۰
plusresetminus
يکشنبه ۸ آبان ۱۳۸۴ ساعت ۱۰:۳۵

7 طرح براى کاربردى کردن فناورى اطلاعات و ارتباطات در بازرگاني ايران تدوين شد

معاون برنامه‌ريزى و بررسي‌هاى اقتصادى وزارت بازرگاني گفت: در راستاى کاربردى کردن فناورى اطلاعات و ارتباطات(ICT) در بازرگاني کشور و براساس سياست نامه تجارت الکترونيک، وزارت بازرگاني نسبت به تدوين هفت طرح اصلي در اين زمينه اقدام کرده است. فرهاد دژپسند روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: به علت ابلاغ دير هنگام اعتبارهاى مورد نياز در سال۱۳۸۱ و متعاقب آن مبادله موافقتنامه مربوطه و تخصيص اعتبارها در ماه‌هاى پاياني همان سال، مناقصه‌هاى مربوط به اين هفت طرح در اواخر سال۱۳۸۱ و ابتداى سال۱۳۸۲ برگزار شد. وى ايجاد و استقرار شبکه جامع اطلاع‌رساني بازرگاني کشور در دو بخش سخت‌افزارى و نرم‌افزارى، توسعه و تکميل نقطه تجارى ايران، مطالعه امکان‌سنجي تجارت الکترونيک، ايجاد مرکز پيشگام تجارت الکترونيک، ايجاد مرکز صدور گواهي ديجيتال، استانداردسازى کدينگ کالا و خدمات، فعاليت‌ها و آموزش همگاني و ترويج استفاده از خدمات تجارت الکترونيک را هفت طرح يادشده عنوان کرد. دژپسند گفت: عمليات اجرايي و نظارتي دو طرح مصوب در اسفند ماه ۱۳۸۱ و فروردين ماه ۱۳۸۲ انجام و ساير طرحها مرداد ماه ۱۳۸۲ آغاز شده است. وى افزود: ارزش کل قراردادهاى اجرايي منعقده بالغ بر۱۵۰ ميليارد و۱۷۴ ميليون ريال و ارزش کل قراردادهاى نظارت بر پروژه ها نيز۱۴ ميليارد و۵۵۳ ميليون ريال است. وى سهم ريالي تخصيصي براى مجريان بخشهاى خصوصي و دولتي را جهت اجراى تمام طرح‌ها به ترتيب۸۲ و۱۸ درصد ذکر کرد و گفت: مجريان بخش دولتي در مجموع حدود۷۰ درصد از سهم ريالي طرح‌ها را به بخش خصوصي به عنوان همکار واگذار کرده‌اند. معاون وزير بازرگاني تشکيل کميته ملي "اديفاکت ايران" و زيرگروه‌هاى کارى وعضويت آن در شوراى تسهيل تجارى و تجارت الکترونيکي آسيا و اقيانوسيه ، برنامه‌ريزى براى راه‌اندازى مرکز منطقه‌اى تجارت الکترونيک طرح کلمبو و فعال کردن کميسيون بازرگاني، اقتصاد و تجارت الکترونيکي شوراى عالي اطلاع‌رساني براى هماهنگي اجراى طرح‌هاى اقتصاد و تجارت الکترونيک را از جمله اقدام‌هاى انجام شده در اين زمينه عنوان کرد. وى در خصوص اجراى طرح مطالعه‌هاى امکان‌سنجي تجارت الکترونيکي(متا) گفت: اين طرح در راستاى کاربرد فناورى ارتباطات و اطلاعات در بازرگاني کشور و به منظور مطالعه راهبردى و تعيين پلکان تحقق و راهبردهاى ايجاد و توسعه الکترونيک در کشور تبيين شده است . به گفته دژپسند ، شناسايي تجارب کشورهاى موفق و بنگاه‌هاى اقتصادى در اجرا و استفاده از تجارت الکترونيک در سطح بين‌المللي، شناسايي تاثير به کارگيرى تجارت الکترونيک بر متغيرهاى کلان اقتصادى و فعاليت بنگاه‌هاى اقتصادى و تنظيم راهکار آينده ايجاد و توسعه تجارت الکترونيک در کشور را از اهداف اين طرح عنوان کرد. دژپسند در خصوص طرح ايجاد مرکز پيشگام تجارت الکترونيک (مپتا) گفت: اين طرح نيز با هدف ايجاد بستر مناسب براى توسعه فرهنگ استفاده از تجارت الکترونيک، تامين بستر ايمن براى مبادلات الکترونيک داخلي وخارجي، اجراى عمليات واقعي تجارت الکترونيک در محدوده کوچک شامل خريد، فروش، بانک، بيمه و حمل‌ونقل و غيره ، تبيين شده است. وى افزود: طرح ايجاد مرکز صدور گواهي ديجيتال نيز براى ايجاد ساختار مطمئن و ايمن جهت انجام مطالعه‌هاى الکترونيکي در کشور و ايجاد زيرساخت‌هاى صدور گواهي و هويت الکترونيک و بهره‌بردارى از آنها در تجارت و داد و ستد الکترونيک طراحي شده است . معاون وزارت بازرگاني هدف از اجراى اين طرح را ايجاد ايمني در مبادلات الکترونيک از طريق گواهي ديجيتال، تسريع اشاعه فرهنگ به کارگيرى ابزار ايمني و پيشگيرى از مشکل‌هاى آتي ، کمک به رشد، توسعه و اشاعه تجارت الکترونيک و تسريع در اجراى تشريفات در دادوستد ذکر کرد. وى در خصوص چگونگي اجراى طرح آموزش همگاني و ترويج استفاده از خدمات تجارت الکترونيک، گفت: اين طرح براى آگاه سازى و آموزش عمومي و تخصصي تجارت الکترونيک و انجام فعاليت‌هاى مختلف جهت آماده سازى عمومي و اختصاصي و ترويج استفاده از خدمات تجارت الکترونيک در فعاليت‌هاى اقتصادى کشور طراحي شده است . دژپسند افزود: آگاه سازى و ترويج تجارت الکترونيک در سراسر کشور، تربيت نيروى انساني متخصص مورد نياز بخش بازرگاني کشور در راستاى به کارگيرى فناورى اطلاعات و ارتباطات و حمايت از تحقيقات و مطالعه‌هاى مرتبط با تجارت الکترونيک از اهداف اين طرح است . وى گفت: طرح استاندارد کدينک کالا و خدمات و فعاليت‌ها نيز با هدف طراحي نظام هماهنگ سازى تبديل کدها و استانداردها با يکديگر، کدگذارى صحيح کالاها و خدمات در محيط تجارت الکترونيک و ايجاد هماهنگي و همسويي در کدگذارى با نظام‌هاى کدينگ جهاني ، تبيين شده است . وى در خصوص طرح ايجاد شبکه جامع اطلاع رساني بازرگاني کشور، افزود: اين طرح نيز به منظور تقويت توان رقابتي محصول‌هاى صادراتي کشور در بازارهاى بين‌المللي و ايجاد بستر مناسب با استفاده از فناوري‌هاى اطلاعات و ارتباطات و به عنوان(PORTAL) جهت مديريت متمرکز بر دسترسي به اطلاعات توزيع شده اقتصادى در سطح سازمان‌هاى مختلف طراحي شده است. وى گفت : تامين نيازهاى اطلاعاتي فعالان اقتصادى کشور،ايجاد امکان شناسايي فرصت‌هاى تجارى و سرمايه گذارى در داخل وخارج ،شناسايي مزيت‌هاى نسبي و رقابتي در بخش اقتصادى و در نهايت بسترسازى براى ايجاد و توسعه تجارت الکترونيک از اهداف اين طرح است .
کد مطلب: 695
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام