۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۴۶

تاریخچه‌ غول‌های امنیت سایبری و پیش‌بینی آینده

ایتنا - هزاران حمله سایبری هر روز در جهان رخ می‌دهد، بنابراین اقدامات حفاظتی قابل اعتماد بسیار مهم است، در این مقاله نگاهی کوتاه به تاریخچه امنیت سایبری و آینده آن خواهیم داشت.
تاریخچه‌ غول‌های امنیت سایبری و پیش‌بینی آینده

از آنجایی که اینترنت بخش جدایی ناپذیر زندگی روزمره ماست، امنیت سایبری به یکی از دغدغه‌های اصلی بشر تبدیل شده است،
هزاران حمله سایبری هر روز در جهان رخ می‌دهد، بنابراین اقدامات حفاظتی قابل اعتماد بسیار مهم است، در این مقاله نگاهی کوتاه به تاریخچه امنیت سایبری و آینده آن خواهیم داشت.

دهه 1970: "درو"
اولین کامپیوتر قابل برنامه‌ریزی"Colossus" توسط تامی فلاورز در سال 1943ساخته شد، این اولین تلاش برای ایجاد یک کامپیوتر نبود، قبل از آن نیز تلاش‌هایی شده بود، با این حال این ماشین‌های الکترونیکی،غول پیکر بودندو تنها تعداد کمی از مردم می‌دانستند که چگونه از آنها استفاده کنند، بعدا شرکت‌های بزرگ‌ شروع به سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌ کردند، اندازه و هزینه ساخت رایانه ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت، سال 1972 سالی بود که تاریخچه امنیت سایبری آغاز شد.

 باب توماس محقق آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته شبکه (ARPANET) برنامه‌ای به نام Creeper ایجاد کرد، این اولین کرم کامپیوتری بود، سپس مخترع ایمیل ری‌تاملینسون برنامه‌ی دیگری به نام ریپر را ایجاد کرد که قرار بود کریپر را حذف کند، در آن زمان این یک دستاورد بزرگ بود، ریپر اولین نرم افزار آنتی ویروس بود که تا به امروز هم وجود دارد.

دهه1980: برنامه‌های آنتی ویروس تجاری
این دهه به دلیل تنوع تهدیدات آنلاین قابل توجه بود، برای مثال اصطلاحات ویروس کامپیوتری و اسب تروجان اولین بار در سال 1983 مورد استفاده قرار گرفت، در سال 1986 ،400 رایانه نظامی در کانادا هک شدند، یک سال بعد سه برنامه آنتی ویروس تجاری به نام‌های Ultimate Virus Killer(UVK) ،NOD antivirus و "VirusScan " توسط " (McAfee)" ایجاد شد ، پس از آن بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده نرم افزار ویروس تاسیس شدند، یکی از آنها به طور گسترده به نام "Avast" شناخته می‌شود.

دهه1990:چالشی برای توسعه دهندگان نرم افزار آنتی ویروس
این دهه مهم است زیرا در طول آن یک وسیله ارتباطی جدید(ایمیل) شروع به کار کرد ، در سال 1996 انواع مختلفی از تهدیدات جدید در حال ظهور بودند و نیاز به تولید برنامه‌های آنتی ویروس زیادی بود، کنترل اوضاع روزبه‌روز سخت‌تر می‌شد و تنش بین توسعه دهندگان نرم افزار بیشتر می‌شد.

دهه2000: نرم افزارهای آنتی ویروس رایگان
در این دهه اینترنت در منزل تعدادی بیشتری ازمردم نصب شد، در این شرایط، وضعیت مهاجمان نیز بهتر شد، فناوری جدید برای آلوده کردن دستگاه نیاز به دانلود فایل توسط کاربر نداشت، فقط یک بازدید از یک وب سایت آلوده می‌توانست شما را با مشکل مواجه کند، با افزایش تعداد حملات سایبری حرفه‌ای، اولین آنتی ویروس منبع بازProject‪" OpenAntivirus"‬ ایجاد شد، یک سال بعد، در سال 2001 نرم افزارآنتی ویروس رایگان توسط Avast راه اندازی شد، در همان سال "ClamAV" ایجاد شد که اولین آنتی ویروس منبع باز تجاری بود.

آینده امنیت سایبری:
آمارها نشان می‌دهد که تعداد حملات سایبری از سال 2018 به میزان قابل توجهی افزایش یافته و تا به امروز همچنان در حال افزایش است، به این ترتیب خسارت زیادی ایجاد می‌شود، افراد و شرکت‌ها نه تنها اطلاعات شخصی حساس، بلکه پول زیادی را نیز از دست می‌دهند، اغلب چنین ضررهایی نه تنها دلیل ورشکستگی مشاغل کوچک است بلکه مشاغل متوسط را هم هدف قرار می‌دهد.

بنابراین در آینده چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟ ساده لوحانه است که انتظار داشته باشیم وضعیت فورا تغییر کند، به گفته کارشناسان حملات سایبری به طور پیوسته به رشد خود ادامه خواهند داد، اگر چه امروزه کاربران اینترنت به طور جداگانه ابزارهای امنیتی مختلفی را استفاده می‌کنند، اما به اندازه‌ی کافی برای حافظت از خود در برابر حملات سایبری حرفه‌ای نیستند.

فرض بر این است که در آینده نزدیک می‌توان انتظار تغییراتی در این زمینه‌ها را داشت:
رمزهای عبور: برای این که کاربر بتواند به دستگاه خود دسترسی داشته باشد، روش‌های احراز هویت بیشتری استفاده می‌شود، به گفته متخصصان امنیت سایبری در ده سال آینده پسوردهایی که اکنون استفاده می‌کنیم؛ منسوخ خواهد شد.

داده‌های ابری: حتی فعال‌تر از قبل استفاده خواهد شد، تاکنون این یکی از بهترین راه‌ها برای ذخیره داده‌های مهم است، این امکان وجود دارد که این موضوع در آینده تغییر نکند.

 با این حال در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، پیش‌بینی این که فردا در دنیا چه اتفاقی خواهد افتاد دشوار است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا
کد مطلب: 70076
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام