۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۶

دوران جدید شورای عالی فضای مجازی

ایتنا - تشکیل این نهاد قابلیت تبدیل به یک "فرصت ملی" را دارد.


محمود اروج‌زاده
تغییر اخیر در شورای عالی فضای مجازی را می‌توان کاملا مثبت و مفید ارزیابی کرد؛ اما چرا؟
شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهادی نوپا که وظیفه‌ای خطیر بر عهده دارد و باید یک خلاء اساسی در لایه مدیریت دانش/صنعت آی.تی را ترمیم نماید، متاسفانه روزگار خوبی را سپری نکرده است. قاعدتا بخشی از این عدم توفیق به سبب جوان بودن آن قابل اغماض است، اما همین ضعف نیز بدلیل جایگاه بالای این نهاد پررنگ‌تر می‌نماید.
ولی آنچه از دیدگاه منافع ملی می‌تواند قابل نقد باشد، پیدایش رگه‌های انحراف از تکالیف مهم در بخشی از این نهاد تازه‌تاسیس است که شواهد فراوانی هم می‌توان برای آن ارائه کرد، از فربه کردن بی‌دلیل ساختار و وظایف تا پرداختن به انبوه کارهایی که اساسا در دستور کار دیگر سازمان‌هاست و لاجرم تلاش برای حذف دیگران و گسترش سیطره این نهاد تلقی می‌شود(که گویا یک رسم متعارف در مدیریت سازمان‌های نوپا در کشورمان است!)

مروری سریع بر رسانه‌های عرصه آی.تی کشور خصوصا در چند ماه گذشته، نشان می‌دهد که این آسیب‌پذیری چگونه توانسته ستاد این نهاد را تحت تاثیر قرار دهد و چهره‌ای عجول و گاه پرخاشگر و علاقه‌مند به تقابل با دیگر دستگاه‌ها برایش ترسیم کند. شان و جایگاه سازمانی که باید در عالی‌ترین جایگاه به تفکر و سیاستگذاری برای پیشروترین فناوری امروز جهان بنشیند قطعا فراتر از این رفتار است، چرا که تشکیل این نهاد قابلیت تبدیل به یک "فرصت ملی" را دارد که اساسا با چنین شیوه برخورد غیرعلمی سازگار نیست.

دبیرخانه این شورا به موازات مرکز ملی فضای مجازی ضمن آنکه نقطه اتصال با این نهاد است، ضمنا می‌تواند نقش مغز متفکر این نهاد نوپا را نیز عهده‌دار شود.
به هر حال شاید تاکید دبیر جدید این شورا بر اولویت "برنامه ششم توسعه" را بتوان مهم‌ترین نقطه امید برای دوران جدید این نهاد دانست.
منبع: عصر ارتباط
منبع: ITanalyze.com
کد مطلب: 38500
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام