۰
plusresetminus
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۸
دغدغه‌ هميشگي كاربران

ویروس‌ها با رایانه چه می‌کنند؟

ایتنا- یک ویروس کامپیوتری ممکن است باعث آسیب دیدن فایل‌ها و پاک شدن بخشی از اطلاعات موجود در سیستم، استفاده از یک نرم‌افزار، ارسال ای‌میل جهت انتشار خود به یک کامپیوتر دیگر و یا حتی پاک شدن همه اطلاعات ذخیره شده برروی هارددیسک شود.


این روزها و با افزایش کاربران رایانه، دغدغه ویروسی شدن سیستم به یکی از مشکلات کاربران تبدیل شده است و این سوال مطرح است که ویروس‌ها با رایانه چه می‌کنند؟

به گزارش ایتنا یک کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به همه‌گیر بودن معضل ویروسی شدن سیستم در میان کاربران، اظهار کرد: ابتدا برای بیان علائمی که در صورت ویروسی شدن رایانه مشاهده می‌شود باید به بیان نحوه عملکرد ویروس‌ها اشاره کرد.

محمد سلیمی افزود: ویروس، نرم‌افزار کوچک و کم‌حجمی است که از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر شیوع پیدا کرده و در عملکرد سیستم اختلال ایجاد می‌کند. یک ویروس کامپیوتری ممکن است باعث آسیب دیدن فایل‌ها و پاک شدن بخشی از اطلاعات موجود در سیستم، استفاده از یک نرم‌افزار، ارسال ای‌میل جهت انتشار خود به یک کامپیوتر دیگر و یا حتی پاک شدن همه اطلاعات ذخیره شده برروی هارددیسک شود.

وی تصریح کرد: اغلب ویروس‌ها با ضمیمه کردن خود به یک ای‌میل و یا با ارسال یک پیام فوری خود را منتشر می‌کنند، بنابراین کاربر نباید هیچ‌گاه فایل‌های ضمیمه شده به یک ای‌میل را باز کند، مگر آنکه فرستنده ای‌میل را بشناسد و یا اینکه منتظر یک ای‌میل همراه فایل ضمیمه باشد، چرا که ویروس می‌تواند با تغییر شکل و ماهیت، خود را در قالب یک تصویر جالب، کارت تبریک و یا فایل‌های صوتی و تصویری به ایمیل ضمیمه کند و همچنین ویروس ممکن است هنگام دانلود کردن فایل‌هایی از اینترنت خود را منتشر کند، چرا که ویروس‌های کامپیوتری قادرند خودشان را در داخل یک نرم‌افزار مخفی کرده و یا در متن یک فایل و یا برنامه کاربردی که کاربر آن‌ را دانلود می‌کند قرار گیرند و بدین طریق باعث انتشار خود شوند.

سلیمی با بیان این توضیحات در ادامه به علایم آلوده بودن یک کامپیوتر به ویروس اشاره کرد و یادآور شد: اگر کاربر مشکوک به آلوده بودن سیستم به یک ویروس است و یا از وجود یک ویروس در کامپیوتر اطمینان دارد، ‌باید از نرم‌افزارهای ضدویروس موجود در بازار استفاده کند و علایمی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود، می‌توانند تا حدودی کاربر را در تشخیص اینکه آیا سیستم به یک ویروس آلوده است یا نه، کمک کند.

وی در ادامه کندتر شدن سرعت کامپیوتر، عملکرد غیرعادی رایانه و Restart شدن پی در پی آن، هنگ کردن سیستم، خاموش شدن رایانه به طور ناگهانی، غیرقابل دسترس بودن دیسک‌ها و درایوهای کاربر و پرینت نامناسب و با کیفیت پایین از فایل‌ها را می‌توان از برخی علائم ویروسی شدن سیستم دانست.

این کارشناس فناوری اطلاعات، مشاهده برخی پیام‌های خطای نامشخص را از دیگر علائم ویروسی شدن رایانه دانست و اظهار کرد: زمانی که کامپیوتر فرد مورد حمله ویروس‌ها قرار می‌گیرد، منوها و پنجره‌های محاوره‌ای به‌صورت ناخوانا مشاهده می‌شود و به‌دنبال پسوند فایل‌هایی که کاربر معمولاً آنها را اجرا می‌کند، پسوند دیگری اضافه شده است و هم‌چنین آنتی‌ویروسی که برروی سیستم نصب است، بدون هیچ دلیل مشخصی غیرفعال شده و دوباره نمی‌توان آن‌ را فعال کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: این‌ها نشانه‌های متداولی هستند که برای تشخیص ویروس‌های کامپیوتری کمک می‌کنند، البته این علایم می‌توانند علت‌های گوناگون و متفاوت سخت‌افزاری و یا نرم‌افزاری داشته باشند که هیچ ربطی به ویروس‌های کامپیوتری نداشته باشند.
 
کد مطلب: 21964
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام