۱
۰
plusresetminus
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۸

ICT در 100 روز اول دولت: حرکت کند وزارت ارتباطات

ایتنا - این وزارتخانه در مدت اخیر بیشترین تمرکز و درگیری خود را با شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار گذاشته است و از سایر بخش‌های این وزارتخانه و برنامه‌های احتمالی ایشان خبری در دست نیست.


علی شمیرانی - دولت یازدهم نزدیک به ۳۰ روز تا برنامه موسوم به ۱۰۰ روز اول کاری دولت زمان دارد.
مقرر شده بود در مدت مذکور دولت گزارشی از وضعیت کشور به مردم ارایه کرده و بعد از آن نیز وارد برنامه‌های خود بر اساس تحلیل صد روزه شود.

در این مدت وزارتخانه‌ها تغییرات و تحولات مدیریتی و ساختاری زیادی را انجام داده‌اند که شاید وزارت نفت و وزارت صنعت را بتوان پیشتاز این تحولات دانست.

وزارت ارتباطات در میان سایر وزارتخانه‌ها تقریباً از نظر تغییر و تحول در رده‌های آخر دولت یازدهم محسوب می‌شود، برخی معاونت‌ها صرفاً شاهد تغییرات در حد معاون بوده و برخی معاونان سابق این وزارتخانه نیز در سمت خود ابقا شده یا به معاونت دیگر رفته‌اند.

از نظر ساختاری نیز اگرچه وزارت ارتباطات وعده بازگشت مرکز تحقیقات مخابرات و سازمان فضایی به این وزارتخانه را داده بود اما بر اساس اخبار سازمان فضایی در نهاد ریاست جمهوری ماندنی شد و مرکز تحقیقات هم یکی از مراکز چالش‌برانگیز میان این وزارتخانه و شورای عالی فضای مجازی بود، ظاهراً به وزارتخانه بازگشت.

از نظر برنامه‌ای اما هنوز خبری از وزارت ارتباطات به گوش نمی‌رسد.

این وزارتخانه در مدت اخیر بیشترین تمرکز و درگیری خود را با شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار گذاشته است و از سایر بخش‌های این وزارتخانه و برنامه‌های احتمالی ایشان خبری در دست نیست.

در این میان تنها معاونت این وزارتخانه که از برنامه‌ها و وضعیت فعلی خود گزارش داده معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات که تقریبا جزو آخرین معاونان پیوسته به این وزارتخانه است.
وی با تاکید بر این که وضعیت ICT کشور از وجود اختلاف فاحش با اهداف کمی و کیفی برنامه پنجم توسعه حکایت دارد گفته، بودجه سال ۹۳ را براساس جبران عقب ماندگی فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف می‌کنیم.

به گفته وی در این زمینه گزارش وضعیت موجود از بعد کمی و کیفی و سرمایه‌گذاری تا ۱۵ آذرماه تدوین و به وزیر ارتباطات ارائه می‌شود.

به این ترتیب تنها معاونتی که ظاهراً تا پایان دوره صدروزه تحلیل وضعیت کشور گزارش خود را به وزیر ارتباطات ارایه خواهد کرد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی است.
اگرچه باید بر این نکته نیز تاکید کرد که بخش‌های قابل توجهی از وزارت ارتباطات تحت پوشش گزارش مذکور خواهند بود و ظاهراً معیارها نیز برنامه پنجم توسعه خواهد بود. معیاری که دولت قبلی دستیابی به برخی اهداف آن را غیرممکن می‌دانست.

به هر حال اگرچه شخص وزیر ارتباطات نیز در برنامه‌ پیشنهادی خود به مجلس و اظهاراتش از نخستین روز وزارت مواردی را مطرح کرده، لیکن باید منتظر ماند و دید در پایان صد روز اول دولت، می‌توان منتظر ترسیم وضعیت دقیقی از صنعت ICT کشور و راه‌های دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه باشیم یا نه؟
 
کد مطلب: 28129
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
بیچاره ما کاربران ایرانی
راست گفته اند که اینترنت ایران در یک کلام یعنی: محدودیت دات کام.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام