۰
plusresetminus
يکشنبه ۵ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۹

رضایت از ابقا رضایت از عملکرد نیست

ايتنا - طبیعی است که همچنان از وزیر ارتباطات و همکارانش توقع داشته باشیم برای پهنای باند فکری بکنند و به فکر بهبود وضعیت ناامیدکننده کشور در شاخص‌های جهانی توسعه فاوا باشند.
رضایت از ابقا رضایت از عملکرد نیست


ایمان بیک - وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی دو سه هفته گذشته درگیر موضوع ماندن و نماندن بوده است.
تصویب لایحه وزارت امور زیربنایی و ارتباطات، این متولی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را زیر تیغ ادغام برد، اما با ایرادی که شورای نگهبان به مصوبه وارد دانست، مجددا مصوبه به مجلس بازگشت و در نهایت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ماندگار شد.

دلایلی که مخالفان ادغام بر مصوبه وارد می‌دانستند، لزوما تایید عملکرد وزارتخانه نبود.
موضوعاتی مثل اهمیت امنیت فضای تبادل اطلاعات، همراهی با تجربیات جهانی، لزوم وجود وزارتخانه‌ای برای پیگیری فاوا در سطح وزارت و از این دست، مخالفان ادغام را نگران می‌کرد.
اما در سوی دیگر مباحثات، طرفداران ادغام بودند که دو توجیه عمده داشتند: کوچک شدن حوزه مسئولیت‌ها و عملکرد غیرقابل دفاع وزارت، به ویژه در توسعه فناوری اطلاعات.

به هر حال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ماندنی شده است. ما هم به عنوان اهل رسانه می‌خواستیم که بماند.
اما این خواست هم لزوما تایید عملکرد معنا نمی‌شود.
ما نیز معتقدیم که وزارت ارتباطات در ۱۰ سال گذشته در حوزه‌های متعددی از فناوری اطلاعات و ارتباطات کوتاهی کرده یا عملکرد قابل دفاعی نداشته است. از همین رو طبیعی خواهد بود که همچنان بر خواسته‌های مردم و کارشناسان از مسئول فاوا در کشور پا بفشاریم و عملکرد وزارت را با محک آمار و اطلاعات و تجربیات جهانی بسنجیم.

طبیعی است که همچنان از وزیر ارتباطات و همکارانش توقع داشته باشیم برای پهنای باند فکری بکنند و به فکر بهبود وضعیت ناامیدکننده کشور در شاخص‌های جهانی توسعه فاوا باشند.
طبیعی است که انتظار حضور قوی‌تر کشور در مجامع بین‌المللی فناوری اطلاعات داشته باشیم و طبیعی است که توقع داشته باشیم وقتی شاخص‌های جهانی نشان می‌دهد در حال عقب‌ماندن از قافله توسعه هستیم، نعل وارونه نزنند و ما را به شاخص‌های داخلی حواله ندهند.

گزاف نیست اگر انتظار داشته باشیم متولی آی.سی.تی کشور، به فکر جایگاه فراسازمانی فناوری اطلاعات هم باشد و زمینه‌های قانونی‌اش را فراهم کند.

مشخص است که ما همچنان خواستار داشتن نهاد رگولاتوری مقتدرتر هستیم و معلوم است که از بازی «یکی به نعل و یکی به میخ» سازمان تنظیم مقررات انتقاد خواهیم کرد.
ما همچنان حق خود و مردم می‌دانیم که مسئولانی پاسخگو در مجموعه متولی فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشیم که دانستن را حق مردم بدانند و از رسانه گریزان نباشند و ...


در یک کلام؛ خواست ابقای وزارت ارتباطات، تایید عملکرد نبوده است؛ یعنی ابقای آن نه نافی اشکالات و ضعف‌های وزارت است و نه رافع مسئولیت‌ ما در نقد آن.

کد مطلب: 18598
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام