۰
plusresetminus
شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۳

درباره تغییر رویکرد در حوزه ICT

ایتنا - شاید بد نباشد وزارت ارتباطات در کنار کلیات طرح‌ها و برنامه‌های خود در سال جاری، بسته‌های سرمایه‌گذاری مشترک دولتی و خصوصی طراحی کند تا سایر طرف‌های ذینفع در بخش خصوصی نیز به شکل مشخص زمینه‌های همکاری مشترک را شناسایی کنند.


علی شمیرانی - وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گویا در سال جاری نوعی تغییر رویکرد را در دستور کار خود قرار داده است. به همین جهت و برای نخستین بار وزیر ارتباطات در نخستین روزهای کاری خود یک نشست با نمایندگان رسانه‌ها و یک همایش با حضور مدیران، فعالان و سرمایه‌گذاران بخش ICT برگزار کرد که در نوع خود رویکردی جدید محسوب می‌شود.
هر چند که شیوه تعامل وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌های آن با رسانه‌ها همچنان ساختاری هدفمند ندارد و از ظرفیت رسانه‌ای کشور به شکل حساب‌شده‌ و حرفه‌ای بهره‌گرفته نمی‌شود. به عبارت دیگر این وزارتخانه هنوز برنامه‌ای روشن برای رسانه‌ها نداشته و به نشست‌های سنتی و مرسوم پرسش و پاسخ بسنده می‌شود. حال آنکه این نهاد می‌تواند ظرفیت و تمرکز رسانه‌ای کشور را روی اهداف پیش روی خود متمرکز کرده و با جلب توجه افکار عمومی و مسوولان کلان به هموارسازی مسیر پیشرفت طرح‌ها و برنامه‌هایش بپردازد.

وزارت ارتباطات اما سال جدید را با برگزاری همایشی با حضور فعالان حوزه ICT آغاز کرد. هر چند که در این نشست نیز نیش و کنایه‌هایی میان طرفین دولتی و خصوصی رد و بدل شد. از جمله این که گفته شد دولت قبل نیز وعده‌های مشابه می‌داد و وزیر ارتباطات هم تلویحا بخش خصوصی را چند تکه دانست که مراعات حال یکدیگر را نمی‌کنند.

در نهایت نیز خروجی این جلسه تشکیل کمیته‌ای بود که در سه تا چهار ماه آینده راه‌کار عملیاتی همکاری خصوصی‌ها و دولت را ارائه کنند.
به هر تقدیر نفس شنیدن رو در روی مشکلات و نظرات دولت و بخش خصوصی همواره مورد تایید است. چراکه حداقل کارکرد نشست‌هایی از این دست روشن شدن تکلیف طرفین است که به قول فرنگی‌ها، دولت و خصوصی‌ها هر دو روی یک صفحه هستند یا نه.

در این میان شاید بد نباشد وزارت ارتباطات در کنار کلیات طرح‌ها و برنامه‌های خود در سال جاری، بسته‌های سرمایه‌گذاری مشترک دولتی و خصوصی طراحی کند تا سایر طرف‌های ذینفع در بخش خصوصی نیز به شکل مشخص زمینه‌های همکاری مشترک را شناسایی کنند. این موضوع به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات بیشتر از حوزه ارتباطات به چشم می‌آید.

به هر حال اپراتورهای ارتباطی و دیتا بر اساس رقابت و نیاز بازار، روی ریل توسعه قرار دارند و هر زمان که لازم باشد در زیرساخت‌های خود بدون درخواست مساعدت‌های مالی از دولت سرمایه‌گذاری هزاران میلیاردی می‌کنند. اما حوزه فناوری اطلاعات همچنان وضعیت متفاوت و نامشخصی دارد.
 
کد مطلب: 35448
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام