۳
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۶

نسل چهارم تلفن همراه نمي‌خواهيم؟!

ايتنا - ایران جزو معدود کشورهای جهان است که مسئولانش به جای تشویق اپراتورها به توسعه سرویس‌های خود، آنها را از فعالیت‌های روبه جلو منع می‌کنند.
معاون سازمان تنظیم مقررات رادیویی هرگونه راه‌اندازی نسل چهارم تلفن همراه در ایران را تا ۲‌سال آینده ممنوع اعلام کرده است.
معاون سازمان تنظیم مقررات رادیویی هرگونه راه‌اندازی نسل چهارم تلفن همراه در ایران را تا ۲‌سال آینده ممنوع اعلام کرده است.


حمید ضیایی‌پرور - مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار از راه‌اندازی آزمایشی نسل چهارم تلفن همراه در ایران خبر داده و گفته در حال فراهم کردن مقدمات این راه‌اندازی آزمایشی هستند.
در همین حال معاون سازمان تنظیم مقررات رادیویی هرگونه راه‌اندازی نسل چهارم تلفن همراه در ایران را تا ۲‌سال آینده ممنوع اعلام کرده است.

از این زاویه ایران جزو معدود کشورهای جهان است که مسئولانش به جای تشویق اپراتورها به توسعه سرویس‌های خود، آنها را از فعالیت‌های روبه جلو منع می‌کنند.

در حال حاضر اپراتورهای تلفن همراه در ایران از فناوری‌های نسل ۲ و ۵/۲  جی اس‌ام استفاده می‌کنند که با ارتقای تکنولوژی قادر به پشتیبانی از خدمات نسل ۷۵/۲ موسوم به EDGE نیز هستند اما قرار است به‌زودی سیم کارت‌هایی با قابلیت نسل سوم وارد بازار شوند که امکان دسترسی همزمان به صدا و تصویر و جابه‌جایی اطلاعات با سرعت بالا - حداکثر تا ۲‌مگابیت برثانیه - را برای مشترکان فراهم می‌کنند.

این در حالی است که هم‌اکنون فناوری نسل چهارم که امکان استفاده از اینترنت را در هر مکانی با سرعت بسیار بالا و از طریق گوشی‌های موبایل ممکن می‌سازد در کشورهای مختلف جهان راه‌اندازی شده است.

شبکه نسل چهارم موبایل که می‌تواند اطلاعات را با سرعت بیش از ۱۷۰‌مگابیت بر ثانیه انتقال دهد و سرعت آن حداقل ۲۲ برابر سرعت شبکه نسل سوم است.
هم‌اکنون در آمریکا، ژاپن، برخی کشورهای اروپایی، کانادا، کره‌جنوبی، آفریقای‌جنوبی و ارمنستان و بسیاری کشورهای دیگر پیاده‌سازی‌ شده و تا سال‌۲۰۱۵ حدود ۵‌میلیارد نفر در دنیا به شبکه نسل چهارم متصل خواهند شد.

اپراتور سوم که راه‌اندازی آن در ایران سال‌ها به تعویق افتاده به‌عنوان رقیبی جدی برای سایر اپراتورهای موجود در ایران عمل خواهد کرد اما برخی مسئولان وزارت ارتباطات اعتقاد دارند که در حال حاضر زمینه برای توسعه نسل‌های جدید تلفن همراه در ایران فراهم نیست و برای اثبات دیدگاه خود نیز به مواردی همچون عدم‌استقبال کاربران موبایل در ایران از فناوری‌های جی‌پی‌آر‌اس و وایمکس و‌ام‌‌ام‌اس اشاره می‌کنند.

بر بستر این فناوری‌ها، انتقال حجم عظیمی از اطلاعات میسر خواهد شد و با راه‌اندازی سرویس‌های ارزش افزوده با استفاده از این فناوری‌ها، شرکت‌های بخش خصوصی قادر به توسعه فعالیت‌های خود خواهند شد.
اما در کشوری که حتی اینترنت خانگی‌‌اش نیز دارای محدودیت سرعت است، راه‌اندازی اینترنت موبایلی با سرعت ۱۷۰ مگابیت بر ثانیه بیشتر به خواب و خیال شبیه است تا واقعیت؛ این را مشترکانی که برای مسافرت یا ماموریت به خارج کشور سفر می‌کنند بهتر درک می‌کنند و از سرعت اینترنت و انتقال صوت و تصویر و ارتباط ویدئویی به وسیله موبایل شگفت‌زده می‌شوند.

همچنین اگر دقت کرده باشید، با توجه به فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند، اغلب کاربران تلفن همراه از فروشندگان و دوستان خود می‌پرسند این همه امکانات و گجت‌ها و نرم‌افزارهای موجود روی گوشی به چه دردی می‌خورد؟
پاسخ البته این است این گوشی‌ها مال نسل سوم و چهارم تلفن همراه است، اما اپراتورهای تلفن همراه در ایران هنوز در نسل‌های قبلی ارائه سرویس می‌کنند.

لذا نه اپراتور سعی در توسعه سرویس‌های خود می‌کند، نه مشترکان با این قیمت‌های بالای سرویس‌ها، تمایل به دریافت سرویس جدید دارند و نه وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات، اجازه ورود نسل پیشرفته تلفن همراه را به کشور می‌دهد. محتوا و سرویس ارزش افزوده‌ای هم تولید نمی‌شود که بخواهد مبادله شود، برنامه‌نویسان رایانه‌ای نیز نیازی به تولید اپلیکیشن‌ها و گجت‌های جدید نمی‌بینند، لذا همین جایی هستیم که هستیم؛
همه چیزمان به همه چیزمان می‌آید.

کد مطلب: 18078
نام شما
آدرس ايميل شما


poop
feedback
Kuwait
همین جایی هستیم , و می مانیم و خواهیم ماند بعد یه عده . . . . .دور هم جم میشن یه پولی هنگفتی از بیت المال ور میدارن مراسم چهره IT و برترینو اینجور مسخره بازیها راه میندازن
Alireza
feedback
Iran, Islamic Republic of
بابا این چه وضعشه اگه کسی هم بخواهد خودش به فکر مشترکاش باشه ان وقت میان میگن نه ایران هنوز امادگی این کار رو نداره بابا فکر خودتون رو کردین که وقتی پشت سیستم مینشینین کلمه س ک س رو سرچ می کنین از چی می ترسین خوب نمی گزاین ایران اسلامی پیشرفت کنه می خواهین پول کشور رو به تاراج ببرین خوب اخه حرف حسابتون چیه؟؟؟؟؟؟؟
فکر کنم کمی تند صحبت کردم مدیر سایت و دوستان عزیز معذرت اگه جسارتی به شما شد این حرفهای من خطاب به کسانی بود که مانع این کار شدن.
feedback
متنفرم از اونایی که وقتی یه مشکلی میبینن فقط دنبال اینن که چهارتا رو پیدا کنن تا بهش فحش بدن. هیچ وقت هیچ چی نمیشید چون هیچ وقت سعی نمی کنید یه مسئله رو ابتدا تحلیل و سپس نظرتون رو عقلانی و علمی بگید ...
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام