۱
۰
plusresetminus
شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۸

اپراتورها در بن‌بست پیام‌رسان‌های موبایلی

ایتنا - اپراتورهای کشورهای اروپایی نیز با مسایلی از این دست مواجه هستند، اما آنها در یکی از راه‌کارهای خود سعی کرد‌ه‌اند با انواع امتیازات و بسته‌های تشویقی اعم از ارسال حجم مناسبی پیامک و تماس رایگان، مانع از دست دادن بخش زیادی از مشترکان خود شوند.


علی شمیرانی - این روزها تقریبا اکثر کاربران ایرانی در محل کار و خانه به اینترنت دسترسی داشته و پیام‌رسان‌های موبایلی نیز یکی از برنامه‌های همیشه آنلاین زیر دست آنها است.
این برنامه‌های کوچک و کاربردی با هزینه‌هایی چند هزار دلاری، حالا هزاران میلیارد دلار سرمایه اپراتورهای تلفن در سراسر جهان را با تهدید جدی مواجه کرده‌اند.

کاربران این نرم‌افزارها طبعا از رواج چنین ابزاری بسیار خشنود هستند. اما دولت‌ها علاوه بر کاهش درآمدها با چالش‌های امنیتی و اجتماعی بسیار جدی مواجه شده‌اند.
این نرم‌افزار‌های کوچک به سرعت و سهولت زیرساخت‌های سنگین اپراتورها و هزاران شغل را در معرض تهدید قرار داده‌اند.

برای نمونه سال گذشته دولت امارات زیان یکی از اپراتورها در کشورش توسط وایبر را چیزی فراتر از یک میلیون دلار در ماه اعلام کرد.
حالا بسیاری از کشور‌ها مانند امارات بجای هزینه برای مسدود کردن وایبر، دست به دامان خود وایبر شده‌اند و با پرداخت هزینه به آن، تقاضای بستن تماس‌های خروجی و همچنین ارسال پیامک از طریق پیش شماره امارات را کردند.

به هر تقدیر این موضوع تبدیل به یک چالش جهانی شده که علاوه بر اپراتورها، دولت‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
کما این که به گفته مدیرعامل همراه‌اول در صورت ضرر اپراتورها از محل فعالیت بی‌ضابطه این اپلیکیشن‌ها، دولت حتی بیش از اپراتورها ضرر می‌کند. زیرا در قانون بودجه ۹۴ رگولاتوری‌ باید ۵ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز کند و این رقم از محل درآمد اپراتورها است. بنابراین اگر درآمد اپراتورها کاهش یابد تامین این درآمد نیز دچار مشکل خواهد شد.

درخواست از کاربران برای عدم استفاده از این ابزارها و فیلترینگ، احتمالا کمک چندانی به حل این موضوع نخواهد کرد.
از این رو به نظر می‌رسد اپراتورها باید بین شرایط بد و بدتر، سریع‌تر دست به کار شده و با مسایل دنیای جدید مواجه شوند.

اپراتورهای کشورهای اروپایی نیز با مسایلی از این دست مواجه هستند، اما آنها در یکی از راه‌کارهای خود سعی کرد‌ه‌اند با انواع امتیازات و بسته‌های تشویقی اعم از ارسال حجم مناسبی پیامک و تماس رایگان، مانع از دست دادن بخش زیادی از مشترکان خود شوند.
به هر تقدیر بخشی از راه حل این مساله تنها قوانین محدودکننده نبوده و اپراتورها باید سیاست‌های تشویقی را نیز به سرعت در دستور کار خود بگذارند.
چراکه کاهش بی‌سابقه پیامک‌های عید امسال ایرانی‌ها، مهمترین زنگ خطر برای اپراتورها بود.
 
کد مطلب: 35710
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
5 هزار میلیارد تومان پول رگولاتوری یعنی اینترنت رایگان برای همه مردم ایران
یعنی زیرساخت های چند صد هزار ترابیتی فیبرنوری
و ...
در ضمن سود شرکت های ارتباطی و سرمایه گذاری اونها هم بماند
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام