۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۵

الکامپ هفدهم، به نام صنف به کام دیگران

ايتنا - حرکت دنیا و سایر کشورها در حوزه IT با این نوع تصمیم‌گیری‌ها و اجراها منافات شدید دارد. اقدامات انجام شده مذکور راه تقویت این صنعت زیربنایی را هموار نمی‌سازد و نخواهد ساخت.


مجید کرباسچی* - شرق - چندی پیش دوستی می‌گفت از طریق شرکتی در ترکیه عازم نمایشگاه جیتکس امارات برای برپایی غرفه و نمایش محصولات است. دلیل را جویا شدم. گفت که دولت ترکیه کل هزینه این حرکت را تقبل کرده و شرکت‌های IT خود را این‌گونه حمایت می‌کند تا صادرات IT را رونق دهد و معتقد است صادرات محقق نمی‌شود مگر تولیدات در بازار داخل به اشباع برسد.

در مقطعی که همه دول خارجی راهکارهای توسعه را در تسری بستر IT یافته و نگاه ویژه و حمایت موثر از متولیان این حوزه می‌کنند. بدیهی است یکی از مظاهر بارز جلوه‌گری این صنعت، عرصه نمایشگاهی است اما در کمال تاسف شاهد تضعیف و کم رنگ شدن موضوع آن از جانب متصدیان نمایشگاه در ایران هستیم.

داستان بدعهدی‌ها و ناسازگاری‌های شرکت سهامی نمایشگاه‌ها با متولیان صنف رایانه، دیروز و امروز شهره عام است.
این رفتار مبهم متولیان نمایشگاه، انبوهی از علامت سوال را در فکر مدیران شرکت‌های انفورماتیکی کشور منقوش ساخته است. در شرایطی که بیش از هر زمان ساختار مملکت نیاز به حرکت به سمت جهاد اقتصادی دارد پاسخ به گره‌های ذهنی ذیل دست‌نیافتنی است:

الف – طبیعت نمایشگاه‌های حوزه انفورماتیک با هیاهو و نشاط همراه است. قاعدتا اجرای نمایشگاه در ماه محرم‌الحرام بدون هیچ دلیل منطقی یا توضیح قانع‌کننده همراه است و به هیچ وجه درست نیست و ناخواسته حرمت شعائر و شریعت تشیع را نادیده انگاشتن است، اما ظاهرا نمایشگاهیون عزیز به این نکته اساسی توجه درخور نمی‌کنند.

ب‌–‌در سال جهاد اقتصادی، عزیزان صاحب تصمیم درک از جهاد را این‌گونه یافته‌اند که در این اوضاع رکود، مبلغ ارزی را تا ۶۶ درصد افزایش دهند! باید پرسید برادران عزیز! مبنا و منطق افزایش این تعرفه برای نمایشگاه الکامپ چیست؟ چنانچه هدف خیر مفروض است کدام شرکت‌ها در این شرایط توان پرداخت چنین هزینه‌ای را دارند؟ آیا بازهم هدف حضور صرفا شرکت‌های دولتی است؟ آیا صف نامریی برای حضور در نمایشگاه الکامپ وجود دارد که ما قادر به مشاهده آن نیستیم؟

پ‌– در کل کشور استان‌های کوچک و بزرگ دارای نمایشگاه سالیانه IT هستند، زمان برگزاری هر یک با اندک تقریب همگی مشخص شده است. شرکت‌های بزرگ خود را با این تقویم نمایشگاهی کشور وفق می‌دهند و برنامه‌ریزی جهت حضور می‌کنند. شایسته است این تقویم نیز در برنامه‌ریزی برای الکامپ مدنظر قرار گیرد.
ای کاش بعد از برگزاری ۱۱ دوره الکامپ با دریافت نظر صاحب‌نظران و ذی‌نفعان زمان برگزاری الکامپ را در یک بازه زمانی معین و محدود ثابت نگاه می‌داشتیم.

ت–‌تعیین ساعت برگزاری نکته جالب توجه دیگری است. با توجه به درصد تفکیکی بازدیدکنندگان این نمایشگاه مشهود است که درصد قابل توجهی از قشر دانشجو، اساتید و شاغلان وکارمندان دولت هستند. هم زمانی دقیق ساعت برگزاری نمایشگاه با زمان فعالیت موثر دانشگاه‌ها، ادارات و شرکت‌ها مانع از امکان حضور این اقشار می‌شود و بهره‌برداری مناسب و کافی غرفه داران را به‌رغم صرف هزینه دچار مشکل می‌کند. علاوه بر آن اثربخشی اجتماعی موضوع و فرهنگ‌سازی برای عمومیت‌‌بخشی به کاربرد فناوری اطلاعات نیز آسیب‌پذیر می‌شود.

ث- تشخیص متراژ ارزی شرکت‌ها مقوله مبهم دیگری است که سال‌هاست صنف با آن دست به گریبان و البته همواره قربانی و تسلیم آن است! تشخیص نظری و با ملاک‌های ذهنی و نه شاخص‌های معلوم، مدون و شفاف در سال‌های قبل نوعی وحشت در دل شرکت‌های این حوزه آفریده است. صرف‌نظر از اینکه امسال چه مقدار متراژ ارزی مشخص شود با نرخ ۶۶ درصد افزایش یافته، اصولا پرداختنی نیست. از دیگر سو جواب این نکته که چرا قاعده پرداخت ارزی در نمایشگاه الکامپ با سایر استان‌ها متفاوت است نکته‌ای ‌است که همچنان در پس پرده و برای مخاطبان فاش نشدنی است!

ج- شاه بیت مثنوی صدرالشرح خطابه جدید سال جاری شرکت سهامی نمایشگاه‌ها مبنی بر الزام سازمان نظام صنفی به همکاری با یک و فقط یک شرکت معین برای برگزاری نمایشگاه است!
اولا، آیا سازمان نظام صنفی کشور که خود هزاران مجموعه IT کشور را مدیریت می‌کند مانند سال پیش توان برگزاری ندارد؟ اگر به فرض محال چنین توانی به زعم صاحبان تصمیم وجود ندارد آیا حداقل توان ارزیابی و انتخاب پیمانکار برگزاری نمایشگاه خود را نیز ندارد؟ نکند خدای نکرده به دلیل قبول دستور مسئولان عالیرتبه وزارتخانه فقط خواسته‌اند نامی از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای وجود داشته باشد و بقیه امور توسط یک شرکت بخصوص انجام پذیرد؟
در نهایت، به تصور حقیر حرکت دنیا و سایر کشورها در حوزه IT با این نوع تصمیم‌گیری‌ها و اجراها منافات شدید دارد. اقدامات انجام شده مذکور راه تقویت این صنعت زیربنایی را هموار نمی‌سازد و نخواهد ساخت.
حال، چرا به این شیوه عمل می‌شود و این مسیر به کجا ختم خواهد شد سوالی است که مسئولان نمایشگاه مکلفند به اصحاب صنف، متولیان اقتصاد کشور و رسانه‌ها پاسخ دهند.
--------------------------------------------------------------------------
* عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور
کد مطلب: 19432
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام