۳
۰
plusresetminus
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۲

دلیل عدم شفافیت در وام‌های حمایتی وزارت ارتباطات چیست؟

ایتنا - عدم اطلاع‌رسانی به‌هنگام در این خصوص موجب شده تا زمزمه‌هایی مبنی بر وجود رانت‌های اطلاعاتی از سوی بخشی معدود که به نوعی به دست‌اندرکاران این وام‌ها دسترسی دارند، مطرح شود.
دلیل عدم شفافیت در وام‌های حمایتی وزارت ارتباطات چیست؟


علی شمیرانی
نزدیک به دو سال است که برخی از فعالان خصوصی صنعت ‌ICT (فاوا) در لفافه پیگیر سرنوشت وام‌های حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.

پیش از این گفته می‌شد که تخصیص وام‌ها به عهده معاون بین‌الملل وزیر ارتباطات است. به هر تقدیر گره کار پرداخت این وام‌ها ظاهرا مسائل مدیریتی درون این وزارتخانه بود که با وعده تشکیل کارگروه وجوه اداره شده و اضافه شدن مسئولان و کارشناسانی از داخل و بیرون وزارت ارتباطات، قول تسریع در پیگیری و تزریق بودجه از محل مذکور داده شد.

اما از سال گذشته تاکنون با وجود تغییرات در ترکیب و اعضای بررسی طرح‌های ICT، همچنان اطلاعاتی از کم و کیف پیشرفت کار در دسترس نیست.
البته در پشت صحنه تحرکاتی دیده می‌شود و ظاهرا اتفاقاتی در خصوص تهیه دستورالعمل پرداخت و شیوه‌نامه ارزیابی وام‌های مذکور صورت پذیرفته است.

تشکیل کمیته‌های استانی برای طرح مذکور نیز ظاهرا با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه است.

نکته جالب آنکه در همین حال شنیده شده برخی از ارائه‌دهندگان طرح‌ها از مرحله معرفی به بانک عامل نیز عبور کرده و بخشی از وام خود را نیز دریافت کرده‌اند. اما عدم اطلاع‌رسانی به‌هنگام در این خصوص موجب شده تا زمزمه‌هایی مبنی بر وجود رانت‌های اطلاعاتی از سوی بخشی معدود که به نوعی به دست‌اندرکاران این وام‌ها دسترسی دارند، مطرح شود.

در این میان به غیر از روال مرسوم که سخنگویی برای طرح‌ها و پروژه‌هایی از این جنس وجود ندارد، موضوع دیگر به نگرانی از نحوه حفظ طرح‌ها و ایده‌های واصله باز می‌گردد.
به هر حال طرح‌های ارائه شده باید حاوی تمام جزئیات از ایده تا اجرا و ریز برآوردهای مالی و بازاریابی‌های مربوطه باشد. به همین جهت هر طرح به شکل بالقوه نوعی سرمایه برای ارائه دهنده محسوب می‌شود که در تدوین آن وقت، هزینه و تجربه‌ای نقش داشته است.

شکی نیست که مدیریت این قبیل از طرح‌ها همواره چالش‌های خاص خود را خواهد داشت، اما به هر حال با وجود داشتن تجربه مشابه در طرح توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات(تکفا) از سوی برخی دست‌اندرکاران این طرح که هم‌اکنون نیز در کارگروه وجوه اداره شده حضور دارند، می‌توان ضمن به حداقل رساندن مشکلات، نسبت به تسریع و شفاف‌سازی بیشتر اقدام کرد.
 
کد مطلب: 36562
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
این هم از شفافیت در دولت آقای روحانی!
feedback
Iran, Islamic Republic of
پس روحانی مچکریم :)
feedback
Iran, Islamic Republic of
تو این مملکت دنبال شفافیت نباش که شاید کله پا بشوی توسط موجودات اسمانی و اجنه!!!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام