۰
plusresetminus
يکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۷

رکورد سرعت انتقال داده‌ها با یک تراشه شکسته شد

ایتنا - طبق گزارشی جدید  یک تراشه رایانه ای ۱.۸۴ پتابایت داده به ازای هر ثانیه را با استفاده از کابل فیبر نوری منتقل کرده است.
رکورد  سرعت انتقال داده‌ها با یک تراشه شکسته شد


این مقدار پهنای باند برای دانلود ۲۳۰ میلیون عکس در یک ثانیه کافی است. تحقیق مذکور توسط محققان دانشگاه فنی دانمارک در کپنهاگ انجام شده است. برای انجام این تحقیق از یک تراشه فوتونیک استفاده شده است. تراشه فوتونیک در حقیقت یک میکروتراشه حاوی ۲ یا چند بخش فوتونیک است که یک مدار کارآمد را تشکیل می دهند. این فناوری نور را ردیابی، تولید، منتقل و فراوری می کند تا جریانی از داده را به هزاران کانال جداگانه تقسیم کند و آنها را به طور یک جا در مسافت ۷.۹ کیلومتر بفرستد.

به گزارش ایتنا از مهر، در نشریه «نیوساینتیست» در این باره آمده است: محققان ابتدا جریان داده را به ۳۷ بخش تقسیم کردند که هرکدام از آنها به هسته ای جداگانه از کابل فیبر نوری ارسال شدند. در مرحله بعد این کانال ها به ۲۳۳ قطعه داده تقسیم شدند که به شکل قطعات جداگانه از یک طیف الکترومغناطیسی وجود داشتند. این«شانه فرکانس» از پره های نور با فاصله یکسان در سراسر طیف، امکان انتقال داده‌ها در رنگ‌های مختلف را به طور همزمان و بدون تداخل با یکدیگر فراهم کردند و ظرفیت هر هسته را به شدت افزایش دادند.

پیش از این محققان ۱۰.۶۶ پتابایت داده به ازای هر ثانیه را منتقل کرده بودند، اما این روند با کمک تجهیزات نارکارآمد و سنگین انجام شده بود. اما تحقیق جدید رکوردی تازه در خصوص انتقال داده با استفاده از یک تراشه رایانشی به عنوان منبع نور ثبت کرده است.
با کمک این فناوری هزینه های انرژی به شدت کاهش و پهنای باند به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در این آزمایش به اندازه ای داده استفاده شده که هیچ رایانه ای در حال حاضر نمی تواند آن را ذخیره یا دریافت کند. بنابراین محققان مجبور شدند داده های ساختگی را در تمام کانال ها منتقل و بازده هر کانال را به طور جداگاانه آزمایش کنند تا تضمین شود تمام داده به شیوه کامل ارسال و احیا شده است.
کد مطلب: 70152
برچسب ها: تراشه فیبر نوری
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام