کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا HP بايد با SAP ادغام شود؟

6 شهريور 1390 ساعت 13:31

ايتنا - HP بايد به سرعت دست به عمل بزند و فعاليت‌هايي مانند ساخت پرينتر و عرضه محصولات سخت‌افزاري با سود پايين را متوقف کند، با SAP ادغام شود تا به دسترسي به ابزارهاي كامل و يكپارچه نزديك شود.




همكاران سيستم - شرکت HP به تازگي با واقعيت‌هاي دشواري رو‌برو شده است، اما هنوز راه نجاتي برايش وجود دارد و آن پذيرش روند اجتناب‌ناپذير حركت به سمت ارائه محصولات و خدمات كامل و يكپارچه است.
در اين مقاله نويسنده استدلال مي‌كند كه بهترين راه براي باقي ماندنHP در عرصه رقابت ادغام آن با SAP است.


از اوايل سال ۲۰۰۰ ميلادي دو شرکت IBM و HP در دو جهت کاملا مخالف پيش رفتند، HP سهام شرکت کامپيوتري Compaq را خريد تا يك ساختار افقي را در تجارت رايانه‌هاي شخصي توسعه دهد.
در حالي که IBM بخش رايانه‌هاي شخصي خود را به شرکت Lenovo واگذار کرد و توجه خود را روي عرضه ابزارهاي سازماني يكپارچه متمرکز کرد.

اكنون در اوايل دهه ۲۰۱۰ تصميم HP براي تسلط بر بازار رايانه‌هاي شخصي به دردسري برايش تبديل شده است.
هر چندHP فروشنده درجه يك رايانه‌هاي شخصي است اما بازار كم سود اين محصولات مانع كار است و در نهايت شركت مجبور به خروج از هر دو بازار رايانه‌هاي روميزي و همراه شده است.
حال HP بايد هر چه سريع‌تر دست به اقدامي بزند تا بتواند در بازار باقي بماند.

«قانون سه‌تايي»
ديدگاهي وجود دارد كه در بازار تجارت رايانه‌هاي شخصي هم «قانون سه‌تايي» اقتصاد حاكم است كه مي‌گويد سه بازيگر بزرگ، اين صنعت را تحت تسلط خود دارند: اپل، گوگل و مايكروسافت. بازي كردن در اين بازار نيازمند پاسخگويي به مجموعه كاملي از نيازمندي‌هاي مشتري از سخت‌افزار تا اپليکيشن‌هاي کاربردي است.
شركت‌هايي در رقابت پيروزند كه بتوانند كارايي خود را در حوزه‌ها و لايه‌هاي مختلف بالا ببرند. از سيستم‌عامل‌هاي موبايل، تلفن‌هاي همراه، سيستم‌عامل‌هاي رايانه تا رايانه‌هاي شخصي، مرورگر وب، اپليكيشن و ابزارهاي پردازش ابري.

با توجه به نياز به در اختيار داشتن ابزارها و ارائه محصولات يكپارچه براي باقي ماندن در بازار کسب‌و‌کار رايانه‌هاي شخصي، تعجبي ندارد که شرکت HP تصميم به خروج از اين بازار گرفته است.

شرکت HP براي ادامه رقابت بايد بتواند خدمات پردازش ابري، سيستم‌عامل‌ رايانه‌هاي روميزي و خدماتي ديگر را ارائه دهد. اين در حالي است كه شرکت مايکروسافت با تسلط بر بازار رايانه‌هاي شخصي و ارائه اپليکيشن‌هاي کاربردي، سال‌هاي متمادي و ميلياردها دلار را صرف پر کردن شکاف‌هاي موجود در اين عرصه کرده است و براي کسب موفقيت بيشتر و دستيابي به جايگاه يكي از سه بازيگر «قانون سه تايي» اقتصاد بايد همچنان ميليارد‌ها دلار هزينه کند.

شرکت HP و سهامدارانش براي نقش آفريني در بازار خدمات رايانه‌‌اي شخصي و قرار گرفتن در جايگاه سه شرکت عمده بازار مصرف‌کنندگان نه توانايي مالي و نه زيرساخت‌هاي فناوري لازم را دارند.
بنابراين اقدام شرکت HP براي خروج از بازار رايانه ‌هاي شخصي و تمركز بر بازار ابزارهاي سازماني تصميم عاقلانه‌اي است.

با اين وجود وضعيت شرکت HP افتادن از چاله به چاه است. زيرا شرکت‌هاي IBM، اوراکل و مايکروسافت اكنون چندين دهه است كه در حال توليد ابزارهاي يكپارچه سازماني هستند.
«قانون سه‌تايي» بر بازار ابزارهاي سازماني هم حاكم است وHP از اين بازار هم عقب است.

اهميت در اختيار داشتن ابزارهاي يكپارچه
اهميت در اختيار داشتن كل ابزارهاي مورد نياز براي ارائه خدمات يكپارچه روزافزون است و اوراكل وIBM در سال‌هاي اخير در اين جهت پيش رفته‌اند.
هر دو اين شركت ها به دنبال تقويت پايگاه داده‌ها و ميان‌ابزارهاي خود تا رساندن آنها به بالاترين كارايي هستند تا بهترين عملكرد را در كنار سيستم عامل‌ها و پردازشگرها داشته باشند.
IBM روند تقويت ابزارهاي يكپارچه را از اوايل سال ۲۰۰۰ با توسعه حافظه دستگاه‌هايPower PC براي ايجاد كارايي بالاتر با پايگاه داده‌هايDB۲ اين شركت آغاز كرد. به دنبال اين اقدام IBM، شرکت اوراکل نيز مجبور شد براي هماهنگي با عملکرد پايگاه داده خود سهام شرکت SUN را بخرد.

همچنين توانايي شرکت اپل براي ايجاد کارآيي بالا با ساخت محصولاتي از جمله آيفون و آي‌پد يکي از دلايل اصلي اقدام گوگل براي خريد سهام شرکت موتورولا است.
در هر دو بازار خدمات رايانه‌اي شخصي و ابزارهاي سازماني، شرکت‌هاي IBM و اپل داراي محصولات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري يكپارچه هستند و شرکت HP از هر دوي اين بازارها جا مانده است.

ادغام HP و SAP يك بازي برنده- برنده
حال پرسش اين است كه چگونه شرکت HP مي‌تواند يک مجموعه يكپارچه سازماني ايجاد كند.
خريد سهام شرکت Autonomy آغاز خيلي خوبي است و مي‌تواند به پر كردن فاصله موجود براي رقابت با OmniSearch آي بي ام، Secure Enterprise Search اوراکل و FAST مايکروسافت كمك کند.
هرچند HP هنوز با رقبايش در بخش‌هايي از جمله نرم‌افزار، اپليکيشن‌هاي تجاري، تحليلگري، ميان‌افزار و پايگاه داده فاصله زيادي دارد.

كمبودهاي شرکت HP به‌وسيله شرکت SAP به‌خوبي جبران مي‌شود و كمبودهاي SAP نيز در بخش خدمات، جست‌وجوي سازماني، سيستم‌عامل، پردازشگر، حافظه‌هاي ذخيره‌سازي و مديريت با HP جبران مي شود.
اگر SAP با ارزش ۶۰ ميليارد دلاري آن با HP با ارزش ۴۹ ميليارد دلاري‌ اش با هم ادغام شوند سرمايه‌اي به ارزش ۱۰۹ ميليارد دلار ايجاد مي‌شود كه سرمايه ۱۸۸ ميليارد دلاري IBM، سرمايه ۱۲۵ ميليارد دلاري اوراكل و سرمايه ۲۰۱ ميليارد دلاري مايکروسافت قابل رقابت است.

هر چند ادغام چنين شرکت‌هاي بزرگي مي‌تواند به يک فاجعه منجر شود اما نكته اين است كه لئو آپاتکر، مدير عامل شرکت HP پيش‌تر به مدت ۲۰ سال مدير عامل شرکت SAP بوده است و فردي است كه نسبت به هر دو سازمان‌ شناخت کاملي دارد.

HP بايد به سرعت دست به عمل بزند و فعاليت‌هايي مانند ساخت پرينتر و عرضه محصولات سخت‌افزاري با سود پايين را متوقف کند، با SAP ادغام شود تا به دسترسي به ابزارهاي كامل و يكپارچه نزديك شده و براي تقويت بخش‌هاي ضعيف‌تر مجموعه HP-SAP به دنبال خريد شركت‌هاي ديگر باشند تا بتوانند ابزارهاي كاملي مانند EA Server، StreamWork و HP-UX عرضه كنند.
در غير اين‌صورت هر دو شرکت HP و SAP با خطر از دست دادن جايگاه سوم در «قانون سه‌تايي» در مقابل مايکروسافت مواجه هستند.
شرکت مايکروسافت در دهه‌هاي گذشته عملكرد بسيار خوبي داشته و تنها شرکتي است که بر هر دو بازار رايانه‌هاي شخصي و ابزارهاي پردازش سازماني تسلط دارد.

HP و SAP بايد مايکروسافت را در حوزه ابزارهاي سازماني براي سازمان‌هاي كوچك و متوسط پشت سر بگذارند در غير اين صورت هر دو از صحنه حذف خواهند شد و توسط IBM و اوراکل جذب خواهند شد.


کد مطلب: 19336

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/note/19336/چرا-hp-بايد-sap-ادغام-شود

ايتنا
  https://www.itna.ir