کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چاپ سه‌بعدی با خاک مریخ

سايت خبری ايتنا , 10 مهر 1401 ساعت 4:33

ایتنا – یک تیم از محققان در دانشگاه ایالت واشنگتن اقدام به یک کار بسیار ویژه کرده است و توانسته است تا یک نسخه شبیه‌سازی شده از سنگ‌های مریخ را به عنوان مواد اولیه چاپ سه بعدی مورد استفاده قرار بدهد.


یک تیم از محققان در دانشگاه ایالت واشنگتن اقدام به یک کار بسیار ویژه کرده است و توانسته است تا یک نسخه شبیه‌سازی شده از سنگ‌های مریخ را به عنوان مواد اولیه چاپ سه بعدی مورد استفاده قرار بدهد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  Techradar، برای ایجاد چاپ سه بعدی نیاز به مواد اولیه ویژه‌ای وجود داد که کیفیت این مواد تاثیر بسزایی بر روی خروجی نهایی دارد و حال دانشمندان به دنبال ایجاد ساختار چاپ سه بعدی با استفاده از خاک مریخ هستند.
 
بر اساس یک پست خبری که در بلاگ خبری این دانشگاه منتشر شده است، این تخقیقات قرار است تا برای ایجاد تجهیزات و قطعات یدکی موشکل در کره مریخ مورد استفاده قرار بگیرد.
 
در این مقاله اشاره شده است: « چاپ سه بعدی در فضا چیزی است که باید برای تحققق ماموریت‌های انسانی فضایی رخ بدهد. این امر به این دلیل است که ما نمی‌توانیم همه چیز را با خودمان به سیارات دیگر ببریم و اگر چیزی را فراموش کرده باشیم، دیگر فرصتی برای برگشتن و برداشتن آن نخواهیم داشت.»
 


این امر موجب می‌شود که نه‌ تنها کیفیت سفر به فضا بهبود پیدا کند بلکه بتوان بخش بزرگی از هزینه‌های سفر به سیاره مریخ را نیز کاهش داد زیرا دیگر نیازی به حمل همه چیز نخواهد بود.
 
در هر صورت باید گفت که هزینه 54 هزار دلاری این چاپ سه بعدی برای شاتل‌های ناسا می‌تواند هزینه‌های بسیار کمی را در مقایسه با سفر رسمی به فضا ایجاد کند.
 
دانشگاه واشنگتن در این باره اینگونه ادامه داده است: «هر چیزی که بتواند در فضا و بر روی یک سیاره ساخته شود، می‌تواند هزینه و وزن را کاهش بدهد. علاوه‌ بر این نیز اگر چیزی بشکند، فضانورادان باید راهی برای تعمیر آن در محل داشته باشند.»
 
در ابتدای کار مشخص شد که نمی‌توان از هر ماده‌‌ای برای این کار استفاده کرد زیرا اولین مواد سرامیکی ساخته شده از غبار مریخ، بعد از سرد شدن ترک خورده و با مشکل روبرو شدند و به همین دلیل نیز ترکیبی از 5 درصد سنگ و 95 آلیاژ برای این کار استفاده شد که در مقایسه با طرح اولیه استفاده از آلیاژ تیتانیوم، بسیار بهتر عمل می‌کرد.


کد مطلب: 69805

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69805/چاپ-سه-بعدی-خاک-مریخ

ايتنا
  https://www.itna.ir