۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۴

نقدی بر رشد قارچ‌گونه سایت‌های خبری فارسی

ایتنا - نکته جالب‌تر در بررسی این موضوع، شاید نوع انتخاب مطالب منتشر‌شده در این سایت‌ها است؛ کپی‌کاری کورکورانه و بدون هیچ روش و منطق معین و حتی موضوع مشخص.


توحید قهرمانی - عصرارتباط -  احتمالا شما هم در گشت‌و‌گذارهای خود در اینترنت متوجه وجود سایت‌های خبری و مجله‌های اینترنتی بسیار زیادی شده‌اید که اغلب کاملا شبیه به همدیگر فعالیت می‌کنند و گاهی حتی مطالب‌شان هم شبیه به هم است!

متاسفانه اکثر افرادی که وارد این حوزه، یعنی خبر و اطلاع‌رسانی در وب می‌شوند یک پیش‌فرض را در نظر می‌گیرند: راه‌اندازی سایتی که در همه موضوعات، مطالب منتشر شده توسط دیگران را با کمی تغییر (و حتی بدون تغییر) بازنشر می‌کنند و از این طریق به بازدید بالایی می‌رسند و پس از مدتی با جذب تبلیغات به دلیل بازدید بالا، به درآمدزایی می‌رسند.
اما این مسئله به همین راحتی و با همین روش امکان‌پذیر است و اتفاق می‌افتد؟ مسلما خیر!
اگر نگاهی دقیق‌تر به رشد قارچ‌گونه این سایت‌ها که اکثرا با عنوان‌هایی مثل بزرگ‌ترین پایگاه خبری X یا بزرگ‌ترین مجله اینترنتی فعالیت خود را آغاز می‌کنند بیندازیم، کاملا مرز بین راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار با برنامه‌ریزی دقیق را با کسب‌و‌کاری که صرفا بر پایه فکر و خیال راه‌اندازی شده است و حتی به‌صورت کامل نمی‌توان آن را کسب‌و‌کار نام‌گذاری کرد، درک خواهیم کرد.

نکته جالب‌تر در بررسی این موضوع، شاید نوع انتخاب مطالب منتشر‌شده در این سایت‌ها است؛ کپی‌کاری کورکورانه و بدون هیچ روش و منطق معین و حتی موضوع مشخص.
گذشته از آسیبی که کپی‌کاری به تولیدکنندگان محتوا وارد می‌کند، ضرری که متوجه همین سایت‌ها است را نیز نمی‌توان به هیچ عنوان نادیده گرفت.

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد!
از آنجایی که در این سایت‌ها طبق سیاست «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» هر نوع مطلبی یافت می‌شود، در نهايت مطالبی هم منتشر می‌شوند که به مزاج عده‌اي از کاربران با یک سلیقه تقریبا مشترک خوش نیاید و این یعنی از دست دادن آن دسته از کاربران تنها با یک مطلب! همین موضوع آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند که این سایت‌ها کاربران زیادی را از دست بدهند.
در طرف دیگر، موتورهای جست‌و‌جو قرار دارند؛ موتورهای جست‌وجویی که مدیران این سایت‌ها روی ورود بازدیدکنندگان به سایت از طریق آنها امید زيادي دارند.
همان‌طور که شاید شنیده باشید، گوگل به‌عنوان بزرگ‌ترین موتور جست‌و‌جو در جهان، چند سالی است که سیاست‌های خود را بر اساس برخورد با سایت‌های کپی‌کار تنظیم کرده است. سیاست‌های بسیار سخت‌گیرانه و اکثرا همراه با جریمه‌های سنگین همچون حذف یک بخش یا کل محتوای سایت خاطی از نتایج جست‌و‌جو است.
مدیران این نوع سایت‌ها با دانش اندک در مورد موتورهای جست‌و‌جو که یا قبل از شروع به کار دارند یا در حین انجام کار کسب می‌کنند، می‌توانند مدتی محتوای غیرمجاز خود را در میان محتوای با‌ارزش سایت‌های دیگر بگنجانند، اما پس از مدتی (که ممکن است بسیار کوتاه یا نسبتا طولانی باشد) با شناسایی غیرمجاز بودن محتوایشان توسط موتورهای جست‌و‌جو، جایگاه خود و در نتیجه بازدید ورودی از موتورهای جست‌و‌جو را به‌طور کامل از دست بدهند.
به همین دلایل خیلی ساده است که به محض کوچک‌ترین به‌روزرسانی در الگوریتم‌های گوگل، سایت‌های زیادی از میان سایت‌های فارسی‌زبان با جریمه رو‌به‌رو می‌شوند و گاهی دیده می‌شود که سایت‌های تقریبا معتبر نیز به این بلا دچار می‌شوند.

وب فارسی در تسخیر اسپم‌ها
پس از مدتی که مدیران این سایت‌ها از موتورهای جست‌و‌جو نا امید شدند، به‌دنبال روش‌های غیرمتعارف و نه‌چندان قانونی می‌روند که برای تعریف همه آنها می‌توان یک کلمه را به کار برد: اسپم!
این روش‌ها دامنه گسترده‌ای را از ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی ناخواسته تا استفاده از پاپ‌آپ‌ها در بر می‌گیرند. البته برخی از مدیران در استفاده از این روش‌ها خلاقیت‌ به خرج می‌دهند و می‌توانند با صرف هزینه‌های بسیار زیاد، خود را برای مدتی در بین سایت‌های پربازدید نگه دارند. اما پس از مدتی سقوط بسیار بدي را تجربه خواهند کرد؛ موضوعي که بسیاری از سایت‌های مشهور وب فارسی در گذشته آن را تجربه کرده‌اند.
راهکاری که برای جلوگیری از این اتفاقات پیشنهاد می‌شود، جلوگیری از کپی‌کاری‌های غیرمجاز و بی‌پرواست!
کپی‌کاری نه فقط در محتوا و مطالب سایت، بلکه در مورد نوع فعالیت سایت‌ها نیز رخ می‌دهد. اگر این‌گونه نبود، امروزه شاهد رشد قارچ‌گونه سایت‌هایی نبودیم که به طمع مشاهده چند آگهی در سایت‌های پربازدید، راه‌اندازی می‌شوند.

راهکارهایی برای راه‌اندازی سایت موفق
بهتر است تا اگر شما هم قصد راه‌اندازی سایتی خبری یا یک مجله اینترنتی واقعی را دارید، مانند نمونه‌های موفق آن، با برنامه‌ریزی و انجام تحقیقات لازم، راه و روش خود را مشخص کنید و طبق هدفی که دارید قدم در راه بگذارید.
موضوعاتی را که می‌خواهید در مورد آنها برای کاربرانتان تولید محتوا کنید از همان ابتدا مشخص کنید. نیازي نیست برای جذب مخاطب بیشتر به هر دری بزنید و هر مطلبی را به هر قیمتی منتشر کنید.
مطمئن باشید وقتی در یک موضوع خاص و تخصصی به‌عنوان مرجع شناخته شوید، می‌توانید بازار آگهی‌های اینترنتی آن موضوع خاص را نیز از آن خود کنید و حتی بسیار بیشتر از سایت‌های عمومی کسب درآمد کنید.
برای کاربرانتان احترام قائل باشید و اجازه بدهید تا آنها این احترام را در محتوای با‌ارزش تولید‌شده‌تان و همچنین در قالب زیبای طراحی شده برای سایت‌تان ببینند.
برای سایت خود برنامه بلندمدت داشته باشید. به هیچ‌عنوان برای کسب سودی یک یا دو ساله وارد این بازار نشوید. مطمئن باشید که اگر درست و با برنامه‌ریزی یک سایت خبری یا مجله اینترنتی راه‌اندازی کنید و مخاطبان خودتان را داشته باشید، سال‌های سال می‌توانید در این بازار ماندگار باشید.
اجازه بدهید تا کاربران خط و مشی محتوایی و فعالیت شما را بشناسند. با کپی‌کاری، شما تنها به نشر افکار و خط مشی دیگران کمک می‌کنید و به جای پیشرفت سایت خودتان به آنها کمک می‌کنید تا بدون دردسر از شما به‌عنوان یک پله برای پیشرفت استفاده کنند.
چیزی که امروز در وب فارسی مشهود است، استقبال زیاد مخاطبان از سایت‌های خبری و مجله‌های اینترنتی حرفه‌ای است. اما آیا این دلیل خوبی برای راه‌اندازی سایت‌های بدون برنامه و زردی است که تنها سودی که برای فارسی‌زبانان دارند، بالا بردن تعداد دامنه‌های ثبت شده و فعال به زبان فارسی است؟
 
کد مطلب: 34541
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام