۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۷

تبعات آمارسازی در حوزه استارت‌آپ‌ها

ایتنا - اگر تا پیش از این شاهد انبوهی از رتبه‌بندی‌های ساختگی و فاقد شاخص و مستندات، از سوی منابع بی‌هویت در فضای مجازی بودیم، حالا برخی رسانه‌های رسمی نیز وارد کار دریافت سفارش انتشار رتبه‌بندی‌هایی از این دست شده‌اند تا فضاسازی‌ها اندکی رسمی‌تر شود.
تبعات آمارسازی در حوزه استارت‌آپ‌ها

علی شمیرانی - دوران سفسطه در خصوص استارت‌آپ‌هراسی در کشور پایان یافته و امروز دیگر نمی‌توان هر گونه نقد و طرح ابهام از این کسب‌وکارهای نوپا را با برچسب‌های نخ‌نما همچون مخالف توسعه و کارآفرینی پیوند داد، هرچند که برخی از مالکان و حامیان ولنگاری به نام توسعه استارت‌آپ‌ها همچنان از این برچسب‌ها استفاده کنند.

در کشور ما مثل بسیاری از پدیده‌های وارداتی، قبل از آنکه حتی تعریف مشخص و استانداردی از استارت‌آپ‌ها ارائه شود، آن دسته که به دنبال جلوافتادن از رقبای خود بودند، سپری به نام کارآفرینی و پیشرفت در یک دست و در دست دیگر هم شمشیر اتهام مخالفان جوانان و اشتغال را گرفتند تا به سرعت و در فضایی که حتی تعریفی جامع از کار ایشان وجود نداشت، (چه رسد به قوانین و مقررات) به سرعت راه پیشرفت خود را باز کنند.
شکل‌دهی به این وضعیت اما تنها از سوی سرمایه‌گذاران این استارت‌آپ‌ها انجام نشد و آنها طیف وسیعی از مسوولان دولتی و غیردولتی، رسانه‌ها و غیره را نیز بکار گرفتند تا به اهداف خود سریع‌تر برسند.

حالا می‌توان گفت آنها بی‌شک در تحقق فاز نخست پیشبرد اهدافشان موفق بودند و در شرایطی که انبوهی از شکایات و ابهامات نهادهای رسمی و غیررسمی به سرانجامی نرسید و آنها موقعیت خود را به کل تثبیت کردند، تازه شاهد راه‌افتادن گام‌های از جنس ساماندهی همچون تاسیس اتحادیه و تدوین برخی قوانین و مقررات در این عرصه هستیم که تقریبا از انتفاع افتاده‌اند و احتمالا برای دیگرانی کارایی دارد که دیرتر از آنها قصد ورود به این فضا را دارند.

اکنون اما شاهد تحقق فاز دوم اقدامات برخی از فعالان استارت‌آپی هستیم، یعنی ساختن حباب‌های بزرگ به پشتوانه تبلیغات گسترده دولتی و غیردولتی در سالیان گذشته و عرضه این حباب‌ها به بازار بورس و سرمایه کشور. یعنی جاییکه احتمالا شاهد جذب سرمایه‌های مردمی و سپس خروج سرمایه‌گذاران اصلی و در نهایت ترکیدن این حباب‌ها خواهیم بود.

همه می‌دانیم که در شرایط بروز بحران‌هایی از این دست، هیچ مقام مسوولی پاسخگو نبوده و حتی شاهد عزل یک مقام رده پایین هم نخواهیم بود چه رسد به برخورد با مقامات بالاتر.

در این میان اما برای فراهم‌سازی مقدمات ورود این قبیل حباب‌ها به بازار سرمایه، اگر تا پیش از این شاهد انبوهی از رتبه‌بندی‌های ساختگی و فاقد شاخص و مستندات، از سوی منابع بی‌هویت در فضای مجازی بودیم، حالا برخی رسانه‌های رسمی نیز وارد کار دریافت سفارش انتشار رتبه‌بندی‌هایی از این دست شده‌اند تا فضاسازی‌ها اندکی رسمی‌تر شود.

انتظار برخورد با منابع ناشر این رتبه‌بندی‌ها قطعا انتظاری بی‌فایده و بی‌سرانجام است، اما این را می‌دانیم که تبعات این قبیل اقدامات، می‌تواند چیزی شبیه به ماجرای موسسات مالی غیرمجاز را رقم بزند که نتایج آن امروز پیش روی ماست. (منبع:فناوران)
 
کد مطلب: 52155
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام