۰
plusresetminus
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۶

ساز و کارهای پیشگیرانه (در حاشیه اتفاقات اخیر بانکی)

ایتنا - افشای اینگونه اطلاعات نمی‌تواند آسیبی را به منافع موسسات مالی و مشتریانشان که عموم مردم و صاحبان مشاغل هستند وارد نماید.


داود حقگو *
همانگونه که مقامات بانک مرکزی و برخی از صاحبنظران مسائل بانکی توضیح داده‌اند اطلاعات منتشر شده در برخی از سایت‌ها و جراید، هیچ ارتباطی به هک شدن حساب‌های بانکی مردم نداشته و صرفاً یک تخلف بوده است.

از سوی دیگر بر اساس اطلاعات موجود افشای اینگونه اطلاعات نمی‌تواند آسیبی را به منافع موسسات مالی و مشتریانشان که عموم مردم و صاحبان مشاغل هستند وارد نماید.


لزوم ایجاد آمادگی
استفاده از ابزارهای نوین بانکی روز به روز در حال گسترش است، در نتیجه بروز این گونه اتفاقات، گریزناپذیر و در جهان، عادی است لذا با توجه به خصلت این ابزار، ایجاد امنیت و آمادگی برخورد با متخلفان نیز به مرور قوی‌تر می‌گردد.

بر این اساس در هر فرایند اجرایی الکترونیک، به غیر از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که روز به روز به تبع تولد نیازها و خدمات جدید رشد و ارتقاء می‌یابند، نیروی انسانی نیز نقش تعیین کننده‌ای را ایفا می‌نماید که عدم رعایت یک سری نکات امنیتی و حرفه‌ای توسط همین افراد، در بدترین حالت می‌تواند برای اطلاعات و سرمایه‌های دیگران تهدید محسوب شود.

مهم این است که در چنین شرایطی آمادگی مقابله با این تهدیدات وجود داشته باشد.
به همین دلیل خوشحال هستیم که این تهدید هیچ آسیبی را به سرمایه مردم نزده است، اما مطمئناً برخی از مردم را دچار نگرانی نموده است.

شاپرک، سازوکاری پیشگیرانه
ضمناً علاوه بر ساز و کارها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ویژه کنترلی و مانیتورینگ موجود در شبکه بانکی کشور، با تاکید و تائید بانک مرکزی در سال ۱۳۹۰ از سوی شرکت ملی انفورماتیک و با سهامداری و همکاری کلیه بانک‌های کشور اقدام به تشکیل شرکتی کاملا تخصصی تحت نام «شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک» شده است که ماموریت اصلی آن کنترل و نظارت بر شبکه پرداخت کشور، افزایش امنیت شبکه و مدیریت ریسک در جهت افزایش رضایت‌مندی مشتریان خدمات بانکی است.

هم اکنون این شرکت در حال احراز آمادگی کامل و ایجاد زیرساخت­های لازم جهت نیل به اهداف و ماموریت‌های تعریف شده است و همچنان که از سوی بانک اعلام شد ضمن اتخاذ تدابیر قوی‌تر برای اعطای مجوز به شرکت‌های متولی ارائه خدمات کارتی در زمینه ایجاد امنیت و ایجاد تعهد لازم در این شرکت‌ها نیز تصمیماتی اتخاذ شده است.
--------------------------------------------------------------------------
*مدیر ارتباطات شرکت شاپرک
 
کد مطلب: 21865
نام شما
آدرس ايميل شما