۰
plusresetminus
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۱۱

ابتلا به کووید حاد به عملکردهای کلیدی مغز آسیب می‌زند

ایتنا - پژوهشگران دریافته‌اند که بیماری کووید می‌تواند به عملکردهای اساسی مغز که تنظیم‌کننده حافظه و فرایندهای فکری است آسیب بزند.
ابتلا به کووید حاد به عملکردهای کلیدی مغز آسیب می‌زند

دانشمندان کینگز کالج لندن سلول‌های مغز را در معرض خون بیمارانی قرار دادند که دچار آشفتگی روانی بودند تا دریابند چگونه کووید بر فرایندهای عصبی تاثیر می‌گذارد. 

آن‌ها سلول‌هایی از هیپوکامپ‌ــ ناحیه‌ای از مغز که کلید مهارت‌های شناختی، حافظه و یادگیری است‌ــ گرفتند و تاثیری را که تماس با سرم خون افراد مبتلا به بیماری بر آن‌ها می‌گذارد بررسی کردند.

پژوهشگران با افزایش مرگ سلولی و همچنین «کاهش شدید» تولید سلول‌های جدید مغز روبرو شدند‌ــ فرایندی اساسی که عملکردهای مغز شامل حافظه و فرایندهای فکری را کامل حفظ می‌کند.

این پژوهش دیدگاهی را در مورد سازوکارهایی که ممکن است موجب آشفتگی روانی بیماران مبتلا به کووید و همچنین آثار کلی بیماری بر مغز باشد، فراهم می‌کند.

بر اساس اعلام کینگز کالج لندن، این پژوهش]می‌تواند به هدایت درمان‌های احتمالی برای کاهش نشانه‌های آشفتگی، سردرگمی و از دست دادن حافظه در بیماران مبتلا به کووید کمک کند.

دانشمندان پیش از این دریافته بودند که احتمال دارد بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به کووید نشانه‌های بیماری‌های عصبی مانند آشفتگی روانی را بروز بدهند که در موارد حاد بیماری بین ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

دکتر الساندرا بورسین، نویسنده اصلی این پژوهش جدید، گفت: «این تحقیق بیشتر و بیشتر نشان می‌دهد که عنصری عصب‌شناختی در نوع حاد بیماری کووید-۱۹ وجود دارد، اما در مورد اینکه چه اتفاقی در مغز می‌افتد که چنین نشانه‌هایی بروز می‌کند شناخت اندکی داریم.»

او گفت این اولین پژوهشی بود که در آن از نمونه‌های خون بیماران مبتلا کووید دچار آشفتگی روانی استفاده می‌شد تا چگونگی تاثیر بیماری بر نوروژنسیس یا تولید سلول‌های جدید مغز بررسی شود.

دکتر بورسین، از موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب کینگز کالج لندن، گفت: «ما دریافته‌ایم در تولید سلول‌های جدید مغزی کاهش عمده‌ای صورت می‌گیرد و مرگ سلولی افزایش پیدا می‌کند و این‌ سازوکارهای احتمالی موجب آشفتگی روانی و احتمالا سایر نشانه‌های عصب‌شناختی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ است.»

بروز نشانه‌های عصبی احتمالا واکنش ایمنی شدید به بیماری کووید و تولید بیش‌ازحد پروتئین‌های التهابی‌ــ موسوم به سیتوکین‌ها‌ــ را شامل می‌شود که می‌توانند وارد مغز شوند.

این پژوهش نقش کلیدی این سیتوکین‌ها در اثرگذاری بر سازوکارهای مغز را بررسی می‌کند.

پروفسور کارمین پاریانته گفت: «نقش التهاب و واکنش ایمنی ما در بیماری کووید-۱۹ به‌خوبی شناخته شده است، اما پژوهش‌هایی مانند پژوهش ما اکنون نشان می‌دهد که چطور این بیماری بر مغز، تفکر و سلامت روان ما تاثیر می‌گذارد.»

«ما طی مجموعه آزمایش‌هایی، نشان داده‌ایم که احتمالا تولید اولیه پروتئین‌های سیتوکین به‌عنوان بخشی از واکنش التهابی در بیماری کووید-۱۹، زنجیره‌ای از سیتوکین‌های دیگر را تحریک می‌کند و باعث کاهش تولید سلول‌های مغزی جدید می‌شود و مرگ سلولی را افزایش می‌دهد و نشانه‌های مغزی مانند آشفتگی روانی را در پی دارد.»

نویسنده این پژوهش افزود: «این نشانه‌های عصب‌شناختی برای بیماران و خانواده‌هایشان بسیار نگران‌کننده است و امیدواریم که پژوهش‌ ما بتواند به تشخیص مناسب‌ترین درمان‌ها برای کاهش یا جلوگیری از این نشانه‌ها کمک کند.»
کد مطلب: 69966
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام