۰
plusresetminus
دوشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۷

قایق برقی که روی آب پرواز می‌کند

ایتنا - قایق‌های باله‌دار میزان نیاز به انرژی را به شدت کاهش می‌دهند، در حالیکه تقریبا در هنگام حرکت روی آب، هیچ رد و دنباله‌ای پشت سر خود ایجاد نمی‌کنند و صدای بسیار کمتری تولید می‌کنند.
قایق برقی که روی آب پرواز می‌کند

دو شرکت سوئدی – یکی متخصص در خودروهای الکتریکی با کارایی بالا و دیگری در قایق‌های تندرو باله‌دار (هیدروفویل) – در حال همکاری برای ساخت نسل جدیدی از قایق‌های تندرو و کارآمدند که امیدوارند موجب برانگیختن بازار برای «پذیرش تولید انبوه» قایق‌های الکتریکی شود.

شرکت «کاندلا» (Candela) که قایق‌های باله‌دار پیشرفته‌ای می‌سازد که بدنه آن‌ها طوری به نظر می‌رسد که بر فراز سطح آب «پرواز» می‌کنند، با شرکت «پل‌استار» (Polestar) شرکت خودروسازی الکتریکی که در زمینه باتری‌ها و فناوری شارژ تخصص دارد، همکاری می‌کند.

کاهش شدید اصطکاک در هنگام حرکت این قایق‌ها در بیرون از آب، در حالی که «بال‌های» هیدروفویل در زیر آب باقی می‌مانند، موجب می‌شود که در مقایسه با قایق‌های موتوری سنتی، این قایق‌های الکتریکی در سرعت‌های بالا تا ۸۰ درصد انرژی کمتری مصرف کنند.

میکائیل ماهلبرگ از کاندلا به ایندیپندنت گفت: «یک قایق برقی معمولی ۲۸ فوتی (هشت‌ متر و نیمی)، در هر کیلومتر ۱۵ برابر بیشتر از یک خودرو خانوادگی استاندارد، انرژی مصرف می‌کند.»

«دلیل این امر این است که قایق‌ها در آب راه خود را می‌روند و از انرژی زیادی برای جابه‌جایی آب استفاده می‌کنند – این امر از موج عظیمی که ایجاد می‌کنند هم مشهود است.»

اما قایق‌های باله‌دار میزان نیاز به انرژی را به شدت کاهش می‌دهند، در حالیکه تقریبا در هنگام حرکت روی آب، هیچ رد و دنباله‌ای پشت سر خود ایجاد نمی‌کنند و صدای بسیار کمتری تولید می‌کنند.

«از آنجا که ما اکنون انرژی قایق‌های خود را از باتری‌های پل‌استار تامین می‌کنیم، می‌توانم بگویم این قایق‌ها در دریا مانند خودروهای ورزشی الکتریکی‌اند. «کاندلا سی-۸» (Candela C-8) با واحدهای باتری پل‌استار دست‌کم دو تا سه برابر برد بیشتری از سایر قایق‌های تندرو الکتریکی موجود در بازاربا سرعت بالا - با بیش از ۲۰ گره دریایی* خواهد داشت.»

فناوری رایانه‌ای - شبیه به آنچه هواپیماهای نظامی اف-۳۵ (F-35) را در حین پرواز ثابت نگاه می‌دارد و نیز در هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌شود - باله‌ها را در هر ثانیه ۱۰۰ بار تنظیم می‌کند تا از حرکت ثابت در امواج و باد اطمینان حاصل کند.

ماهلبرگ گفت: «روی آن دریازده نمی‌شوید.»

او گفت: «برای ترغیب مردم به  به قایق‌های الکتریکی، نمی‌توان قایق الکتریکی ساخت که عملکرد بدتری دارد یا با [عملکرد] رقبای «آی‌سی‌ای» (ICE - موتور احتراق داخلی) برابری می‌کند – باید قایقی ساخت که به مراتب بهتر باشد.»

کاندلا علاوه بر تولید قایق‌های کوچک با کارایی بالا، در حال ورود به عرصه کشتی‌های الکتریکی است.

نخستین نمونه، شاتل آبی ۳۰ نفره خواهد بود که شهرداری استکهلم پروژه تولید آن را تامین مالی کرده است و از سال آینده جابه‌جایی مسافران را آغاز خواهد کرد.

ماهلبرگ هنگام آغاز آن پروژه گفت که این کشتی نه‌تنها سریع‌ترین و کارآمدترین کشتی مسافربری در استکهلم است، بلکه سریع‌ترین کشتی مسافربری برقی در جهان خواهد بود.

گوستاو هاسلسکوگ، مدیر اجرایی  کاندلا، در مورد همکاری با شرکت پل‌استار گفت: «فرایند برقی‌سازی‌ خودروها در چند سال گذشته مسیری طولانی طی کرده است، اما بخش دریایی از آن عقب افتاده است. تلفیق فناوری هیدروفویل کارآمد ما با باتری‌های با ظرفیت بالای ساخت پل‌استار، به این معنی است که می‌توانیم با همکاری هم، به پذیرش تولید انبوه قایق‌های الکتریکی در بازار سرعت دهیم.

توماس اینگنلات، مدیر اجرایی پل‌استار، نیز گفت که این همکاری «فوق العاده» بود. شگفت‌زده‌ام که قایق‌های کاندلا چقدر زیبا و کارآمد در آب، یا بهتر بگویم روی آب، سر می‌خورند - این گواه حیرت‌انگیزی است از زیبایی‌شناسی و تجربیاتی که فناوری مدرن و پایدار می‌تواند ایجاد کند.»

«ما در جایگاه تامین‌کننده باتری کاندلا می‌توانیم به روند پیشبرد این گذار به اقیانوس‌ها و دریاچه‌های پاک‌تر، و برق‌رسانی به سامانه‌های حمل‌ونقل آبی کمک کنیم.»

منبع: ایندیپندنت فارسی
کد مطلب: 69587
برچسب ها: خودرو قایق برقی
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام