۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۶

زیباترین خانه های اصفهان را بشناسید!

زیباترین خانه های اصفهان تعدادشان کم نیست و هرکدام با ویژگی خاص خود حسابی شما را شگفت‌زده می‌کنند. اگر قصد دارید تا به این شهر دوست داشتنی سفر کنید پیشنهاد می‌کنیم که حتما چند مورد از این خانه‌ها را در لیست بازدیدهای خود قرار دهید.
زیباترین خانه های اصفهان را بشناسید!
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



اصفهان پر است از خانه‌های رویایی! خانه‌هایی که در گذشته شاهد زندگی ده‌ها خانواده با سرگذشت‌های پرفراز و نشیب بوده‌اند و حالا پس از مرمت داستان‌های گذشته را برایمان روایت می‌کنند. در این مقاله از سفرمارکت قصد داریم تا به معرفی زیباترین خانه های اصفهان بپردازیم تا در صورت سفر با بلیت قطار یا هواپیما به این شهر بتوانید از جذاب‌ترین عمارت‌های اصفهان بازدید کنید. اگر مشتاقید که در این باره بدانید این مقاله از سفرمارکت را از دست ندهید.

 

خانه سدهی


یکی از زیباترین خانه های اصفهان خانه سدهی نام دارد که توسط سرتیپ سدهی در زمان قاجار احداث شده است. این بنای باشکوه برای پذیرایی و اقامت از حاکم شهر که در زمان ناصرالدین شاه تعیین شده بود ساخته شد و حالا تحت نظارت شهرداری خمینی شهر و سازمان میراث فرهنگی درامده است. خانه سدهی معماری باشکوهی دارد که در طراحی ستون‌ها، گنبدها، نقاشی‌ها و کتیبه‌ها ابهت آن پیداست. در ساخت این خانه از نظم خاصی استفاده شده است و در گوشه کنار زیبای‌های متنوعی دیده می‌شود. از جمله بخش‌های خانه سدهی می‌توان به حمام، حسینیه، دیوانخانه و ایوان اشاره کرد که جذابیت خاصی به بنا بخشیده‌اند. این بنا بیش از ۲۰۰۰ متر زیربنا دارد و امروزه به عنوان موزه می‌توان از آن بازدید کرد.

 

خانه ملاباشی (معتمدی)


خانه ملاباشی یکی از زیباترین خانه های اصفهان است که به دلیل جذابیت خیره کننده خود شهرت فراوانی هم دارد. این عمارت باشکوه در زمان قاجار ساخته شده است و بعدها مورد مرمت قرار گرفت. این بنا شامل ۴ قسمت تابستان نشین، حیاط بیرونی، حیاط اندرونی، شاه نشین است که هرکدام با زیبایی هرچه تمام‌تر طراحی شده‌اند. در ساخت خانه ملاباشی از معماری دوره‎های قاجار و زندیه الهام گرفته شده است و به محض ورود به آن گویی پا به گذشته‌های دور اصفهان گذاشته‌اید. شیشه‌های رنگی، فلزکاری‌های باشکوه روی چوب و ارسی‌های دلربا همگی به جذابیت بنا افزوده‌اند و حسابی شمار غافلگیر می‌کنند. وجود نقاشی‌های رنگارنگ خانه ملاباشی باعث شده است تا این بنا حتی برای توریست‌های خارجی نیز مکانی رویایی باشد و آن‌ها را از سراسر دنیا جذب خود کند. باید بدانید که امروزه این خانه دوست داشتنی به یکی از معروف‌ترین هتل های اصفهان تبدیل شده است که با رزرو آنلاین هتل میزبان گردشگران ایرانی و خارجی است.

 

خانه مشروطیت


در کوچه پس کوچه‌های اصفهان که قدم بزنید می‌رسید به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری اصفهان یعنی خانه مشروطیت. این بنا یکی از زیباترین خانه های اصفهان است که در زمان قاجار ساخته شد تا افراد برجسته سیاسی و فرهنگی وقت اصفهان در آنجا دور هم گرد اماده و درباره مسائل مربوط به مشروطیت رایزنی‌هایی انجام دهند. خانه مشروطیت در زمان خود یکی از باشکوه‌ترین بناهای شهر بود و همچنان می‌توان شیشه‌های رنگی آن را دید که جذابیتی دلفریب به بنا بخشیده‌اند. گرچه امروزه بخش‌هایی از ان مرمت شده است اما همچنان زیبایی خانه مشروطیت قابل ملاحظه است و از تماشایش سیر نمی‌شوید. بازدید از این عمارت رایگان است و پیشنهاد می‌کنیم که حتما به آن سری بزنید.

 

خانه شیخ الاسلام


از دیگر زیباترین خانه های اصفهان می‌توان به خانه شیخ الاسلام اشاره کرد که در زمان صفویه ساخته شد. در واقع این بنا هدیه‌ای بود از طرف شاه عباس به دخترش سرو قدخانم و دامادش. بعدها علامه سبزواری شیخ الاسلام اصفهان و نوادگان وی در آنجا ساکن شدند و بنا به این اسم شهرت پیدا کرد. این عمارت در سال‌های اخیر توسط سازمان میرث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان مورد مرمت قرار گرفته و اکنون کارگاه‌های هنرهای سنتی مثل سفال گری و گره چینی در آن انجام می‌شود. اگر روزی به اصفهان سفر کردید بد نیست تا از خانه شیخ الاسلام در این شهر دیدن کرده و عکس‌هایی ناب در آنجا به ثبت برسانید.

 

خانه امین التجار (انگورستان)


یکی دیگر از زیباترین خانه های اصفهان که شهرت زیادی هم دارد به خانه امین التجار و یا انگورستان معروف است که به عنوان یادگار دوره قاجار شناخته می‌شود. مالک این بنا شخصی به نام محمدعلی امین التجار بود که تاجری موفق و ساکن شهر اصفهان بود. این عمارت بعدها به نوادگان او به ارث رسید و اکنون به عنوان یکی از محبوب‌ترین دیدنی های اصفهان شناخته می‌شود. خانه امین التجار در ۲ طبقه ساخته شده است و با داشتن ۱۴ اتاق یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های باشکوه شهر است. از ویژگی‌های بارز این عمارت می‌توان به خاتم کاری‌ها، گچ بری‌ها و منبت کاری‌ها اشاره کرد که شکوه دلفریبی به بنا بخشیده‌اند. همچنین شیشه‌های رنگی به کار رفته در طراحی ساختمان باعث شده تا حس ناب آرامش را به افراد هدیه دهند و دوست نداشته باشید تا آنجا را ترک کنید. امروزه خانه امین التجار به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد و بد نیست تا در سفر به این شهر حتمتا سری به آنجا بزنید.

 

خانه تاریخی بخردی


مگر می‌شود به زیباترین خانه های اصفهان پرداخت و نامی از خانه تاریخی بخردی به میان نباشد؟ این بنای دل‌انگیز که در منطقه سنبلان قرار گرفته است در زمان صفویه ساخته شد و تا دوره قاجار به عنوان کاروانسرا فعالیت می‌کرد. وجود فضای سنتی و مساحت زیاد آن باعث شد تا بعد از صدها سال همچنان کاربری خود را حفظ کند و حالا به عنوان یکی از اولین هتل های سنتی اصفهان میزبان گردشگران ایرانی و خارجی است. ایوان وسیع، پنجره‌های چوبی، ستون‌های بلند و حوض آبی با گلدان‌های رنگارنگ به دور آن باعث شده تا آرامشی ناب را در آنجا تجربه کنید. همچنین اتاق‌های خانه تاریخی بخردی با چیدمان سنتی، سقف بلند و طاقچه‌های گچ بری شده شما را به یاد روزهای کهن قاجاری می‌اندازد و خوابی لذت‌بخش را برایتان خلق می‌کند. اگر شیفته این هستید که در بافت تاریخی شهر در بنایی قدیمی و دوست داشتنی اقامت کنید توصیه می‌کنیم که حتما خانه بخردی را به عنوان گزینه انتخابی خود قرار دهید.
 

خانه دهدشتی


این خانه از آن دسته بناهایی است که هم شکوه خود را حفظ کرده است و هم با تغییر کاربری میزبان نسل جدید شهر است. خانه دهدشتی بنایی قاجاری است که با الهام از معماری دوران خود ساخته شده و در طول سال‌ها مورد مرمت قرار گرفته است. این عمارت که در دروازه دولت اصفهان واقع شده امروزه به عنوان یک کافه سنتی (کافه هوگو) به ارائه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های متنوع می‌پردازد و به انرژی سفرتان می‌افزاید. همچنین اگر ساکن شهر اصفهان هستید پیشنهاد می‌کنیم برای یک عصرانه لذیذ و بودن در کنار دوستانتان حتما رفتن به آنجا را در اولویت خود قرار دهید. کافه هوگو همه روزه از صبح الی شب به روی عموم باز است و به خوبی از افراد پذیرایی می‌کند.

 

خانه تاریخی شیخ بهایی


از دیگر زیباترین خانه های اصفهان که در بافت تاریخی این شهر قرار دارد می‌توان به خانه شیخ بهایی اشاره کرد که در محله‌ای به اسم شهشهان واقع شده است. این عمارت باشکوه روزگاری محل سکونت یکی از نابغه‌ترین دانشمندان ایران یعنی شیخ بهایی بوده است و قدمت آن به دوره سلجوقی برمی‌گردد. این بنا در ابتدا متعلق به عمه شاه عباس بود و بعدها توسط شاه به شیخ بهایی واگذار شد. خانه شیخ بهایی اصفهان پشت گنبد نظامیه قرار گرفته و پس از بازدید از آن بد نیست تا در این منطقه نیز به گشت و گذار بپردازید.

 

خانه تاریخی کیانپور


خانه کیانپور از آن دسته عمارت‌های تاریخی است که نشانگر معماری اصیل ایرانی شناخته می‌شود. این بنا در زمان قاجار ساخته شده است و همچنان بعد از گذشت صدها سال یکی از زیباترین خانه های اصفهان شمرده می‌شود. البته باید بدانید که خانه تاریخی کیانپور امروزه کاربری اقامتی دارد و از آن به عنوان یک هتل سنتی زیبا استفاده می‌شود. این هتل که امکانات رفاهی قابل قبولی را در خود جای داده است توانسته در بین گردشگران داخلی و خارجی طرفدار پیدا کند و توصیه می‌کنیم که اسکان در آن را از دست ندهید. البته اقامت در خانه تاریخی کیانپور مزایایی هم دارد که دسترسی به دیگر دیدنی های اصفهان مثل سی و سه پل و هشت بهشت یکی از آن‌ها است.

 

عمارت سرای بدیع (خانه حاج رسولی ها)


این بنا نیز از آن دسته عمارت‌های قاجاری است که از معماری آن می‌توان به ثروتمند بودن مالک آن در گذشته پی برد. عمارت سرای بدیع در گذشته شامل چندین خانه مسکونی بوده است که توسط تجار منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفتند و امروزه پس از مرمت به یک هتل سنتی جذاب تبدیل شده است. پیشینه این بنا به دوره صفویه برمی‎گردد و شامل بخش‌هایی مانند تالار، آشپزخانه، اصطبل و هشتی بوده است. امروزه نیز می‌توان شیشه‌های رنگی، گره چینی‌ها، مقرنس‌ها و ارسی‌هایی را در آنجا دید که زیبایی بنا را حفظ کرده‌اند. اگر روزی گذرتان به اصفهان افتاد خوب است تا با اسکان در عمارت سرای بدیع تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

 

خانه تاریخی هوانس

مگر می‌شود با بلیط چارتر سفرمارکت به اصفهان سفر کرد و در خانه تاریخی هوانس که یکی از زیباترین خانه های اصفهان است اقامت نکرد؟ این عمارت دیدنی در اوایل حکومت ناصرالدین شاه تاسیس شده است و هنرمندان زیادی بر روی آن کار کرده‌اند. پنجره‌های چوبی، حوض پرآب، شیشه‌های رنگی و نقاشی‌های متنوع باعث شده است تا خانه تاریخی هوانس برای گردشگران ایرانی و خارجی جذاب باشد. امروزه این بنا به مجموعه‌ای توریستی شامل رستوران، عکاسخانه و کافی شاپ بدل شده است و حسابی خاطره‌ای خوش را برای مسافران رقم می‌زند. از آنجایی که هنوز فضای سنتی خانه حفظ شده عکس گرفتن در انجا بسیار خارق‌العاده است و تجربه‌ای خوش را برایتان رقم می‌زند. اگر هم ساکن شهر اصفهان هستید و دوست دارید تا عزیزانتان را به یک وعده غذایی لذیذ دعوت کنید توصیه می‌کنیم که حتما سری به آنجا بزنید و از بودن در خانه تاریخی هوانس لذت ببرید.

 

اقامتگاه خانه کشیش


در محله تبریز‌های اصفهان هتلی سنتی به اسم اقامتگاه خانه کشیش وجود دارد که در زمان صفویه ساخته شده است. این بنا در گذشته متعلق به گارگین هانیانیان بوده است که کشیش منطقه جلفا در اصفهان شناخته می‌شود. امروه منزل این کشیش وارسته به هتلی باشکوه تبدیل شده که هوش از سر هر گردشگری می‌برد. یکی از ویژگی‌های بارز اقامتگاه خانه کشیش نقاشی‌های دیواری آن است که برگرفته از هنر ایرانی بوده و از رنگ و لعاب خاصی برخوردار است. همچنین طاقچه‌های گچی، سقف بلند، مبلمان سنتی و درب‌های چوبی از دیگر ویژگی‌های اقامتگاه خانه کشیش است که حس زندگی در روزهای دور اصفهان را برایتان تداعی می‌کند. اگر قصد دارید تا در سفر به اصفهان در آنجا اسکان کنید تنها کافیست به خیابان حکیم نظامی رفته و این هتل را بیابید.

 

رستوران همدم السلطنه


یکی از رستوران های اصفهان که عمارتی قدیمی و زیباست رستوران همدم السلطنه است که به عنوان دختر امیرکبیر و عروس ناصرالدین شاه از او یاد می‌شود. این بنا بیش از ۱۶۰ سال قدمت دارد و در دوره‌ای به حال خود رها شده بود؛ تا اینکه با سرمایه‌گذاری‌های لازم مرمت شد. امروزه خانه همدم السلطنه به رستورانی شیک تبدیل شده و هر نوع غذای ایرانی که بخواهید در آنجا سرو می‌شود. از مشخصه‌های این خانه نیز می‌توان به گلدان‌های رنگارن، درب‌های چوبی، ارسی‌ها و نورپردازی دل‌انگیز اشاره کرد که هوش از سرتان می‌برد. اصلا مگر می‌شود به اصفهان رفت و در رستوران همدم السلطنه غذایی لذیذ نوش جان نکرد؟!
 

خانه علافچیان


یکی از زیباترین خانه های اصفهان که محبوبیت زیادی هم دارد خانه علافچیان است. این بنا که در خیابان ولیعصر قرار گرفته است به داشتن ستون‌های گچبری شده و حوض بزرگ در وسط حیاط معروف است. وجود معماری باشکوه باعث شده تا خانه علافچیان در بعضی مواقع مقصدی عالی برای مسافران تور اصفهان باشد و بتوانند تصاویری ناب از آنجا به ثبت برسانند.
دیگر خانه های تاریخی اصفهان
   - خانه شهشهانی
   - خانه سوکیاس
   - خانه وثیق انصاری
   - مجموعه خان خوراسگان
   - خانه اخوان حقیقی
   - خانه جناب
   - خانه قدسیه
   - خانه دکتر اعلم
   - خانه مشیر الممالک
   - خانه مصور الملکی
 
کلام پایانی

زیباترین خانه های اصفهان تعدادشان کم نیست و هرکدام با ویژگی خاص خود حسابی شما را شگفت‌زده می‌کنند. اگر قصد دارید تا به این شهر دوست داشتنی سفر کنید پیشنهاد می‌کنیم که حتما چند مورد از این خانه‌ها را در لیست بازدیدهای خود قرار دهید.
 
کد مطلب: 69944
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام