کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یک سبیت و دو ایران

13 دی 1395 ساعت 14:37

ایتنا - در شرایطی که رفته رفته باید برای استفاده از فرصت‌های پسابرجام با هدف نمایش ظرفیت فاوای کشور و جلب سرمایه و دانش بهره برد، خودمان با دست خودمان توان و امکانات صنعت‌مان را به دو نیم می‌کنیم.




ایمان بیک - مهم‌ترین رویداد بین‌المللی پیشِ روی صنعت فناوری اطلاعات ایران در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۵، نمایشگاه سبیت هانوفر ۲۰۱۷ است.

برپایی پاویون اختصاصی ایران در سبیت سابقه‌ای طولانی دارد و با وجود فراز و نشیب‌های زیاد، معمولا حضور یکپارچه در این نمایشگاه مدنظر نهادهای مرتبط با فناوری اطلاعات ایران بوده است. در سال‌های دورتر، کنسرسیوم ثنارای با جلب حمایت‌های نهادهای دولتی و حاکمیتی ازجمله وزارت صنایع و شورای عالی اطلاع‌رسانی چند دوره متوالی پاویون رسمی ایران را در این نمایشگاه برپا کرد و پس از آن نیز اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار، چند دوره با دریافت همین حمایت‌ها و بعد هم با پشتیبانی اتاق بازرگانی ایران، مسئولیت برپایی این پاویون را بر عهده گرفت. با وجود تمام نقاط قوت و کاستی، آنچه همواره ویژگی حضور ایران در این نمایشگاه بوده، مشخص بودن مجری یگانه پاویون کشوری به هر دلیلی، از ورشکستگی مجری قبلی گرفته تا قدرت چانه‌زنی مجری دیگر، بوده است.

اما اتفاقی که نخستین بار برای سبیت سال آینده میلادی اتفاق افتاده، اقدام همزمان دو مجری(اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای) برای برپایی پاویون کشوری در این نمایشگاه است.
اینکه کدام یک از این دو برای برپا کردن پاویون ایران محق‌ترند، بحث این نوشته نیست. آنچه مهم است اینکه در شرایطی که رفته رفته باید برای استفاده از فرصت‌های پسابرجام با هدف نمایش ظرفیت فاوای کشور و جلب سرمایه و دانش بهره برد، خودمان با دست خودمان توان و امکانات صنعت‌مان را به دو نیم می‌کنیم.

می‌توان از حالا پیش‌بینی کرد که در صورت داشتن دو پاویون، آنچه در هر کدام به نمایش در می‌آید، نماینده توان و ظرفیت‌های فاوای ایرانی نیست؛ بلکه نمایشی از داستان انشقاق و رقابتی کهنه شده بر سر فرصت‌هایی که هنوز ایجاد هم نشده است.
به نظر می‌رسد صنف فناوری اطلاعات ایران باید در چنین بزنگاه‌هایی بلوغ خود را در هماهنگی و همکاری به رخ بکشد، وگرنه سبیت و صد نمایشگاه کوچک و بزرگ دیگر هم که بیاید و برود، از این کشاکش قدرت و برتری‌جویی پشیزی به صنعت فاوا نمی‌ماسد. (منبع:فناوران)
 


کد مطلب: 47329

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/47329/یک-سبیت-دو-ایران

ايتنا
  https://www.itna.ir