۱
۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۵

مسئولیت رگولاتوری در عقب‌ماندگی کشور

ایتنا - در حال حاضر وزیر ارتباطات با مخابرات و همراه اول اختلاف‌هایی دارد و گفته می‌شود موافق ارایه مجوز به این اپراتورها نیست.


جهان صنعت - سعید همتی- در کنار هیاهو برای رفع تحریم‌های خارجی که حوزه گسترده‌ای از نفت تا فناوری‌های پیشرفته را دربرمی‌گیرد این روزها مردم ایران با یک تحریم داخلی نیز مواجه هستند. 

قرار بود اپراتور سوم یا همان رایتل برای کشور نسل سوم تلفن‌همراه را که شامل خدمات بسیار متنوع و دارای ارزش‌افزوده بالایی است به ارمغان آورد.
امتیاز ارائه خدمات نسل سه نیز به شکل انحصاری به مدت مشخصی در اختیار این اپراتور گذاشته شد تا امکان رقابت با رقبای بزرگ‌تر را بیابد اما این دوره حفاظت سال گذشته به سر آمد و این اپراتور نیز به علت عقب‌ماندگی در تعهدات خود توانست در روالی متفاوت این‌بار از رییس‌جمهور پیشین یک مهلت دوباره بگیرد؛ مهلتی که البته اواسط سال آینده تمام می‌شود.
 به این ترتیب باز هم کشور از ارایه این خدمات به مردم محروم شد. 

این در حالی است که به گفته کارشناسان سال گذشته که رایتل خدمات خود را عرضه کرد ما یکصد ‌ و هشتاد ‌و پنجمین کشور دنیا و چهاردهمین کشور منطقه بودیم که نسل سوم را ارایه کردیم البته برای کمتر از یک درصد مردم.
این در حالی است که اکنون نسل چهارم در ۹۰ کشور جهان و ۹ کشور منطقه راه‌اندازی شده است. 

به عبارت دیگر ما در حالی همچنان کشور را از نسل سوم محروم کرده‌ایم که این نسل در دنیا تقریبا کنار گذاشته شده است! 

اما نکته نگران‌کننده ماجرا تنها مسایل فوق نیست. دو اپراتور دیگر کشور که ۹۹ درصد کاربران تلفن‌همراه را به خود اختصاص داده‌اند در بهترین حالت حداقل یک سال زمان برای تجهیز شبکه‌ خود به خدمات نسل‌های ۳ و ۴ نیاز دارند.
به عبارت دیگر برای تسریع در ارایه خدمات از هم‌اکنون باید مجوز فرکانس و واردات تجهیزات مرتبط از سوی سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات صادر شود. 

اما موضوع اینجاست که زمزمه‌هایی مبنی بر عدم ارایه این مجوز‌ها شنیده می‌شود.
در حال حاضر وزیر ارتباطات با مخابرات و همراه اول اختلاف‌هایی دارد و گفته می‌شود موافق ارایه مجوز به این اپراتورها نیست. 

خلاصه آنکه اگر قرار باشد از سال آینده در کشور شاهد ارایه خدمات نسل پیشرفته تلفن‌همراه باشیم، وزارت ارتباطات باید مجوزهای لازم را از هم‌اکنون صادر کند.
اما اگر قرار است باز هم ۹۹ درصد مردم را به بهانه اختلافات یا حفاظت از یک اپراتور محروم کنیم باز هم باید شاهد تداوم تحریم‌های داخلی مردم باشیم؛ محرومیت‌هایی که صدمات اقتصادی زیادی را با دستان خودمان به کشور وارد می‌کند. مسئله‌ای که نیازمند ورود و تدبیر مدیران ارشد دولت است.
 
کد مطلب: 27792
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
تا وقتی وضع اینترنت کشور درست نشه کشور رو عقب مانده میدونم. توجه کنید که وضع اینترنت رو نه شبکه ملی اطلاعات رو.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام