۲
۰
plusresetminus
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۹

و اما تغییرات در وزارت آی.سی.تی...

ایتنا - مردم از دولت آقای روحانی انتظار دارند جلوه تغییرات در فاوا با تغییر ملموس در وضعیت اینترنت در صد روز اول دولت هویدا گردد.
و اما تغییرات در وزارت آی.سی.تی...


سهیل مظلوم*
با رای اعتماد مجلس به کابینه و شروع بکار آقای واعظی بعنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جامعه تحقق خواسته‌های خود از انتخاب رئیس جمهور جدید در حوزه فاوا را انتظار دارد.

شاید مهم‌ترین انتظار مردم از دولت آقای روحانی تغییر است. تغییر در نحوه نگرش به روابط دولت و ملت، تغییر در نگرش به کاربرد و نقش فاوا در اداره کشور و ایجاد فضای کاری جدید جهت عبور از تنگناهای فنی و اقتصادی که حوزه با آن مواجه است.

تردیدی نیست که برای تحقق تغییر هم نگرش‌ها و هم تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کلیدی آن باید دچار تغییر شوند. در غیر اینصورت در حوزه فاوا هم همچون عصر انقلاب مشروطه شاهد حضور عین‌الدوله‌هایی خواهیم بود که هم صدر اعظم استداد بودند و هم صدراعظم مشروطه.

البته کسی از آقای واعظی انتظار آن را ندارد که به سیستم اتوبوسی عمل کرده و کلیه مدیران حاضر در حوزه فاوا را برکنار و افراد جدید و ناشناسی را مثلا از وزارت امورخارجه، مرکز تحقیقات استراتژیک و نظایر آن وارد وزارتخانه و دستگاهای وابسته نماید.

در میان مدیران ارشد فعلی حاضر در وزارت فاوا مدیرانی بوده‌اند که برخلاف جریان معمول دوران فبلی حرکت کرده و تا حد امکان از بخش خصوصی و درخواست‌های آن حمایت کرده‌اند. حال اگر انتظار تغییر نگرش وجود دارد با تکیه بر تجارب گذشته بیشتر ازکسان دیگر می‌توانند موثر واقع و به اجرایی شدن نگرش جدید کمک نمایند.

اما باید دانست در زمینه سرعت، قیمت و کیفیت اینترنت درخواست‌های اساسی از سوی مردم عادی و فعالان بخش خصوصی وجود دارد که از شدت سادگی و روشنی، برآوردن آنها نیازی به تغییر نگرش و یا برنامه‌ریزی کلان ندارد.
این تغییرات فقط با تمکین به بدیهیات اصول رقابت، محترم و محرم شمردن بخش خصوصی، اعتماد به بازار و رفع انحصارات امکان‌پذیر است.

با تغییراتی در مدیریت کلان دستگاه‌هایی نظیر سازمان تنظیم مقررات و شرکت زیرساخت و البته عدم بکار گیری مجدد کسانی که خود مسبب ایجاد این وضعیت اسف‌بار بوده‌اند، می‌توان انتظار تحولات خوبی را داشت.

به هرحال جامعه(مردم عادی و فعالان بخش خصوصی) که زمینه ریاست جمهوری آقای روحانی و وزارت آقای واعظی را فراهم کرده‌اند، انتظار دارند جلوه تغییرات در فاوا با تغییر ملموس در وضعیت اینترنت در دوره صد روز اول دولت هویدا گردد.

---------------------------------------------------------
* کارشناس فناوری اطلاعات و نایب رئیس پیشین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور
 
 
کد مطلب: 27121
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
امیدوارم جناب وزیر یه سال دیگه در حالی که ما همچنان داریم از وضعیت اینترنت رنج میبریم نیاد بگه "وضع اینترنت خوبه".
feedback
خواهش میکنم اقای وزیر. کاری کنید چند سال دیگه مردم بگن جناب واعظی در حوزه اینترنت تحول ایجاد کرد.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام