شهریورماه با یک تقابل انتخاباتی جدی میان دو چهره شاخص مهم‌ترین لیست‌های رقیب آغاز شد. سهیل مظلوم، نایب رییس هیات مدیره اول و شخصی که از وی به عنوان موتور محرکه و لابی‌گر بزرگ لیست اتحاد ۱۵، یاد می‌شود طی مطلبی در روزنامه فناوران اطلاعات، حمله‌ای آشکار به کاندیدای سرشناس و مغز متفکر پیروزهای صنفی سخت‌افزاری‌ها، سیامک پیربابایی مدیرعامل کامپیوتر ریز، کرد.

مظلوم با دستمایه قراردادن بخشی از سخنان هفته گذشته پیربابایی با عصرارتباط درباره شکسته شدن اتحاد صنفی با سیستم پدرخواند‌گی فعلی و خط قرمز‌های صنفی با کلماتی آتشین وجود چنین خط قرمزهایی را لازمه کار سالم و آرمانی صنفی خواند و با ادبیاتی که صنف از سوی این مدیر منتقد با آن بیگانه نیست تلویحا به حاکم بودن فرهنگ‌هایی مانند ارتشا و فساد اشاره کرد. این نوشته آشکارا دربردارنده تهدیداتی پررنگ نماینده سرشناس سخت‌افزاری‌ها بود.

تا کنون پیربابایی در تقابل با اتهامات مظلوم سکوت اختیار کرده است که با توجه به منش محافظه‌کار و جنجال ستیز وی دور از انتظار نیست ولی از آنجاکه مدیرعامل کامپیوتر ریز پس از محاسبات و برنامه‌ریزی‌های چند ساله وارد این عرصه انتخاباتی شده است و مثلث وی با روسای مادیران و سام‌سرویس نیز هرگز در هیچ انتخاباتی شکست نخورده است می‌توان انتظار داشت سکوت وی پایان این مناظره اولیه انتخاباتی نیست. آشکار است پیربابایی و یارانش با تکیه به ثروت و نفوذ جریان جدیدی که در رقابت‌های انتخاباتی باز کرده‌اند مشغول تقویت زیرساخت‌های رسانه‌‌ای خودشان هستند و در هفته جاری انتشار لیست نهایی آنها دستشان برای رو در روی با سازمانیان که سازمان‌یافته‌تر هستند باز خواهد کرد. کسانی که نایب رییس جنجال‌سالار و به شدت رسانه‌ای پیشین سازمان را می‌شناسند می‌دانند وی از چنین رویارویی نهایت استقبال را خواهد کرد و رویارویی وی با قدرت‌های ریشه‌دار بازار فناوری خالی از لطف نیست!

سازمان‌دهی سازمانیان
لیست کم و بیش نهایی شده" اتحاد ۱۵ "تحت حمایت موسسان سازمان در هفته اخیر تغییراتی جزئی کرد که بخش عمده‌ای از آن متوجه همان سه صندلی خالی سخت‌افزاری‌ها بود. موسسین سازمان که افرادی همچون سعید مرتضوی، شرکت پویا، ناصرعلی سعادت ،‌ندارایانه، سهیل مظلوم و البته امیرحسین سعیدی نائینی، رییس کاریزماتیک دوره پیشین، هسته اولیه آن را تشکیل می‌دهند در ابتدا پیشنهاد سه صندلی سخت‌افزاری را به لیست رقیب داده بودند که ظاهرا کیفیت و کمیت پیشنهاد مورد پذیرش سخت‌افزاری‌ها واقع نشده بود و ناگزیر اتحاد ۱۵ به سه نام لیلی لاریجانی، گسترش انفورماتیک، علیرضا خمسه، راهبرد رایانه پردیس و احسان بیات از رایان اندیش رسیده است. هرچند این مثلث با دولتی بودن گسترش انفورماتیک، حضور خمسه در فعالیت‌های بانکی و افول ستاره تجاری بیات خیلی هم اشتهابرانگیز برای ذائقه صنفی رای‌دهندگان نیست ولی دست کم لیست اتحاد ۱۵ را با یک بالانس نسبی مواجه کرده است که با آزاده داننده به‌عنوان سرلیست، ثروتی،‌ رییس‌کرمی،‌ میری، صدری، فروزنده، رضا کرمی، حدادی، سیجانی، بیات، لاریجانی،‌ خمسه، بحری و معروفی در آستانه بسته شدن است. در انتهای لیست سازمانیان عنوان مظاهری از توسن و مهدیون از سماتک به‌عنوان گزینه‌های احتمالی اسم آخر به چشم می‌خورد. البته هنوز این گزینه وجود دارد که با کناره‌گیری افرادی در ابتدای لیست سازمان هردو این افراد در لیست نهایی سازمانیان قرار بگیرند.

همانگونه که انتظار می‌رفت وجود تجربه و قاطعیت بیشتر در جمع سازمان‌دهندگان لیست ۱۵ سبب شده است با انسجام بیشتری عمل کنند، به ویژه که حضور نداشتن خود سازمان‌‌دهندگان لیست در ترکیب کاندیدها هرچند وجهه پدرخواندگی آنان را پررنگ‌تر کرده است ولی در نهایت به آنها آزادی عمل لازم را داده که در مواجهه با نامزدهای رقیب و رفیق با آزادی عمل بیشتری عمل‌کنند. نمونه این ماجرا در رویارویی کوتاه مظلوم و پیربابایی آشکار بود.

ستاره‌های پراکنده
خط مشی صنفی سیامک پیربابایی نشان داده ‌است که وی خود سازمان‌دهنده‌ای صبور ولی به شدت هدفمند است برای همین عجیب نیست تا کنون وی هیچگاه با توجه به کاندیداتوری خودش گزینه سرلیست سخت‌افزاری‌ها بودن را نپذیرفته است. پذیرفتن جایگاهی که در لیست پرستاره سخت‌افزاری‌ها گزینه آسانی هم نیست.

هرچند هنوز از لیست نهایی این طیف از رقابت‌ها خبری نیست ولی در مقابل حدس‌زدن درباره این ترکیب هم دست کم تا میانه‌‌های آن دشوار نیست. در ابتدای لیست همچنان محمد حسین برخوردار از سام‌سرویس گزینه اول است ولی در فرایند صیقل خوردن به وضوح جایگاه وی ضعیف‌تر از پیش شده است. پس از برخوردار و خود پیربابایی مشخص است که یار قدیمی کامپیوتر ریز یعنی حسین سرکانی از ژرف‌نگر هم این اتحاد را برای حضور در انتخابات برگزیده است. شانه‌ساز زاده از غول اینترنتی شاتل هم حضورش قطعی شده ضمن اینکه محمود اعلایی از خدمات انفورماتیک راهبر هم چهر سرشناس این قطب جدید است. از ترکیب اعضای جداشده هیات پیشین مدیره سازمان هم پورنقش‌بند،‌ بیتا طهماسبی و بیدختی نژاد با اتحاد جدید همراه شده‌‌اند و تن به ریاست سازمان نداده‌اند. نام شبه دولتی‌ها هم با چراغی از داده‌پردازی کامل شده است و حجازیان از فناوران انیاک هم چهر شاخص بخش تجارت الکترونیکی این لیست است. در انتهای لیست هم قاعدتا باید یک جای ثابت برای بهناز آریا از موسس رو به رشد و خوشنام کهکشان در نظر گرفت.

بخش عمده‌ای از هویت لیست سخت‌افزاری- دولتی‌ها نیز وامدار سه چهره قدیمی، میان‌سال و نوخواسته بازار سخت‌‌افزار یعنی فرخ امیری، فرزاد فروردین و کوروش دوالو است که از شرکت‌های مادیران،‌ سامانه سبز و الماس به ترکیب سخت‌افزاری‌ها آمده‌اند. هرچند هنوز هیچ نکته‌ای درباره این سه کاندیداها نهایی نیست ولی ظاهرا برای تنوع بخشیدن به ترکیب غیر سخت‌افزاری‌ها بعید نیست این سه فعال صنفی به نفع همراهان دیگر خود کناره‌گیری کنند بنابر این باید دید انتهای لیست به چه اسامی‌ای خواهد رسید.

در ساختار فعلی که اتاق فکر رقبای سازمان به دنبال ایجاد همگرایی بیشتر در طیف صنفی خود است حضور افرادی همچون رضا دانش،‌ از نرم‌افزاری‌‌ها، سادینا آبائی و جعفر آبادی از مخابرات و شبکه‌ به هیچ‌وجه دور از انتظار نیست و البته از علیرضا علمی پر سرو صدا که می‌تواند بخش بیرون مانده‌ای از صنف را هم به لیست جدید جلب کند غافل شد. به هر حال با نزدیک شدن شمار نفرات این لیست به ۲۰ باید دید در نهایت چه کسانی به نفع چه کسانی کناره‌گیری خواهند کرد.

شایعات و دغدغه‌ها
هرچند مشخص است که بخشی از کاندیداهای سخت‌افزاری همانطور که پیشتر اشاره شد به نفع همراهانشان کنار خواهند رفت ولی شنیده‌ها نشان می‌دهد لیست اتحاد ۱۵ هم بدون تغییر نخواهد ماند. برای مثال در هفته گذشته مشخص شد سید مجید میرکبیری از کارت اعتباری کیش ایرانیان را باید از گردونه رقابت و لیست سازمانیان خارج کرد چراکه شرکت وی در کیش ثبت شده است و ارجاع قانونی لازم برای حضور در انتخابات استان تهران را ندارد. هرچند این حادثه برای اتحاد ۱۵ به قیمت از دست رفتن شاخص‌ترین چهره تجارت‌الکترونیکش تمام شد ولی دست کم در نهایت خط بطلانی جدی بر فرضیه لابی‌های ورا قانونی از سوی پدرخوانده‌ها کشید تا سازمانیان یک امتیاز مثبت هم در کیسه داشته باشند.

این جریان تلخ و شیرین برای سازمانیان با جنجال بر سر مزایده ترمینیشن و چهره شناخته شده لیست اتحاد ۱۵ در این زمینه یعنی حمید فروزنده همراه شد که مورد اعتراض جمعی از همکاران و همراهانش در کمیسیون تفتان قرار گرفت. فعلا که سازمان محکم پای این انتخاب خبرساز خودش برای اینترنتی‌ها ایستاده و با تکیه بر دفاع هیات مدیره فعلی گروه تفتان راضی شده است فروزنده را در لیست اتحاد نگه دارد ولی باید دید آیا خود شرکت‌های این بخش هم از مدیرعامل زیرک! توسعه ارتباطات پارس و معامله اوریجینشن او راضی خواهند بود یا نه؟

در طرف مقابل هم جدا از بحث ورود یا خروج کاندیداهای اخیر مشخص است که در لیست سخت‌افزاری‌ها برای داننده، ثروتی،‌ خمسه و لاریجانی باز بوده است و پیربابایی مطابق صحبت‌های خود درباره پیش قضاوت نکردن درباره کاندیداها عمل کرده ولی انسجام دیکته شده توسط سران اتحاد ۱۵ طبیعتا جایی برای اینگونه هم‌پوشانی‌ها نگذاشته است. البته مشخص نیست که مدیران دولت دیده‌ای ماننده لاریجانی و ثروتی تا هفته‌های آینده در کنار یاران فعلی خواهد ماند یا نه.

بحث ریاست سخت‌افزاری‌ها و دولتی‌ها هم خود از موارد مورد بحث است. از یک سو در فرآیند هفته‌ها‌ی اخیر بیش از پیش مشخص شده است محمد حسین برخوردار که ساکت‌تر و پشت پرده‌تر از همیشه است ویژگی‌های ادبی و منش مطبوع سازمان را ندارد و حتی در قیاس با همراهی مانند پیربابایی چندان با ذائقه بازار IT منطبق نیست و از سوی دیگر به تدریج مدیرعامل غول IT‌ وزارت بازرگانی یعنی اعلایی هم خیز خاموشی برای ریاست برداشته است که بدون هیچ مصداق بیرونی قابل پذیرش یا رد نیست. با این حساب لیست جدید حتی در صورت پیروزی هم باید با همین تهدیدات هم دست و پنجه نرم کند و بعید است حتی تندروترین منتقدان سازمان هم زیر بار مدیریت، رجلی با خاستگاه دولتی بروند.

راهبردهایی برای برنده شدن
در نگاهی اجمالی به چینش نامزده در دو قطب فعلی انتخابات مشخص است که نگاه متفاوتی نیز بر چارچوب‌های مدیریتی هیات مدیره‌هایی که از آنها بیرون خواهند آمد حاکم است.

در لیست اتحاد ۱۵ به وضوح اولویت بر یک‌دست بودن و هم‌دلی منتخبان قرار داده شده و به همین دلیل اگر چه لیست از چهره‌های تراز اول شرکتی و صنفی کم وبیش خالی است ولی در مقابل روحیه‌ کم وبیش مشابهی در میان شناخته‌شده ترین آنها به چشم می‌خورد که در تئوری مدنظر طراحان این لیست به وضوح هیات مدیره‌ای نظام محور را به ذهن متبادر می‌کند. به عبارت دیگر در هیات مدیره ناشی از اتحاد ۱۵ حتی آزاده داننده به‌عنوان سرلیست و رییس احتمالی هم نقش کلیدی روسای پیشین را ایفا نخواهد کرد و با روحیه باز و ذاتا سازمانی وی باید منتظر هیات مدیره‌ای بود که بسیار دبیرخانه‌ای ولی هماهنگ‌تر از پیشینیان عمل کند و طبیعتا در چنین لیست متمرکز و متحدی ستاره‌ها هم مورد نیاز نیستند.

از سوی دیگر، در لیست سخت‌افزاری‌ها – دولتی‌ها یک دو جین مدیر سرشناس دیده می‌شوند که در مجموع گردش مالی موجود در هیات مدیره ناشی از این لیست را بسیار سنگین و بار رایزنی آن را هم به همان نسبت بسیار سنگین می‌کنند. مشخص است در این ترکیب پرستاره مدیریت کردن چهره‌های مدعی نیز کار دشواری خواهد بود که در عمل نیز اثبات شده است ولی مشخصا سیسات طراحان این ائتلاف بر مبنای احیای کمیسیون‌ها قرار گرفته است. فرآیندی که طی آن روسای کمیسیون‌ها بر خلاف رویه سابق استقلال عمل بیشتری دارند و از حالت رو به فنای فعلی خارج می‌شوند. این لیست پرستاره مدیریتی قدرتمند هم می‌‌طلبد.

باید دید در هفته آینده در حالیکه لیست سخت‌افزاری‌ها نهایی می‌شود،‌ دولتی‌ها به جمع‌بندی می‌رسند و سازمانیان راهبردهای انتخاباتیشان را آغاز می‌کنند کدام یک از این دو تفکر برنده خواهد شد.
کد مطلب: 19657
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام