۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۳

اینترنت از «ملی» تا «پاک»

در میان حدس و گمان‌های زیادی که این روزها در محافل مختلف حوزه فناوری اطلاعات در خصوص این طرح تازه از راه رسیده مطرح است اما برخی کارشناسان و فعالان بر این باور هستند که تفکیک اینترنت پاک از ناپاک در راستای فیلترینگ سایت‌ها است.

استفاده از سرویس اینترنت از زمان ورود به کشورمان تاکنون پیوسته با کلمات و مفاهیم نامعلوم و پر ابهام همراه بوده است. از اینترنت ملی، شبکه ملی، دیتاسنترملی، ایمیل ملی و... گرفته تا اخیرا که صحبت از اینترنت پاک و ناپاک است.
در واقع اگر وزیران پیشین حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات تمام تلاش خود را برای ملی کردن هر نوع تکنولوژی به کار بسته بودند، رضا تقی‌پور وزیر دولت دهم تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا اینترنت پاک را از ناپاک جدا کند و با این کار فضای امنی را برای کاربران این جهان مجازی به وجود بیاورد.

وی در گفت‌و‌گوی اخیر خود با خبرگزاری مهر ضمن اعلام این خبر که درصد بالایی از استفاده‌هایی که از اینترنت در کشور می‌شود استفاده‌های مناسب و درست است، اما از اجرایی کردن ایده تفکیک اینترنت پاک و ناپاک در کشور خبر داده و اظهار داشته که این ایده ابتدا در کشور اجرایی می‌شود.

این اولین باری نیست که تقی‌پور صحبت از اینترنت پاک و ناپاک می‌کند، چرا که پیش از این نیز در مراسم جشنواره رسانه‌های دیجیتال بیان کرده بود ‌اینترنت پاک باید ارتباطات مجازی را که روزی با اهداف انسانی ایجاد شدند، اصلاح کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در میان اظهارات خود از «لکه سیاه» در شبکه
اظهارات اخیر تقی‌پور در ادامه گفته‌های حمید شهریاری دبیر شورای‌عالی فناوری اطلاعات است که در همایش وبگاه‌های دولتی اظهار داشته بود که ما فناوری‌ای که انسان را از معنویت دور کند نمی‌خواهیم.
اینترنت سخن گفته و بیان کرده بود که وجود این لکه در شبکه اینترنت به دغدغه جدی در میان جوامع تبدیل شده و باید اینترنت را از کسب و کار کثیف فاصله داد و انسان‌ها را از آسیب‌های آن حفاظت کرد.

تقی‌پور در حالی در اظهارات خود مصرانه‌، صحبت از تفکیک اینترنت پاک از نا پاک می‌کند که پرسش‌هایی گوناگونی در خصوص اینترنت پاک مطرح است که تا‌کنون پاسخ دقیقی به آن داده نشده است.
برای مثال هنوز مشخص نیست که اینترنت پاک و اینترنت ناپاک چیست؟ ساز و کارهای مقابله با اینترنت پاک و راه‌های به وجود آوردن اینترنت پاک چیست؟ ایده‌ای که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را مطرح کرد، در چه زمینه‌ای است؟ و نکته قابل توجه اینکه قرار است این ایده در ابتدا در کشور اجرایی و سپس در سطح جهانی نیز مطرح شود.

در میان حدس و گمان‌های زیادی که این روزها در محافل مختلف حوزه فناوری اطلاعات در خصوص این طرح تازه از راه رسیده مطرح است اما برخی کارشناسان و فعالان بر این باور هستند که تفکیک اینترنت پاک از ناپاک در راستای فیلترینگ سایت‌ها است، اما وزیر ارتباطات به صورت کلی اشاره کرده است که وزارت ارتباطات نقشی در فیلترینگ ندارد و تمرکز بر تولید محتوا یکی از مباحث مطرح شده در خصوص ایده اینترنت پاک است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقابل تمام ابهامات مطرح شده در این خصوص این گونه پاسخ می‌دهد که فرض کنید راهی که برای تسهیل در رفت و آمد ساخته شده مورد سوءاستفاده قرار گرفته و در آن قاچاق انسان صورت می‌گیرد، بنابراین مسئله حفاظت و ایمنی راه باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس اگر ما فناوری را برای سعادت، تعالی و پیشرفت بشر ایجاد می‌کنیم، آسیب‌های آن را نیز باید کنترل کنیم.

وقتی
اما باید منتظر ماند و دید که آیا طرح استیضاح اساسا به تقی‌پور خواهد رسید یا او فرصت خواهد داشت تا طرح‌های قدیمی چون اینترنت ملی و مباحث جدید چون اینترنت پاک را به سرانجام ببرد.
اخبار حوزه فناوری اطلاعات را مرور می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که اظهارات اخیر تقی‌پور در ادامه گفته‌های حمید شهریاری دبیر شورای‌عالی فناوری اطلاعات است که در همایش وبگاه‌های دولتی بیان کرده بود.
شهریاری در این همایش اظهار داشته بود که ما فناوری‌ای که انسان را از معنویت دور کند نمی‌خواهیم.

طرح تفکیک اینترنت پاک از ناپاک و همچنین مطرح کردن آن، دغدغه‌ای است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر این عقیده است که در میان مسئولان کشور نیز وجود داشته و مسئولان باید سرفصل‌های جدیدی را در این زمینه در حیطه اختیارات و وظایف خود باز کنند.
تقی‌پور در همین حال پیشنهاد کرده که سال‌ آینده را سال حفاظت خانواده از آسیب‌های اینترنت و حفاظت بشر و نسل آینده از آسیب‌های اینترنت نامگذاری کنند.

زیر تیغ استیضاح
از سوی دیگر وزیر ارتباطات منتقدانی نیز در مجلس دارد که عملکرد وی را طی مدت فعالیتش مورد ارزیابی قرار داده‌اند. همین موضوع باعث قوت گرفتن طرح استیضاح وی شده است.

گفته می‌شود پیشنهاد استیضاح تقی‌پور برای رای گیری در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفته تا پس از رای اعضای کمیسیون، به صحن علنی برود و در صورت موافقت و امضای نمایندگان، این وزیر برای دفاع از موارد مطرح شده به صحن علنی فراخوانده شود.
هر چند سوابق قبلی نشان می‌دهد که وزرای ارتباطات معمولا استیضاح را به سلامت از سر می‌گذرانند، اما باید منتظر ماند و دید که آیا طرح استیضاح اساسا به تقی‌پور خواهد رسید یا او فرصت خواهد داشت تا طرح‌های قدیمی چون اینترنت ملی و مباحث جدید چون اینترنت پاک را به سرانجام ببرد.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد
کد مطلب: 16573
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام