۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۷
عکس روز ناسا

کهکشان گرداب

ایتنا - برای دیدن کهکشان گرداب، نخست باید دب اکبر را پیدا کنید، سپس دسته کاسه را دنبال کنید تا به آخرین ستاره درخشان برسید.
کهکشان گرداب
برای دیدن کهکشان گرداب، نخست باید دب اکبر را پیدا کنید، سپس دسته کاسه را دنبال کنید تا به آخرین ستاره درخشان برسید. بعد از آن کافی است تلسکوپ‌تان را کمی به سمت جنوب و غرب ببرید تا با این جفت از کهکشان‌های خیره‌کننده روبرو شوید که پنجاه و یکمین مدخل در فهرست معروف چارلز مسیه است. از این‌رو این جفت کهکشان را M51 نیز می‌نامند.
 
به گزارش ایتنا، شاید سحابی مارپیچی اصلی (یعنی کهکشان بزرگ با ساختار مارپیچی که به خوبی مشخص شده) نیز با عنوان NGC 5194 فهرست شده باشد. بازوهای مارپیچی و خطوط غبار آن به وضوح در مقابل کهکشان همراهش (سمت چپ)، یعنی NGC 5195 قرار دارند. این جفت حدود 31 میلیون سال نوری از هم فاصله دارند و رسماً در محدوده‌های زاویه‌ای صورت فلکی کوچک تازی‌ها (Canes Venatici) قرار دارد.
 
در نماهای مستقیم تلسکوپی، M51 تار و مبهم به نظر می‌رسد. اما این تصویر بسیار ژرف، جزئیاتی از رنگ‌های خیره‌کننده این جفت کهکشان را نشان می‌دهد. این تصویر شامل نزدیک به ۹۰ ساعت داده باریک‌باند است که یک ابر درخشان و بزرگ گاز هیدروژن یونیزه شده به قرمز رنگ که در سامانه M51 کشف شده را نیز نشان می‌دهد.
کد مطلب: 69649
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام