۰
plusresetminus
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۳

تأمل در دیدگاه دولت پیرامون فیلترینگ

ایتنا - مطمئناً تدبیر در این نیست که نگاه از بالا به پایین و دستوری باشد بلکه دولت دیدگاه کاملاً «اقناعی» دارد.


جواد افتاده - روزنامه ایران - «دیر یا زود باید محدودیت استفاده از فیس‌بوک برداشته شود.» این ‌را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با الجزیره گفته است و آخرین اخبار رسمی از موضوع فیلترینگ حاکی از آن است که وزرای ارتباطات و ارشاد مسئول سیاستگذاری دولت برای کمیته فیلترینگ یا همان تعیین مصادیق مجرمانه شده‌اند؛ کمیته‌ای که ۱۳ عضو دارد که ۶ عضو آن نمایندگانی از دولت هستند.

آنچه که مسلم است نگاه دولت تدبیر و امید به فیلترینگ نگاه سلبی نیست، بلکه کاملاً نگاه ایجابی دارند، فیلترینگ را کارآمد نمی‌دانند بلکه فعالیت هدفمند و منطقی را جدی و مهم تلقی می‌کنند. نگاهی که دیگر اعضای کمیته فیلترینگ با آن کاملاً مخالف هستند.
حتی وزیر ارتباطات نیز می‌گوید: «دبیر کمیته تعیین مصادیق مجرمانه باید فردی فنی باشد.»

این در حالی است که پیش‌تر وزیر ارشاد گفته بود کمیته فیلترینگ باید زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی باشد زیرا مرتبط‌ترین و تخصصی‌ترین نهاد در حوزه فضای مجازی در کشور است و از طرفی بازوی اجرایی شورای عالی فضای مجازی محسوب می‌شود. شورایی که قرار است سیاست‌‌های کلان حوزه فیلترینگ را اتخاذ کند و مقررات مشخصی برای شبکه‌های اجتماعی نیز در نظر بگیرد.
شاید این نگاه باعث شده است که وزیر ارشاد سخن از ضرورت اصلاح قانون به میان آورد و بگوید که کمیته فیلترینگ باید زیر مجموعه مرکز ملی فضای مجازی باشد. البته همیشه شاهد بوده‌ایم که در صورت لزوم قانون هم اصلاح می‌شود، کافی است همت آن باشد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که دولت تنها وزارت ارتباطات (مسئولان فنی) را متولی فضای مجازی و فیلترینگ نمی‌داند بلکه نگاه فرهنگی جامعی به آن دارد؛ نگاهی که وزیر فرهنگ بدون تعارف و شفاف از آن سخن می‌گوید.

این در حالی است که دکتر روحانی، رئیس جمهوری کشورمان بارها درباره حق دسترسی مردم به اطلاعات سخن گفته است و در گفت‌وگوهای رسمی خود تأکید کرده که مردم باید به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

مطمئناً تدبیر در این نیست که نگاه از بالا به پایین و دستوری باشد بلکه دولت دیدگاه کاملاً «اقناعی» دارد.
 
کد مطلب: 29294
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام