۰
plusresetminus
شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۵

الكامپ ديگر نمايشگاه بين‌المللي نيست

ايتنا - یکی از استانداردهای مطرح برای اطلاق عنوان بین‌المللی به نمایشگاه‌ها داشتن حداقل ۱۰ درصد مشارکت کننده و ۱۵ درصد بازدیدکننده خارجی عنوان شده است.


ايمان بيك
همین که متولی صنعت نمایشگاهی ما بعد از سال‌ها –به استناد مصاحبه مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی با خبرگزاری موج- نمونه‌های جهانی را بررسی کرده و دریافته است که این صنعت نیاز به نقشه راه و استاندارد دارد، جای خوشحالی است؛ امیدوارمان می‌کند که در سال‌های آینده (نمی‌دانیم این نقشه راه کی تدوین می‌شود، کی به اجرا در می‌آید و افق اهدافش چند ساله است) حداقل کیفیت سالن‌ها، مخاطبان و مولفه‌های فیزیکی و نرم‌افزاری دیگر بهبود یابد.
 
اما در همین مصاحبه آقای اکبرپور، یکی از استانداردهای مطرح برای اطلاق عنوان بین‌المللی به نمایشگاه‌ها داشتن حداقل ۱۰ درصد مشارکت کننده و ۱۵ درصد بازدیدکننده خارجی عنوان شده است.
فارغ از اینکه در سند مورد نظر نحوه جمع‌آوری آمار‌های نمایشگاهی هم پیش‌بینی شده است یا نه، امیدواریم این کف استاندارد در مورد همه نمایشگاه‌های داخلی اعمال شود و عوامل دیگر باعث نشود که در میزان مشارکت کننده یا بازدیدکننده "تخفیف" بدهند.
همچنین امیدواریم "مشارکت کننده" و "بازدید کننده" خارجی هم ذیل عنوان تعاریف در سند توسعه صنعت نمایشگاهی به طور دقیق و قابل احصا تعریف شود تا پس از اجرای احتمالی سند، "مصلحت" نمایش ارتباط گسترده با جهان، دستاویز آمارسازی از سهم خارجی در نمایشگاه‌های داخلی‌مان نباشد.

این تعریف، حتی اگر غیر دقیق اعمال و بررسی شود، قطعا نتیجه‌ای جز حذف عنوان بین‌المللی از بیشتر نمایشگاه‌های داخلی، به ویژه دو نمایشگاه الکامپ و تلکام در صنعت فاوا- نخواهد داشت؛ چه، بدون بررسی هم می‌توان به یقین گفت که از آمار ادعایی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بازدیدکننده الکامپ، ۶۰ هزار که هیچ؛ ۶۰۰ نفر بازدیدکننده خارجی هم به بهانه الکامپ راهی سایت نمایشگاهی تهران نشده است.

رویه مثبت ماجرا اما این است که شاید حذف عنوان بین‌المللی گروهی را ناامید کند، اما واقعیتی است که اگر بپذیریم و با آن مواجه شویم، احتمالا خواهیم توانست برای بین‌المللی شدن آن هم برنامه بریزیم.
 
کد مطلب: 20979
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام